Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Heeft iemand ooit een koppeling van een R1100RT vervangen? Na 170.000 moet ik er toch aan geloven. Waar moet ik opletten, wat te vervangen, wat zijn de kosten van de onderdelen? Bedankt. Groetjes Pat

18 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'patrick', geïmporteerd van het oude forum: dit zal denk ik wel de tweede of derde koppeling zijn.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum: Nope, maar ik moet toegeven dat ik dan ook geen wheelies probeer (ok, 1 keertje dan)

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Voor de koppelingsplaat moet je 100Ä rekenen, zijn de stalen platen ook ingesleten, dan een komplete set (2 stalen-, 1 frictieplaat en diafragmaveer) +/- 300Ä. En reken op een dag werk. Groeten, Paul.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Paul, Bedankt voor de info, een werkje voor een winters weekend dus. Groetjes

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Het is wel een behoorlijk grote klus om de koppeling van een 1100RT te vervangen. Hoe lang ik erover heb gedaan weet ik niet meer maar het viel behoorlijk tegen. Je moet behoorlijk veel demonteren voordat je bak/blok kan scheiden. Het is zeker aan te raden dit op een brug te doen. Ik heb behoorlijk wat keren staan zweten en denken 'komt dit ooit nog goed' (en dat kwam het gelukkig ook). Volgens de Haynes manual moet je het hele achterframe verwijderen, dit heb ik dan ook gedaan. Uit navraag bij de dealer blijkt echter dat zij het achterframe omhoog scharnieren rond de bovenste bevestigingsbouten, dit scheelt veel werk. Ik heb destijds enkel de plaat vervangen, de rest zag er nog goed uit. De motor stond toen op 80.000km maar ik vermoed dat die al veel meer gelopen had (2e hands gekocht dus historie onbekend). Na de montage van de koppeling zat er een 'skrieuwk' geluid als ik de koppeling introk. Na het bijstellen van de koppeling was dit weer weg, de stang welke de koppeling bedient duwde te hard tegen de koppeling.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Om je alvast op te warmen. PS. Iets minder chaotisch te werk gaan werk al wel een stuk beter :-)

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum: Shit, ik was er bang voor. Van het hulpframe had ik gehaoord, maar wat met de swingarm, Kun je daar aan ontkomen? Van de andere kant, als ik dan toch bezig ben mischien de swingarmlagers vervangen. Ik voel niets maar na 9 jaar weer en wind mischien toch verstandig. Groetjes

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jacques', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Pat, ik vindt 170.000 km met een koppeling een mooie prestatie. Ik heb een werkplaats handboek van R1100R t/m RT ik wil die bladzijden met bescrijving wel kopieeren en naar je opsturen. Waarschijnlijk geeft je dat wat meer vertrouwen bij aanvang van de klus. mail mij even je adresgegevens. Dan stuur ik ze toe. en sucses met de klus. jzonneve.1@hccnet.nl.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Het is zeker een heel klusje, maar als je er een 'winterproject' van maakt zou ik van achter naar voor alles loshalen, dus cardan, swingarm en de bak. Na 170kkm kan het geen kwaad. Gaat het enkel om de koppeling, dan zou ik de bak t/m achterwiel in zijn geheel demonteren. Subframe demonteren hoeft niet, wel opklappen. Let hier wel op dat je bij het luchtfilterhuis/aanzuigbuizen alles loshaalt en dan voorzichtig het frame omhoog. Zoals reeds gezegt, zorg eerst voor een goed wphb en lees het hele verhaal eens rustig door. Groeten, Paul.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'pat', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Jaq, Bedankt voor het aanbod. Ik heb deze echter zelf. De vraag heb ik gesteld omdat tips uit de praktijk vaak handig zijn. Over een paar weekjes ga ik er aan beginnen. Bedankt voor de tips

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum: Hoi mannen, eindelijk ben ik dan zover. Nog een vraagje, in het handboek spreekt men over de balanceer merktekens die 120 verschoven moeten zijn. Ik vind wat tipjes met verf die je absoluut niet 120 graden verschoven krijgt en op het vliegwiel is het niet meer te vinden. Hoe belangrijk is dat, iemand ervaring? Bedankt alvast Groetjes, Pat

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Pat, Ik heb eens de krukaskering van mijn R100RT vervangen en daarbij over het hoofd gezien om het hele spulletje te markeren bij demontage ( koppelingsplaat en drukgroep, vliegwiel had ik zelf gemarkeerd ) Ik kon ook niet echt merktekens vinden dus heb ik de gok genomen en het spulletje weer gemonteerd. Dat was niet echt een succes er onstonden bij bepaalde toerentallen behoorlijke trillingen die daarvoor er niet waren. Heb een paar keer geprobeerd het spulletje te verdraaien ( bak uit, bak in ) maar heb uiteindelijk een nieuwe koppelingsplaat en drukgroep moeten kopen waardoor alles weer als vanouds was. Groeten Ludi

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Ludi, Bedankt, ik heb ze ook gemarkeerd maar de merktekens op de nieuwe drukgroep zijn andres, mhhhh dit maakt me niet blij. Groetjes, Pat

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'DaniÎl', geïmporteerd van het oude forum: Als hekkesluiter benik met 120 Dkm ook aan vervangning toe (zonder wheelies). Rijd nu 1,5 jaar en ca. 50.000 km met deze machine. Nog geen extreme zaken gehad. Laatste grote beurt wel veel dingen laten doen als nwe remschijven voor, rondom nwe blokken, gaskabel en zo meer. Voor de rest alleen maar veel wassen en poetsen... Nu koppeling is grootste rep. Kosten bij alternatieve garagist ca. Ä 450,- met geschatte uren 1,5! (verrekend iemand zich daar?) Dealer heb ik maar niet gebeld. Ik wil dit graag zelf doen, net als het meest van het onderhoud. Is er iem. in de buurt van Barneveld die me wegwijs wil maken? In het wphb stond niets over markeren van 120 gr en staat voor mij abracadabra. Staat wat je moet doen, niet waar je het kan vinden. erggraag contact dvandam@hetnet.nl

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'pat', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Daniel, Ik heb de klus geklaart.Twee monteurs geraadpleegd en die vertelden me beiden dat indien je het vliegwiel niet verwijderd alleen de twee balanceer punten van de koppelingsdelen zo ver mogelijk van elkaar moet verschuiven. Geen trillingen (meer dan normaal bij BMW=) waargenomen. Die 1,5 uur, knap hoor, ik denk dat hij anderhalve dag bedoelt. Het is een hoop werk. Een tip bij het terugschuiven van de versnellingsbak. De koppelingsstift niet monteren, de hevel losmaken en dan daarna de stift erin, zo beschadigt deze niet. Succes Pat

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo Pat, ik vindt 170.000 km met een koppeling een mooie prestatie. Ik heb een werkplaats handboek van R1100R t/m RT ik wil die bladzijden met bescrijving wel kopieeren en naar je opsturen. Waarschijnlijk geeft je dat wat meer vertrouwen bij aanvang van de klus. mail mij even je adresgegevens. Dan stuur ik ze toe. en sucses met de klus. jzonneve.1@hccnet.nl.
    je zou mij ook eenplezier doen met die tekeningen bvd. mvg jan

  17. luc54
    hallo, kan je mij ook een copie opsturen van het werkplaats handboek , ik ga m'n koppeling vervangen , heeft 150.000 km . Alvast bedankt , groetjes LUc , email: luc.stulens@telenet.be