Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'staus mulder', geïmporteerd van het oude forum: Een vraag. Heb een zijspan en na het kaduk lopen van het orgineele blok 100/7 blok, heb ik na lang zoeken een R 100 RS blok gevonden.. Past op dit RS blok een 100/7 vijf gang versn. bak , als ik de uitgaande as van de vesnelling bak R 100/7 opmeet zit er verschil in lengte. wie heeft hier een antwoord op. bij voorbaat bedankt staus

11 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Beste Staus, Wat voor R100RS blok heb je. Kun je dat aangeven, dan kan ik je wel verder helpen. Heb je een R100RS blok van na 1980 met nikasil cilinders? Geef evt het motornummer op. Dan komen wij er samen wel uit. Je zult waarschijnlijk geen blok hebben van voor 1980, want dan zou de wisselbak zo achter jouw R100/7 passen. Alles heeft ook te maken met het type vliegwiel + complete koppelingsgroep.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum: Reactie op vorig bericht. Jouw R100/7 moet natuurlijk jouw R100RS zijn. Sorry foutje.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum: ja, dat past. van alle tweekleps boxers vanaf '69 kan je de bakken uitwisselen. achter een R100 blok zou ik wel de latere 5 bak nemen met de ribben aan de buitenkant.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rein', geïmporteerd van het oude forum: Staus, Met de laatste reactie van Halflive ben ik het niet eens. Het zit zo: Je moet de 2 kleppers indelen in blokken met zwaar vliegwiel met bijbehorende zware koppelingsunit en 2 kleppers met licht vliegwiel met bijbehorende lichte koppelingsunit. De lichte versie werd na 1980 ingebouwd. Alle wisselbakken, welke bij de lichtere versie horen hebben een kortere spiebanenuitgang. Dat is het gedeelte wat jij hebt gemeten. Alle boxers na 1975, waarvan het vliegwiel is voorzien van M11 ipv M10 bouten, kunnen aangepast worden naar de "moderne"versie van lichte koppelingsunit met daarbij behorende wisselbak.De wisselbakken met langere spiebaanuitgang moet altijd in combinatie met de zwaardere koppeling/vliegwielunit. En andersom geldt dat voor de lichte. Dus daaraan moet een wisselbak met de kortere spiebanenuitgang worden gekoppeld. Je ziet heel veel dat sleutelaars op de oudere versies een modernere(lichte) unit monteren. Andersom kan ook wel, maar daar heb ik geen ervaring mee. Gebeurt ook nauwelijks. Technisch kan het wel, maar ik weet niet hoe de motor daarop reageert. Zou je kunnen uitproberen. Jouw "R100RS" is geen R100RS, maar een R100(67 pk) van na 1980. Dus bij jou zit een lichter vliegwiel op het blok of het heeft daar opgezeten. Jij hebt een blok met nikasil cilinders. Dat blok is in zijn totaal(vliegwielgroep + lichtere cilinders) ongeveer 4 kg. lichter. Het blok jaagt daarom veel makkelijker in de toeren. Je moet daar even aan wennen. Schakelen doet het beter. De bakken van na 1980 hebben ook een andere koppelingsbediening. Dat zit achteraan de wisselbak. Die van na 1980 geeft minder problemen. Het is een beetje lang verhaal, maar misschien is het beter om een wisselbak van na 1980 op te kop te tikken. Elke complete wisselbak van na 1980 van alle tweekleppers is te gebruiken. Ga je de onderdelen van 2 bakken door elkaar halen, dan is het nog weer een ander verhaal, want dan zijn er wel verschillen. Ik hoop dat je het nog snapt. Anders reageer maar weer. Succes.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. @Rein, heel verhaal, maar correct. Motornr. geeft een R100/7T, produktiedatum 08-'81. Dit blok heeft dus het lichte vliegwiel/koppeling met bijbehorende bak met korte as. Dus blijven er 2 opties open, of het zware vliegwiel erop met oude bak, of een nieuw model bak vinden. Andere optie is de ingaande as van de oude bak wisselen voor een nieuw model, maar ik kan je niet vertellen of dat past. Groeten, Paul.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste Staus, Wat voor R100RS blok heb je. Kun je dat aangeven, dan kan ik je wel verder helpen. Heb je een R100RS blok van na 1980 met nikasil cilinders? Geef evt het motornummer op. Dan komen wij er samen wel uit. Je zult waarschijnlijk geen blok hebben van voor 1980, want dan zou de wisselbak zo achter jouw R100/7 passen. Alles heeft ook te maken met het type vliegwiel + complete koppelingsgroep.
    Beste Rein, Hebben de BMW's "matching numbers" voor motor en versnellingsbak? Zo niet kan men aan de hand van de nummer op de versnellingsbak weten bij welk type van BMW hij hoort? Dank zij de Hobbyist ben ik wel te weten gekomen dat er vliegwielen en starters met verschillende vertandingen bestaan. Goed opletten dus dat het aantal tanden op het vliegwiel stemt met het aantal tanden vereist op de starter op mekaar afgestemd zijn. Ondervonden tot mijn schade. MVG Joseph

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Staus, Alles past op elkaar alleen de koppelingsbediening is niet hetzelfde en de lengte van de ingaande as. Het enige grote verschil is de achterdeksel van de versnellingsbak. Voor het zware vliegwiel is afstand tussen draaipunt koppelingsarm en de drukstift 11 mm bij het lichte vliegwiel is dat 40mm. De twee verschillende achterdeksels kunnen verwisseld worden, zodoende hoef je geen andere bak te kopen. Als de ingaande as te lang is van de versnellingsbak dan kan je er 2mm van afslijpen. Ik heb zelf een blok uit '82 met licht vliegwiel met een bak van een R100/7. dus het past wel. Richard ps. niet elk model na '80 of '82 heeft een licht vliegwiel.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rein', geïmporteerd van het oude forum: Leuke reacties allemaal. Ik hoop dat Staus het nog kan volgen. Ik maak het nog een beetje moeilijker. Paul heeft het over het verwisselen van de ingaande as. Kan niet. Zoals je weet zit er op elke 3 assen een tandwiel met schuine vertanding. Bij de oude bakken staat deze vertanding onder een hoek van 15 graden. Bij de bakken van na 1980(of na 1982?) onder een hoek van 17,5. Met het blote oog is dat bijna niet zichtbaar, meer je snapt natuurlijk wel dat het niet werkt. Alles zal in de soep lopen. Joseph heeft het over de vertanding op het vliegwiel. Ergens in 1975 werd dat aangepast/gewijzigd. Zijn verhaal klopt. Als je een blok van na 1975 hebt kun je kiezen uit 3 startmotoren(Bosch/Valeo en Nippon Denso). Voor 1975 heb je weinig mogelijkheden. Richard heeft de bak technisch aangepast. Dus een oudere bak achter een lichtere koppeling/vliegwiel. Het is de vraag of Staus de mogelijkheden/kennis heeft om e.e.a aan te passen. Richard bevalt deze bak goed? Ik zit mij eigenlijk af te vragen waarom ze die hoek van 15 naar 17,5 hebben gedaan. Zou dat mogelijk te maken hebben met het meer in toeren kunnen jagen van de types van na 1980. Ik weet dat niet. Misschien weet iemand dat. Nogmaals, een nieuwere bak(na 1980) met lichte koppeling/vliegwiel(na 1980) achter een ouder motorblok(alle bmw's tussen 1975 en 1980) is reeds veel toegepast. Geeft totaal geen problemen. Richard zijn R100/7 bak zou je na een afstand van bijvoorbeeld 100.000 km eens moeten bekijken/analyseren. Ik ben benieuwd naar reacties.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Ok, de hoek van het primaire tandwiel is anders, waarom? geen idee. Tandwiel is wel een los onderdeel, dus asje wisselen blijft een optie, of er moet ergens anders weer iets niet passen. Bestaande bak ombouwen zoals Richard heeft gedaan is ook een optie. De vraag is nu; Wil/kan Staus dit zelf, of moet dit worden uitbesteed? Mij lijkt het best een nieuw model bak op te duiken en die erachter te plakken, ben je gelijk up-to-date. Staus heeft nog 2 goeie /7 bakken liggen, misschien een dealtje maken met een van de mannen die in gebruikte onderdelen doen. (Hobbyist, Jan Gol, Boxer-toko, Knalpot). Verder over de diverse vliegwielen weet ik te vertellen dat je wel/niet zomaar een zware tegen een lichte kan wisselen. Motoren van voor 09'75 gebruiken 10mm bouten om het wiel te monteren, en een andere starterkrans/rondsel. Nu kan je natuurlijk ook de krukas wisselen, maar dan loopt het vliegwiel aan tegen het carter, dus moet je wat materiaal wegslijpen. Voor motoren van na 09'75 geen probleem, behalve dat de bak niet past. Groeten, Paul.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Staus, paul, en Rein Ik heb een orginele bak achter een 1000cc blok van '82 met licht vliegwiel. Ik heb alleen de ingaande as 2mm afgeslepen. Achter op de bak heb ik van een paar hoeklijntjes een ding gemaakt waarmee ik de afstand tussen het draaipunt en het drukpunt heb vergroot. Van 11mm naar 35mm. Ik heb alle orginele koppeling bedienings delen gebruikt, alleen ergens een klein ringetje tussen gezet en de drukzuiger een paar mm ingekort. En ik heb ook een nieuw koppelingshendel moeten maken (achter op de bak) Dit is alles. Dit heb ik in 1997 al gedaan en het bevalt me prima. Ik denk dat de hoek van de tandwielen veranderd zijn vanwege het vermogen. Op lange stukken in 5de komen er veel krachten op de tandwielen. De laatste bak van mij waren heel wat tandwielen beschadigd op de loopvlakken, deze doet het niet meer. Dit komt omdat ik iets meer vermogen in heb dan een orginele 1000cc. Richard