Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum: Is alle 80w90 olie een hypoid? Heb deze gekocht van het merk Brega, en was niet duur (E24,- voor 5 liter). Maar kon thuis op de verpakking niet vinden of het hypoid was. De winkel kon me dit ook niet vertellen (Brezan) en hadden hier, uiteraard!, nog nooit van gehoord. Ik wil graag wat meer zekerheid voor ik dit product in mijn cardan gooi.

25 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Voor deze kritische toepassing zou ik persoonlijk zeker willen weten dat ik goede olie heb. Peter's spreekt van de specificatie API GL5, Bucheli zegt alleen maar dat het een "merk" hypoid moet zijn. Succes, Egbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Kijk of er iets staat over transmissie of versnellingsbak. Wel gek dat ze dat bij Brezan niet weten , die noemen zich toch automaterialenhandel, het is toch geen plantenvoeding.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Op : http://www.bmw-mono-club.nl/olie_voor_de_mono.htm staat een hele verhaal over deze olie en het hoe en waarom

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Beste Gert jan, Versnellingsbak olie stinkt veel meer dan normale motor olie dus het is te ruiken. Ik zou geen enkel risico nemen het te gebruiken als je niet 100% zeker bent. Schade aan de transmissie is veel duurder dan 5 liter olie dumpen en een merk olie kopen. Altenatief is: Can leeggooien, naar een auto garage gaan en vragen of ze versnellingsbak olie los hebben. Ben je mogelijk nog goedkoper uit dan nu. Groetend, Ron

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ab', geïmporteerd van het oude forum: De term hypoid slaat niet zozeer op de oliesamenstelling alswel zijn functie dwz zij is bedoeld voor een zgn hypoide vormige vertanding. de viscositeits aanduiding 90/80 schijnt ongeveer te corresponderen met 20W50. De verschillende aanduidingen schijnen juist te zijn ingevoerd om verwisseling te voorkomen. In de regel wordt de 90/80 ook voorzien met de code GL5 anders gesteld:altijd goed !

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: De specificatie 80w90 is meestal voor versnellingsbak olie de dikte is vergelijkbaar met SEA 40 olie. Door bijmenging van Anglamol kan de olie meer krachten verwerken die vrijkomen in versnellingsbak en kardan. Voornamelijk met een hypoid vertanding zijn deze krachten zeer groot. Tegenwoordig is ook 75w90 verkrijgbaar, die is meen ik een syntetisch olie. Als in de specificatie GL4 of GL5 staat is het altijd goed. Brega is een Libanese olie firma. Brega Petroleum Marketing Co. International and Multinational Private company Tripoli, Libya 218 023 621162/66 , 218 023 622008 fax

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron B.', geïmporteerd van het oude forum:
    De specificatie 80w90 is meestal voor versnellingsbak olie de dikte is vergelijkbaar met SEA 40 olie. Door bijmenging van Anglamol kan de olie meer krachten verwerken die vrijkomen in versnellingsbak en kardan. Voornamelijk met een hypoid vertanding zijn deze krachten zeer groot. Tegenwoordig is ook 75w90 verkrijgbaar, die is meen ik een syntetisch olie. Als in de specificatie GL4 of GL5 staat is het altijd goed. Brega is een Libanese olie firma. Brega Petroleum Marketing Co. International and Multinational Private company Tripoli, Libya 218 023 621162/66 , 218 023 622008 fax
    Ron, Wat betrefd de term brega dit is misschien een libanese olie firma maar staat bij BREZAN voor BREzan geGArandeerd, want er worden onder deze merknaam ook remschijven, remblokken waterpompen etc verkocht door brezan. De naams overeenkomst met de door jouw genoemde firma berust dus louter op toeval.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:
    De specificatie 80w90 is meestal voor versnellingsbak olie de dikte is vergelijkbaar met SEA 40 olie. Door bijmenging van Anglamol kan de olie meer krachten verwerken die vrijkomen in versnellingsbak en kardan. Voornamelijk met een hypoid vertanding zijn deze krachten zeer groot. Tegenwoordig is ook 75w90 verkrijgbaar, die is meen ik een syntetisch olie. Als in de specificatie GL4 of GL5 staat is het altijd goed. Brega is een Libanese olie firma. Brega Petroleum Marketing Co. International and Multinational Private company Tripoli, Libya 218 023 621162/66 , 218 023 622008 fax
    Ron, Wat betrefd de term brega dit is misschien een libanese olie firma maar staat bij BREZAN voor BREzan geGArandeerd, want er worden onder deze merknaam ook remschijven, remblokken waterpompen etc verkocht door brezan. De naams overeenkomst met de door jouw genoemde firma berust dus louter op toeval.
    Zeker toevallig Groetend Ron

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'olaf ', geïmporteerd van het oude forum: koop goede olie een versnellingbak reviseren is velemalen duurder en een hoop werk toch ? ik Wordt er altijd zenuwagtig ( bijwijze van spreken ) van als ik niet weet of het wel de juiste olie is MIJN advies GEbruik goeden olie iets duurder veel beter, zeker als je lang duurige ritten maakt . Olie niet goed boel vast !!!!!!! Groeten Olaf

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Gert Jan, Stuur me even een E-mail hoe ik je bereiken kan, mogelijk kan ik de olie die je gekocht heb laten onderzoeken in een laboratorium. Weten we wat je gekocht heb. Ron Bruijn rbru.internet@gmail.com

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob van der Sluijs', geïmporteerd van het oude forum: Een Libanese oliefirma in Libie??? gr.Rob

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Versnellingsbakolie 80W90 is leverbaar in GL4 en GL5 specificatie. Let erop dat de GL5 aanduiding op de verpakking staat!

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum: Lekker nieuwe olie van de juiste specificatie kopen en de brezan olie inde oliespuit doen, om de ketting , wiellagers en trapas van ongetwijfeld aanwezige fietsen te smeren. vgr Arie

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:
    Lekker nieuwe olie van de juiste specificatie kopen en de brezan olie inde oliespuit doen, om de ketting , wiellagers en trapas van ongetwijfeld aanwezige fietsen te smeren. vgr Arie
    Ik gebruik al jaren de brezan olie. geen enkel probleem mee. (r60-7) groet Jesper

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum: Ik gebruik al jaren de brezan olie. geen enkel probleem mee. (r60-7) groet Jesper Het gaat erom dat Jesper niet precies weet wat voor olie hij gekocht heeft. Ik persoonlijk zou hier geen risico mee willen lopen, vandaar mijn advies om het voor de oliespuit te gebruiken. Vgr Arie

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arie', geïmporteerd van het oude forum: Sorry ik bedoel Ger-Jan

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard van O', geïmporteerd van het oude forum: Hallo allemaal, Ik gebruik al jaren 80w90 brega olie van Brezan. Gewoon goede olie. Mijn versnellingsbak draaid er prima op. Dus, niks weggooien, gewoon gebruiken!!! Groeten Gerard

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Dag Gert Jan, HypoÔd vertanding wordt bijna altijd gebruit in een cardan aandrijving, waar er sprake is van een haakse overbrenging. Hirbij is het hart van het aandrijvende tandwiel lager gepositioneerd dan het aangedreven tandwiel, respectievelijk het pingnonwiel en het kroonwiel. Bij deze constructie zijn de tanden van bijde tandwielen van driedimensonale vorm gebogen en is het vlak van de tanden niet haaks ten opzichte van de aslijn. Door de zeer complexe vomen van de tandwielen grijpen deze tijdens het draaien zeer geruisloos inelkaar en door de lagere plaatsing van het pignonwiel kan de cardanas ook lager worden geplaatst in het voertuig. Ook zijn door het grotere oppervlak van de tanden deze sterker zijn en een groetere kracht kunnen overbrengen dan een rechte vertanding. Echter zoals alles in dit ondermaanse heeft ook deze constructie een probleem: De tanden schuiven met een hoge snelheid langs elkaar en door het grote aanrakingsoppervlak van de tanden, zullen de normale olie soorten geen stand kunnen houde, waardoor er een metallisch contact ontstaat. Hierdoor kunnen de tandoppervlakken extreem warm worden, waardoor deze op elkaar willen lassen. Om aan dit destructieve probleem te ontkomen, voegd men een zwavel verbinding toe aan de olie. Dit zal het lassen voorkomen. Reden waardoor weet ik momenteel niet meer, echter de tanden zullen niet lassen of te heet worden. Deze dope of toevoeging stinkt naar kattenpis. Aan deze dope is ook weer een nadeel verbonden, bronzen glijbussen kunnen er niet tegen of mee overweg en kunnen defect gaan. Dus in een versnellingsbak met bronzen schakelvorken kan je deze zgn. hypoÔd olie niet toepassen. Ik hoop dat het een beetje de sluier heeft kunnen oplichten. Dus zoals door velen is opgemerkt: Let zeer goed op bij een hypoÔd vertanding in een cardan of versnellingsbak en goed koop zal zeer duurkoop kunnen worden bij ondeskundige toepassing. Groetjes, Marco

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gertjan', geïmporteerd van het oude forum: Beste Mensen, Mijn bericht heeft veel reacties lostgemaakt! Maar ik had er bij moeten zetten dat de olie een GL5 is. Alhoewel de vraag dan nog blijft: is iedere GL5 een hypoid. Maar ik denk dat ik 'm gewoon kan gebruiken, en hij stinkt ook goed! Laboratoriumonderzoek lijkt me wat te veel van het goede. Toen ik bij Brezan over hypoid-vertanding sprak, zagen ze het in Keulen donderen! hahaha. Bedankt voor alle reacties!

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: GL 5 is de goede olie. Voor mij is het niet moeilijk om de olie te laten controleren omdat een familielid dagelijks deze testen doet. Maar waarom zag met het in Keulen donderen toen de naam Hypoid vertanding ter spraken kwam, weten ze daar niet wat dat is? Misschien kan deze site wat meer kennis bijbrengen. Groetend, Ron http://www.bmw-mono-club.nl/olie_voor_de_mono.htm

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerrit-Jan', geïmporteerd van het oude forum:
    GL 5 is de goede olie. Voor mij is het niet moeilijk om de olie te laten controleren omdat een familielid dagelijks deze testen doet. Maar waarom zag met het in Keulen donderen toen de naam Hypoid vertanding ter spraken kwam, weten ze daar niet wat dat is? Misschien kan deze site wat meer kennis bijbrengen. Groetend, Ron http://www.bmw-mono-club.nl/olie_voor_de_mono.htm
    Ja precies! Dat soort termen had men nog nooit van gehoord. Vind ik wel een duidelijk gebrek aan kennis voor een medewerker bij een automaterialen-handel. En dat zelfs voor 2 vestigingen. Maar wat zou het resultaat van een test kunnen zijn? Geschikt of ongeschikt, of zijn er vele gradaties mogelijk? Dan kunnen we misschien meerdere olieÎn laten testen een een kwaliteitsrapport hiervan op deze site plaatsen!

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: hoi, die lucht wordt door een zwavelverbinding veroorzaakt, dit is ook de speciale toevoeging voor de hypoideolie. heeft idd met tand vorm te maken. Grt, Peter v Oossanen

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees Roozemond', geïmporteerd van het oude forum: Morgen, Linkdienst http://www.bmw-mono-club.nl/olie_voor_de_mono.htm Er zijn wat vreemde tekens na ..mono.htm Pretig weekend, Kees

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Olieen moeten voldoen aan speciale eisen, daarop wordt tijdens de productie van olie op gecontrolleerd. Zo moet b.v. een 80W90 bij alle leveranciers voldoen aan bepaalde eisen. Die eisen zijn vastgelegd. Dit houdt ook in dat goedkope olie van b.v. de Aldi of zo ook aan deze eisen voldoen en net als slaolie enz. vaak uit het zelfd vat wordt getapt als merkolie. "Alleen de prijs is anders". De uiteindelijke levensduur van olie, want daar praten we over, kan alleen gemeten worden als de olie een bepaalde tijd in de motor heeft gezeten. Daarnaast zijn het olieverbruik, gebruiksomstandigheden enz. enz. van groot belang. Als voorbeeld neem ik een vrachtwagen, hiervan wordt de olie op gezette tijden in een laboratorium gecontrolleerd en aan de hand van deze gegevens ververst of niet ververst. 50.000 km met dezelfde olie komt heel vaak voor. Zomaar laboratorium uitkomsten op deze site zetten komt niet goed want wie weet wat de omstandigheden waren enz. enz. Groetend, Ron