Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jacques', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een R1150RT (30.000 km) die nog altijd onrustig loopt bij weinig gas in 3e versnelling (50 km) rond de 3000 rpm. Er is al veel over geschreven, op de nieuwe modelen hebben ze al dubbelle bougies en er zijn firma's die je cyl.koppen ombouwen naar 2 boegies. Dat gaat mij even te ver. het probleem is terug te voeren op een arme mengsel verhouding (lucht/benzine) die door het motormanagement systeem wordt geregeld.(hier valt niets aan te stellen.dit is gedaan om te voldoen aan millieueisen in duitsland-oostenrijk en Zwitserland) Ik hoorde dat er een driveabylity Chip zou zijn waarbij het mengsel in dit toerengebied wat rijker is waardoor de motor wat prettiger rondraait. Wie weet er meer over deze softwareaanpassing(chiptuning) of heeft hier ervaring mee. Graag reacties. m.vr.gr. Jacques

7 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martijn', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Jacques, Ik heb recent een Wunderlich chip in mijn R1100RT laten installeren om van het KFR af te zijn. Hoewel ik er nog niet heel veel mee gereden heb beantwoord de chip volledig aan mijn verwachtingen. De claim van Wunderlich dat er vanaf 4500 toeren een vermogenswinst geboekt wordt kan ik niet bevestigen en eigenlijk interesseert me dit ook niet. Ik heb de chip puur aangeschaft om van het KFR af te zijn te profiteren van de daarmee samenhangende koppeltoename in het lage toeren gebied. Omdat er eerder reeds aanzuigbuizen (van luchtfilter naar gasklephuizen) van een R1100GS (langer en dunner) geinstalleerd zijn trekt de motor nu heel mooi lineair van onderuit; hetgeen ook mijn doel was. De motor loopt momenteel weer op lambda regeling; mogelijk zou hij met een CO-potentiometer (i.p.v. een lambda-sonde) nog mooier lopen maar ik vind het wel goed zo. Mocht je de aanschaf van een chip serieus overwegen dan zou ik wel een 'goede' kopen. Veel hierover kan je vinden op www.boxer-forum.de. De installatie van een tuning chip onslaat je niet van het goed af (laten) stellen van je motor (kleppen, synchronisatie) dit blijft essentieel. Mogelijk wordt de motor wel iets minder gevoelig hiervoor. Het is niet mijn bedoeling hiermee een discussie over het nut van chip tunig of het effect t.o.v. bijvoorbeeld andere bougies te starten. Een tuning chip alleen is niet zaligmakend, de rest moet ook kloppen. Of beloofde vermogenswinsten gerealiseerd worden weet ik niet, gevoelsmatig loopt mijn motor echter veel beter met een tuning chip en daar gaat het om. Mocht je verder nog vragen hebben dan lees ik het wel. M.v.g. Martijn

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martijn', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Jacques, Ik heb recent een Wunderlich chip in mijn R1100RT laten installeren om van het KFR af te zijn. Hoewel ik er nog niet heel veel mee gereden heb beantwoord de chip volledig aan mijn verwachtingen. De claim van Wunderlich dat er vanaf 4500 toeren een vermogenswinst geboekt wordt kan ik niet bevestigen en eigenlijk interesseert me dit ook niet. Ik heb de chip puur aangeschaft om van het KFR af te zijn te profiteren van de daarmee samenhangende koppeltoename in het lage toeren gebied. Omdat er eerder reeds aanzuigbuizen (van luchtfilter naar gasklephuizen) van een R1100GS (langer en dunner) geinstalleerd zijn trekt de motor nu heel mooi lineair van onderuit; hetgeen ook mijn doel was. De motor loopt momenteel weer op lambda regeling; mogelijk zou hij met een CO-potentiometer (i.p.v. een lambda-sonde) nog mooier lopen maar ik vind het wel goed zo. Mocht je de aanschaf van een chip serieus overwegen dan zou ik wel een 'goede' kopen. Veel hierover kan je vinden op www.boxer-forum.de. De installatie van een tuning chip onslaat je niet van het goed af (laten) stellen van je motor (kleppen, synchronisatie) dit blijft essentieel. Mogelijk wordt de motor wel iets minder gevoelig hiervoor. Het is niet mijn bedoeling hiermee een discussie over het nut van chip tunig of het effect t.o.v. bijvoorbeeld andere bougies te starten. Een tuning chip alleen is niet zaligmakend, de rest moet ook kloppen. Of beloofde vermogenswinsten gerealiseerd worden weet ik niet, gevoelsmatig loopt mijn motor echter veel beter met een tuning chip en daar gaat het om. Mocht je verder nog vragen hebben dan lees ik het wel. M.v.g. Martijn

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jacques', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo Jacques, Ik heb recent een Wunderlich chip in mijn R1100RT laten installeren om van het KFR af te zijn. Hoewel ik er nog niet heel veel mee gereden heb beantwoord de chip volledig aan mijn verwachtingen. De claim van Wunderlich dat er vanaf 4500 toeren een vermogenswinst geboekt wordt kan ik niet bevestigen en eigenlijk interesseert me dit ook niet. Ik heb de chip puur aangeschaft om van het KFR af te zijn te profiteren van de daarmee samenhangende koppeltoename in het lage toeren gebied. Omdat er eerder reeds aanzuigbuizen (van luchtfilter naar gasklephuizen) van een R1100GS (langer en dunner) geinstalleerd zijn trekt de motor nu heel mooi lineair van onderuit; hetgeen ook mijn doel was. De motor loopt momenteel weer op lambda regeling; mogelijk zou hij met een CO-potentiometer (i.p.v. een lambda-sonde) nog mooier lopen maar ik vind het wel goed zo. Mocht je de aanschaf van een chip serieus overwegen dan zou ik wel een 'goede' kopen. Veel hierover kan je vinden op www.boxer-forum.de. De installatie van een tuning chip onslaat je niet van het goed af (laten) stellen van je motor (kleppen, synchronisatie) dit blijft essentieel. Mogelijk wordt de motor wel iets minder gevoelig hiervoor. Het is niet mijn bedoeling hiermee een discussie over het nut van chip tunig of het effect t.o.v. bijvoorbeeld andere bougies te starten. Een tuning chip alleen is niet zaligmakend, de rest moet ook kloppen. Of beloofde vermogenswinsten gerealiseerd worden weet ik niet, gevoelsmatig loopt mijn motor echter veel beter met een tuning chip en daar gaat het om. Mocht je verder nog vragen hebben dan lees ik het wel. M.v.g. Martijn
    Hallo Martijn, Bedankt voor je reactie, ik ben ook niet op zoek naar meer vermogen of hogere RPM. het gaat mij ook allen maar om netjes rondraaien. Kun je mij ook informeren waar jij de Chip vandaan hebt en of je die zelf gemonteerd hebt en wat de kosten bedragen. Bij wie heb jij je gaskleppen laten synchroniseren, ik heb wel gemerkt dat niet alle dealers daar bedreven in zijn.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'O.A. Strasters', geïmporteerd van het oude forum: kijk ook een bij het BMWgsforum...! is erg veel over te vinden daar ...http://www.bmwgsclub.nl/forum/index.php?sid=a7501c0dc412e4d2605d5fa09ce3c0f3 Groeten OLAF p.s. de motoren op de plaatjes zijn niet van mij maar ik vind ze wel erg mooi....

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martijn', geïmporteerd van het oude forum: Jaques, Ik heb zowel de Wunderlich chip als de chip van Triebel-tuning (www.triebel-tuning.de) overwogen. Beide chips presteren ongeveer hetzelfde, bij Triebel lijk je iets meer maatwerk te krijgen. Op Boxer-forum worden deze 2 leveranciers over het algemeen ook als 'goed' beoordeeld. Net toen ik min of meer besloten had een chip van Triebel te proberen werd er een chip van Wunderlich op Ebay in Duitsland aangeboden. Deze heb ik uiteindelijk voor ongeveer de helft van de nieuwprijs kunnen kopen waardoor de keuze snel gemaakt was. De normale verkoopprijs bij beide aanbieders ligt op ongeveer Ä300,-. Op zich is de chip zelf te monteren wannneer je enigszins bedreven bent. Op de website van Triebel kan je de inbouwhandleiding bekijken, kan je jezelf een beeld vormen van de hoeveelheid en complexiteit van het werk. Bedenk wel dat de ECU een electronisch component is en dus met zorg behandeld moet worden (o.a. statische electriciteit!). Ikzelf heb de chip laten monteren toen de motor aan een beurt toe was. Ik weet niet of elke officiele dealer genegen is een andere chip te monteren, anders kan je mogelijk terecht bij een BMW specialist (b.v. Quispel motoren in Deurne). V.w.b. verkrijgbaarheid in Nederland weet ik dat Jensen in Nijmegen producten van Wunderlich verkoopt. Tot nu toe is het onderhoud aan mijn motor (en dus ook de synchronisatie) uitgevoerd door Quispel motoren in Deurne. Hier heb ik louter goede ervaringen mee. Ook het synchroniseren gebeurt hier zeer zorgvuldig. Overigens heb ik recent een 'schlaugwaage' gebouwd om toekomstig de synchronisatie (deels) zelf uit te kunnen voeren. Een 'schlaugwaage' is een eenvoudig te bouwen stuk gereedschap waarmee je zelf kan synchroniseren. Meer info hierover is te vinden in dit forum of in het Boxer-forum. M.v.g. Martijn

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jacques', geïmporteerd van het oude forum:
    Jaques, Ik heb zowel de Wunderlich chip als de chip van Triebel-tuning (www.triebel-tuning.de) overwogen. Beide chips presteren ongeveer hetzelfde, bij Triebel lijk je iets meer maatwerk te krijgen. Op Boxer-forum worden deze 2 leveranciers over het algemeen ook als 'goed' beoordeeld. Net toen ik min of meer besloten had een chip van Triebel te proberen werd er een chip van Wunderlich op Ebay in Duitsland aangeboden. Deze heb ik uiteindelijk voor ongeveer de helft van de nieuwprijs kunnen kopen waardoor de keuze snel gemaakt was. De normale verkoopprijs bij beide aanbieders ligt op ongeveer Ä300,-. Op zich is de chip zelf te monteren wannneer je enigszins bedreven bent. Op de website van Triebel kan je de inbouwhandleiding bekijken, kan je jezelf een beeld vormen van de hoeveelheid en complexiteit van het werk. Bedenk wel dat de ECU een electronisch component is en dus met zorg behandeld moet worden (o.a. statische electriciteit!). Ikzelf heb de chip laten monteren toen de motor aan een beurt toe was. Ik weet niet of elke officiele dealer genegen is een andere chip te monteren, anders kan je mogelijk terecht bij een BMW specialist (b.v. Quispel motoren in Deurne). V.w.b. verkrijgbaarheid in Nederland weet ik dat Jensen in Nijmegen producten van Wunderlich verkoopt. Tot nu toe is het onderhoud aan mijn motor (en dus ook de synchronisatie) uitgevoerd door Quispel motoren in Deurne. Hier heb ik louter goede ervaringen mee. Ook het synchroniseren gebeurt hier zeer zorgvuldig. Overigens heb ik recent een 'schlaugwaage' gebouwd om toekomstig de synchronisatie (deels) zelf uit te kunnen voeren. Een 'schlaugwaage' is een eenvoudig te bouwen stuk gereedschap waarmee je zelf kan synchroniseren. Meer info hierover is te vinden in dit forum of in het Boxer-forum. M.v.g. Martijn
    Martijn, bedankt voor je info. Ik heb me inmiddels behoorlijk verdiept in de materie, en een Carbtune ll besteld voor de carburateurs te syncrhiseren en ik ga de in en uitlaatkleppen nog even nalopen. Ik hou Ebay in de gaten, misschien komt er nog een. Montage vindt ik geen probleem. m.v.gr. Jacques