Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum: Beste lezers, Ik loop al een tijdje met het idee om een nieuw onderwerp te beginnen. Af en toe lees ik verhalen van mensen die een BMW rijden met (voor mij) hoge kilometerstanden. Deze gaan soms over de 200000 km heen. Voor een K schijnt dit normaal te zijn maar een R heeft wel wat revisie nodig? Het is interessant om te weten wat (er al dan niet preventief) is vervangen aan deze machines. Dit om een inzicht te krijgen in de betrouwbaarheid van bepaalde modellen. Ook het verhaal van het reviseren van de koppen vind ik nogal verwarrend. Er zijn mensen die gewoon doorrijden terwijl anderen voor zeker gaan en de zaak laten reviseren. Omdat op de teller van mijn 1994, R100R nu 95000 km staat is verdere info natuurlijk meegenomen, maar ook aankomende 100000 km rijders kunnen hier veel van leren. Daarnaast is het natuurlijk handig om enig inzicht te hebben in revisie kosten bij het aanschaffen van een motor met een "hoge km stand". Wat er aan mijn motor vervangen is? Nu zo'n 1,5 jaar in mijn bezit, km stand bij aanschaf 87000 km, historie onbekend Vervangen onder garantie: naaldlagers tuimelaar lager uitgaande as versnellingsbak In planning: vervangen nokkenas, nokvolgers, distributieketting, geleider en spanner incl afdichtingen aan die kant en mogelijk koppenrevisie. JB

39 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'halflive', geïmporteerd van het oude forum: preventief moet je de uitlaatkleppen en geleiders vervangen. die hebben de naam af te breken als de geleiders ruimte hebben. er zijn vele boxers die zonder vervangen over de ton gelopen hebben maar de kritische grens ligt op 60.000

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Eerder had ik geschreven, Het blok heeft een ruilkrukas. dit was nodig omdat ik er eens mee de sloot in gereden ben. Daarna een keer of 7 olie ververst. Maar het bleef sludge. Maar toch had ik snel daarna het zachtmetaal van de lagerschalen te ver aangetast. Met die krukas gelijk een nieuwe oliepomp, distributietandwielen, ketting, overmaat zuigers en alle keerringen en pakkingen. Dat was bij 180.000 km Ik moet nu eigenlijk een koprevisie. Dan gaat het verbruik van de olie ook weer goed komen. Ik heb waarschijnlijk ovale klepsteelgeleiders. Ik heb nog even goed goed gekeken maar het zijn maar 274.000km De koppen zijn pas ÈÈn maal bij ~120.000 gereviseerd. Helaas heb ik toen niet gekozen voor harde kleppen/zetels. Dus ik doe nu al 150.000km met de tweede set. (Reken ik net uit) Vandaar die blauwe rook bij gas dicht. Misschien toch maar even de koppen inleveren. Ik heb al bijna 2 ton zelf gestuurd met deze van origine R100RS Later ben ik tegen een RT kuip aangelopen en heb ook vanwege nekklachten met de RS-zit de boel omgebouwd tot een RT. Ik doe eigenlijk weinig aan onderhoud. Ik ververs bijna nooit olie maar vul bij. (de goedkoopste) Bougies? Al jaren dezelfde. Versnellingsbak/cardan olie, alleen op peil houden eens per 5 jaar ofzo verversen. Mijn bijna jaarlijkse terugkerende klus is het vervangen van de voorpootkeerringen en het vervangen van de puntjes/condensator. Ik gebruik hem alleen voor woon-werk, zelden in het weekend. Maar het ding trekt nog steeds als een lier en laat mij regelmatig verbazen met een wheelie.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ko', geïmporteerd van het oude forum: Jan een tip voor het voorkomen van je keerringen op de voorvorken is dat je er eenhoes omdoet Dit voorkomt je jaarlijks klus van nieuwe keerringen. eDeze hoezen zijn verkrijgbaar bij wie anders dan de Hobbyist. succes en nog veel plezier met je kilometervreter

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: dat preventief kleppen vervangen is toch alleen bij serie's met dunnere klepstelen, mijn r45 bijv. ! Mijn r45 dus: 94000 km, tot nu toe alleen kleppen bij 80.000 vervangen.bj 1979. Rijd prima, nauwelijks olie gebruik. Ik vond het in het begin (2 jaar geleden) wel veel km voor een 450 cctje, maar blijkbaar kan dat prima. Grt, Peter

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum: Ook mijn r45 heeft er inmiddels 114000 km opzitten, waarvan 11.000 van mezelf. Behalve regulier onderhoud nooit mechanische problemen gehad, wel een electrische storing, zie bericht verderop. Vorige eigenaar vertelde dat de motor gereviseerd was, maar had geen documentatie hierover. Voor de rest; een goed schakelende, zuinige (1:16 tot 1:22) en nauwelijks olie verbruikende (1:4000) motor van 25 jaar oud (volgens kenteken) en 27 jaar oud (volgens motor/framenummer). Ik ben erg tevreden, en de motor trekt regelmatig bekijks bij stops. Ook leuk ! Ronald

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'walter', geïmporteerd van het oude forum: Mijn R80RT '86 in jan 2003 gekocht met ca. 80000 Bij 130000 kleppen/geleiders laten vervangen. Toen tevens tuimelaarlagers, zuigerveren en big-end schaaltjes vervangen omdat alles toch open lag. Aanleiding van dit alles was dat er naaldjes bij het olie aftappen naar buiten kwamen en het klepgeluid iets toegenomen was. Toen begreep ik waarom het klepstellen soms zo lastig was. Inmiddels op 175000 zonder problemen. Behalve electrische defecten. Een killswitch draad die uit de soldeerverbinding losgekomen was. Sta je toch stil langs de weg. Stukje blanke draad in de connector onder de tank en verder maar weer. Een defecte koppelings start blokkering schakelaar. Doorverbonden. En een zekering die er uit vliegt bij gebruik van de claxon, niet meer gebruiken dus. Een zekering die eruit vliegt bij gebruik van de richtingaanwijzer. De bedrading nagelopen en de haakse bocht van de draad in het pijpje waarop de richtingaanwijzer achter zit gemonteerd als boosdoener gevonden. Kousje erom en weer opgelost. Groeten, Walter

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum: Mijn R100 nieuw gekocht in 1984 met nu 141 dkm. Bij 4 dkm krukas simmering aan rotorzijde vervangen (slechte montage?). Bij 40- en 135 dkm krukassimmering aan koppelingszijde vervangen. Bij 130 dkm klepzittingen(uitlaat) en kleppen vervangen voor loodvrij. Twee maal naaldlagers in tuimelaar vervangen (stoterstangzijde). Kromme naalden in kleppendeksel gevonden. Nokkenasaandrijving nooit opengeweest. (nog niets te horen) Nieuwe tuimelaaras gemonteerd en probleem schijnt nu opgelost (min. axiale speling) Bij 40 dkm nieuw versnellingsbakhuis(garantie) gekregen, vanwege excentrische plaatsing prise-as. Binnenwek overgezet en daarna alles ok. Bij voorvork 2x simmerring vervangen (bij 1100 km al balgen geplaatst). Oorzaak lekkage:Castrol olie (DB hydrauliek) verhard bij blootstelling aan lucht. De vorkpoten werden stroef door hard geworden olie. Na toepassing ander merk (Putoline van Hobbyist) trad nooit meer lekkage op. Bij 1000 km de O-ring van de remhevelas in de cardan (met remschoenen) vervangen door een quad ring. Door de pompwerking van de remhevel kwam regelmatig olie bij de remschoen. Remhevelas moest worden afgedraaid om plaats voor de quad ring te maken. Dit waren de belangrijkste wapenfeiten na 21 jaar trouwe dienst. Gr. Frans

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan de Klein', geïmporteerd van het oude forum: Nou Frans, Jouw BMW is zeker in elkaar gezet daags na de bierfeesten in Munchen. Ik heb met een R100RS uit '81 100.000 km gereden zonder enige significante reperaties. Groetjes, Jan

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'egbert', geïmporteerd van het oude forum: voor WALTER: walter, ik zou die claxon toch maar onderzoeken en fixen, want je bent strafbaar als je zonder rijdt! Groeten, Egbert

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Oow, ik heb ook nog wel wat vervangen hoor. Er zit een ruilbak onder van de Hobbyist. (Dat was nog op de oude lokatie dus al meer dan 100.000km geleden) Er zitten inmiddels nieuwe schijven op (ook achter, het is een model '78 met het knipperlicht rechts). Er zit een ruilcardan onder. Die heb ik laten vervangen bij mijn huidige "dealer" Joost motoren in Maarssen, een topzaak trouwens. Er zat wel erg veel speling op bij gas dicht. Wat bleek, het grote lager aan de binnenzijde van het cardan zat er niet in. Dus Joost belt mij om te vragen of ik zelf had zitten knoeien met het cardan. Dad had ik dus niet gedaan. Blijkbaar is dat lager niet echt nodig aangezien ik er zelf ruim 100.000 km mee heb gereden! De lagerwerking werd overgenomen door het achterwiellager. Die ik dus ook al eens had vervangen. Evenals het voorwiellager trouwens. De koppeling heb ik twee keer vervangen, en het toplager nog vaker! Nadat er een verzwaarde drukgroep in is gekomen (Hobbyist) heb ik de koppeling nooit meer hoeven vervangen. De koppeling slipte voor die tijd altijd, daarna nooit meer last gehad. Hij trekt nu zelfs wheelies. Elektrische problemen heb ik niet of het moet het knipperlicht indicatorlampje zijn die het niet meer doet. Ook vaak de toeters open gehad en "gangbaar" gemaakt. Zonder toeter voel ik mij niet op mijn gemak tussen de dagelijkse files. Verder zijn de balhoofdlagers vervangen (dood punt) en toen gelijk de achterbruglagers maar meegenomen. De voorpoten zijn ook al eens vervangen en twee jaar geleden heb ik de startmotor laten reviseren. Maar ach, als je alles uitsmeert over die 26 jaar en die 274.000km dan is het nog steeds mijn goedkoopste vervoermiddel. Echt klagen doe ik er niet over. Vraag een houthakker naar zijn bijl en hij zegt, "Prima bijl, nooit wat mee gehad pas zeven keer de steel en drie keer de kop vervangen"

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Ooit in 1982 (meen ik) kocht ik een R 80/7 met een km stand van 27.000 km 9 jaar en bijna 100.000 km later heb ik hem weer verkocht. Altijd netjes olie ververst, voetpakkingen gemonteerd ivm reizen naar portugal toen nog maar 10 jaar een vrij land. Verder is de krukas keering 3 x vervangen lekte steeds weer olie, het complete voorwiel is (gratis) vervangen zouden haarscheurtjes in kunnen zitten. DE meenemer van de Cardan is bij 88.000 vervanger (zelf er op gebout ipv de geklonken orginel versie) Uitlaten zijn vervangen bij dezelfde km stand. En dat was het. Nu heb ik sinds eind augustus een R 100 Rt met een km stand van 1400 km en ik heb er sinds die tijd 3500 km mee gereden. De Voorvorkkkeeringen lekken moet ik dus nog vervangen.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum: Beste lezers, Geweldig dat jullie zo massaal reageren, het wordt al een mooi overzicht. Weinig cardanproblemen incl. kruiskoppelingen/splines, de bakken blijken het ook langer vol te houden dan ik dacht. Vooral doorgaan met aanvullen.... groeten, JB

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: oja, er zijn in 84 rvs dempers onder mijn r45 gekomen, met netjes datum en nummer erin van de Hobbyist, zien er nog prima uit.(bochten nog wel orig.) Maar in 84 mocht ik alleen fietsen op de openbare weg......

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ronald', geïmporteerd van het oude forum: Over kilometervreters gesproken, kennen jullie het verhaal van Fred Tausch ? Ondertussen overleden, maar hij heeft maar liefst 600.000 MIJL afgelegd op een R60/5. Volgens mij had ik het al eens naar dit forum gestuurd, maar het blijft een ongelooflijk verhaal: 6 ton aan mijlen, da's heen en terug naar de maan ! http://www.motolit.com/bwm600k.html Nog even doorkachelen dus, om dat record te kunnen breken.... groeten, Ronald

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum: Ronald, Wat een afstand! Ik heb even in google gezocht op Fred Tausch en lees dat hij er 630000 mijl op heeft afgelegd en dat de machine nu in een museum staat. Nog even doorrijden, dan mogen ook van die BMW "medailles" monteren op onze BMW. groet, JB

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jo Crausen', geïmporteerd van het oude forum: Mijn R100CS uit í81 staat op 199.900. Ik heb hem gekocht bij 81.000 in 1994. Op dit moment is 'ie toe aan: - meenemer- en kardanrevisie - ÈÈn carburateur lekt benzine en moet dus ook onderhanden genomen worden. Dan neem ik die andere natuurlijk ook even mee. Dat staat deze winter op het programma. Oudere revisies/reparaties zijn: - bij ca. 100.000 is de versnellingsbak gereviseerd vanwege een beangstigend bonkend geluid in de vrijstand (dat met ingetrokken koppeling verdween, zie elders op het forum). Er zijn ÈÈn tandwiel, verschillende lagers en keerringen vervangen en daarna heb ik er nooit meer last van gehad. - een nieuw anker in de dynamo vanwege doorbranden bij ca 152.000. Dat gebeurde tijdens een vakantie in Zuid-Frankrijk, Valence, en daar hadden ze natuurlijk geen gereviseerd ruilanker! - doorgezakte middenstandaard en gebroken(!) zijstandaard vervangen na diezelfde vakantie (ca. 155.000). Lekker zo'n tocht waar je steeds een boom of muur moet zoeken om af te stappen, maar achteraf is het toch wel lachen. - bij 175.000: koppenrevisie. Er was weliswaar nauwelijks sprake van olieverbruik, maar ik had er op dat moment zelf dik 100.000 mee gereden en vond dat het er maar eens van moest komen. Sindsdien gebruikt 'ie geen druppel olie meer. Voor de verdere rest is alles (voor zover ik weet) nog origineel. Optisch is het natuurlijk geen nieuwe motor meer, maar hij rijdt nog als vanouds! Ik wil er zeker nog een keer de klok mee rond. Als dat lukt, volgt er tegen die tijd misschien ooit een complete restauratie. De laatste 120.000 km. is er dus niets gebeurd aan de distributie en bigendlagers. Omdat dit vaak gehoord thema's zijn, vraag ik me wel eens af of het niet verstandig zou zijn om er eens naar te kijken. Maar mijn onderhoudsman (voor de kenners: Koos Dirks, in Deurne) zegt altijd: als er niets kapot is, mooi dicht laten dat blok. Tot nu toe heb ik daar dus geen slechte ervaringen mee. Voor zo'n afstand als die Fred Tausch moet ik op m'n 110e nog steeds rondrijden... Ik teken ervoor! groeten, Jo

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Walter', geïmporteerd van het oude forum:
    voor WALTER: walter, ik zou die claxon toch maar onderzoeken en fixen, want je bent strafbaar als je zonder rijdt! Groeten, Egbert
    Och, ook met de auto ben ik er met de APK al eens achtergekomen dat de claxon het niet meer deed. Mijn insteek is dat ik meer heb aan mijn eigen ogen en oren dan aan een claxon op de weg, en het is dus ook al jaren en 100.000 km's geleden dat ik er voor het laatst gebruik van gemaakt heb :-) Of zou dat door het H-stuk i.p.v. de tussenpot komen dat ik 'm niet nodig heb? Groeten, Walter

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard van O', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Allemaal, Prachtig al die trouwe boxerrijders eens op een rijtje. Ik heb er 211000 met een R75/7 op zitten. Vanaf 1986 in mijn bezit. Wat is er allemaal gebeurd: Eigenlijk gelijk al Keiham uitlaten gemonteerd. Heb ik toen in Duitsland gekocht, want ze werden nog niet in Nederland verkocht. Tegenwoordig bij de Hobbyist. Nooit meer een uitlaat vervangen. ± 125000 Versnellingsbak revisie: pitting in het primaire tandwiel. Ook was het lager van de primaire as kapot gelopen. Oorzaak, defect cardan. Zat een dood punt in. Ook vervangen. ± 150000 nieuw zadel, was onder doorgeroest ± 205000 Cilinders finaal versleten. 0.10 mm onrond. Overmaat zuigers was een optie, maar ik heb nieuwe cilinders en zuigers gemonteerd. Ook heb ik de cilinderkoppen van nieuwe kleppen en klepgeleiders voorzien. Ook geharde klepzittingen gemonteerd. Dus pas na 20500 km, en niet eerder. Schijfrem was versleten, te dun en trok krom. ATE Hoofdrem laten galvaniseren en cilinder gehoond en overmaat zuiger gemonteerd. Nieuwe remschijven gemonteerd, superbe kwaliteit, Grimeca van de Hobbyist, en niet duur. Beide ATE klauwen voorzien van nieuwe zuigers van gehard RVS. Dus niet meer die verchroomde exemplaren. Ook heb ik RVS remleidingen gemonteerd. Ook heb ik de motor geheel opnieuw laten spuiten. De wielen van RVS spaken voorzien. Dat was niet echt nodig, maar de BMW verdient het! Verder is de koppeling een keer vervangen, de remvoering achter, nokkenas ketting, maar ook dat is niet meer dan normaal. Banden zijn ook regelmatig vervangen. Eens een uitstap naar Dunlob gemaakt. Na 4000 km was het canvas zichtbaar. Nu dus weer Metzelers en op mijn R100RT Michelin banden. Ook een hele verbetering zijn de Wirth progressieve voorvork veren. De motor duikt niet meer zo erg bij remmen en bij het optrekken komt hij niet meer zo ver omhoog. Het remmen is er ook beter van geworden. Dit kan ik iedereen aanraden. Ik ben en blijf super tevreden over deze BMW. De R100RT heb ik 6 maand geleden gekocht. Deze heeft 105000 km gelopen. Gelijk ook van de RVS Keihan uitlaten op gezet. Hij loopt nog perfect, heeft Nicasil cilinders. Die wil ik toch eens opmeten om te kijken hoe dat er uit ziet bij zo'n kilometer stand. Verder wil ik de koppen van geharde klepzittingen voorzien. Zo'n RT is mooi, maar toch, blijft de R75 mijn favoriet. Mooi onderwerp. Ik hoop dat er nog meer reactie komen. Groeten Gerard

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum: Ik (eigenlijk mijn vrouw Ellemarie) ben sinds een half jaar (en 4000 km) in bezit van een R850R uit 96 met 248000 km op de telleer. Verbruik bijna 1:20 en geen olieverbruik. Motor loopt heerlijk. Afwachten wat de toekomst ons brengt.

  20. Passant
    Dit topic ff nieuw leven in blazen om zaken weer eens onder aandacht te brenegn. BMW R100Rt 1987 gekocht in 2005 met bijna 98.000 op de klok staat nu 54.000 op de klok. Wel wat onderhouds dingetjes geweest maar niet noemenswaardig. Daarintegen heb ik ook nog twee langstilstaanders. Eentje (R100Rt 1979)altijd tiptop in onderhoud geweest en dat merk je nu na 300.000 of wellicht 400.000 knm wel weer terug. De ander R80Rt van 1990 is afgereden met weinig of geen onderhoud en daarna stilgezet, dat merk je nu ook. Koppeling ligt er nu uit en waren er meer slijtage delen die nodig aan vervanging toe waren zoals: , een remschijf, remblokken, remsleutelmiddenpot banden ed. Maar achter het onstekingsdeksel ziet alles er nog nieuw uit.

  21. jeroen
    Mijn R100RT van '79 staat nu op 197 k Km. Heeft voor zijn 25 jarig jubileum (2004)een koprevisie en nieuwe zuigers gekregen (en kleppen voor loodvrij). De achteraandrijving is een keer vervangen (2e hands) omdat de vertanding naar het achterwiel toch wel was versleten, koppeling is vervangen nadat een keer de aandrijving helemaal was weggevallen, heb twee keer een anker moeten vervangen (zwak punt?). Op dit moment heeft de rempedaal voor het achterwiel een vulringetje nodig omdat door slijt een speling op het pedaal is ontstaan waardoor het pedaal de achterremlichtschakelaar schampt of mist. Verder heb ik de KM dagteller moeten repareren omdat deze niet meer meeliep. Kwestie van een van de cijferblokjes weer vastlijmen op het asje. Op dit moment is het enige project dus de speling op mijn rempedaal. Voor de rest blijft de motor lekker doorgaan en vertrouw ik het een rit naar het buitenland toe.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: Beste DooR-rijders, Deze tread vind ik een van de betere, c.q de beste die een stukje BMW gevoel weergeeft. Persoonlijk vind ik tevens dat je hier alleen mag schrijven als je meer dan 200.000 op de machine hebt staan, waarvan de laatste 100.000 zelf gemaakt. Zodoende moet ik mijn mond houden... 174.000 km op een 1979-er R100RS (waarvan 81.000 zelf gedraaid), daarvoor 153.000 op een R60/5. Groet, Louis

  23. Passant
    Beste DooR-rijders, Deze tread vind ik een van de betere, c.q de beste die een stukje BMW gevoel weergeeft. Persoonlijk vind ik tevens dat je hier alleen mag schrijven als je meer dan 200.000 op de machine hebt staan, waarvan de laatste 100.000 zelf gemaakt. Zodoende moet ik mijn mond houden... 174.000 km op een 1979-er R100RS (waarvan 81.000 zelf gedraaid), daarvoor 153.000 op een R60/5. Groet, Louis
    Louis daarom heb ik dit draadje ook nieuw leven in geblazen Daarom: R100Rt 1987 met 155.000 of zelfs 255.000 op de klok 57.000 zelf

  24. Rudyhadee
    Weet eigenlijk niet hoeveel kilometers op mijn teller staan, kocht de motor met 33000 km op de teller, maar dat is ook alweer 29 jaar geleden. Telt het ook als ik zeg al sinds 1981 op dezelfde BMW te rijden? En rij er eigenlijk dag op, rij er niet meer op in de winter en als er sneeuw of pekel ligt, vorig jaar wel gedaan, mij te eng en de motorfiets gaat door die pekeltroep snel achteruit qua look. Dus moet ik gewoon door rijden totdat ik hier mee mag praten, heb de motorfiets inmiddels wel voorzien van het cijfer 49 op het racezitje, vond ik wel leuk eigenlijk.Ook uit historisch oogpunt.

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: beste dooR rijders.. Niet te bewijzen kilometers laten zich door een "expert" redelijk afschatten aan de staat van de motor. Ik ben geen expert, maar weet een paar dingetjes te melden. Mijn waardes zijn eigen ervaringen, het zijn indicaties. - De koppelings handel heeft meer speling (op en neer) dan de remhandel. Vergelijk dat eens met een motor waarvan de km stand bekend is. - De aluminium voetrem van de R draait on een stalen frame bus. Deze frame-bus slijt wel behoorlijk trompet-vormig uit (hoe vaak je hem ook doorpompt met vet). Heel veel speling (+/-1mm verschuiving) is ca 200.000 km of meer. - De hefboom van de koppeling op de bak tot 1981. Als de pen in de handel daarin fikse groeven heeft of de handel te kantelen is, dan is dat ca -150.000 km afhankelijk van het gebruik en onderhoud. -Indicatoren zijn verder: speling op de zadelscharniertjes, rammelen die flink: ca 200.000 km. - Uiteraard de meenemer van het achterwiel (na ca 250.000 km staan er alleen nog scherpe bergjes, de rest van de vertanding is weggesleten. - De remschijven voor zover die nog orgineel zijn, zijn sterk van de rijstijl afhankelijk - Steenpitjes op de kuip achter het voorwiel. Na 200.000 is daar alle lak wel vertrokken en na 300.000 is de composiet kuip daar wel weggeerodeerd. Dan moet je terplaatse een RVS plaatje er op klinken. Het is zonder voorkennis moeilijk te zeggen of het bijv 173.000 is of een heel goed onderhouden 273.000 km (al is dat laatste zeldzaam). Ik zal bij 200.000 km eens wat spelingen opmeten (wil dat zelf ook wel weten) en publiceren. R rijden is een uitdaging...er zijn veel motoren die sneller zijn, maar er zijn er heel weing die verder rijden... Groet Louis

  26. Passant
    Louis je verhaal klopt men kan echter alles vervangen dus niet alles is op die manier terug te halen. De 1979 Rt van mij is een deel van de historie terug te halen mn de bonen van de tweede revisie. daaruit is te concluderen dat het beestje haast wel aan zijn3 ton bezig is. Kan ook niet meer opgeboord worden heeft de laatste overmaat van boring/zuigers te pakken. Daarin tegen de 1989 RT die ik heb, die is verwaarloosd wat onderhoud betreft en heeft lang zo veel km niet gelopen (70.000), maar zag er op eerste gezicht niet echt goed uit. En die verwaarloosing en stilstand daarna heeft het beestje ook niet echt goed gedaan

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Patrick Vollering', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Als je blijf reviseren blijft het lopen, bij mijn kawa zzr1100 (sportieve fiets met enorm veel pk en koppel) de boel na 150000 opgemeten, cilinders incl zuigers nog als nieuw. Slechts iets olie verbruik door uitgedroogde klepseals, dit opgelost. Nu weer draaien als een nieuwe. Koppelingsplaten al eens gedaan en bak verders origineel. Veel rij plezier allemaal.

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'B v Beumen', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, leuk onderwerp. Mijn xj900 yamaha 1987 staat nu bijna op 250000 km! een maal de distributie ketting en geleiders vernieuwd, das alles. Veel lange stukken, zelfs nog orig koppeling, olie verbuik 500ml op 5000 km ! En een goed cardan. Verders gewoon de beurtjes gedaan. Bertus

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Gents, beste DoorRijders, ...dit is een heel interessante tread. Economisch gezien is het geen (?) optie om met een BMW veel verder te rijden dan bijv 200-250.000 km. Alles moet dan uit elkaar. De naam van onze gastgever zegt echter al dat het een leuke bezigheid kan zijn. Passant meldde al iets over een derde overmaat cilinder. Als een cilinder onrond is geworden kan je twee richtingen op: groter boren of terug. (=lagen aanbrengen) Ik heb begrepen dat er bedrijf in Brabant is (naam noem ik even niet) dat Nikasil lagen op ijzer kan zetten; dus een Nural (of Biral?) cilinder (stalen binnenwand, alu omgieting) terug kan brengen naar de orginele maat ..en er dan tevens een bijna wrijvingsloze Nikasil laag inzet. Nu heb ik gevraagd hoe dik ze Nikasillagen kunnen aanbrengen en het antwoord was tot ca 0,5 mm. Omdat vrijwel alle slijtage veruit onder deze maat zit kan je dus ook oude motoren (Vincent, BSA, Indian etc) waar alleen de laatste overmaat zuiger nog leverbaar van is weer terugbrengen in een perfecte nieuwstaat. Enfin het is wat je wilt...of wat economisch is. Tot slot meldt ik dat mijn T3 VW bus met aircooled 2.0 literblok rondrijdt met de originele gietijzeren cilinders en zuigers en 335.000 erop heeft staan. Koppen zijn bij 225.000 geserviced, en zuigerveren eens vervangen. Bemoedigend. De gRoeten, Louis R100RS 174.000km 1979

  30. Passant
    Hoi louis mag ik een detail toevoegen aan jou verhaal? Je schrijft dat de boel uit elkaar moet na pak um beet 225.000 en dat dat leuk kan zijn. Maar je doelt waarschijnlijk gezien je aanhef dat het vooral duur gaat worden. Dat hoeft op dit moment echter niet echt duur te worden als je marktplaats en andere tweedehands sites in de gaten houdt. Er staan (teveel) BMW tweekleppers die verwaarloost zijn en relatief weinig gereden hebben, die hebben nog relatief nieuwe onderdelen aan boord. Zo kun je ook blijven rijden toch?

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Gents.. Een R-BMW slopen / uitbenen.. dat doet pijn aan mijn hart. (mag dat?) Zonde! Zelfs als het een '70-er R60/5 met kickstarter is. Met zo'n oud beestje en vierbak rijd je in z'n twee rustig de Stelvio pas over, of rijd je A'dam Palermo A'dam in een week. No problem! Leer eens oud-rijden! (sorry voor m'n liefde voor het merk en de ooldie-techniek) groetjes Louis

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton', geïmporteerd van het oude forum:
    Gents.. Een R-BMW slopen / uitbenen.. dat doet pijn aan mijn hart. (mag dat?) Zonde! Zelfs als het een '70-er R60/5 met kickstarter is. Met zo'n oud beestje en vierbak rijd je in z'n twee rustig de Stelvio pas over, of rijd je A'dam Palermo A'dam in een week. No problem! Leer eens oud-rijden! (sorry voor m'n liefde voor het merk en de ooldie-techniek) groetjes Louis
    Louis, het kan pijn aan je hart doen.Maar het is een feit dat het gebeurd..Zelf heb ik nog geen BMW uit elkaar gehaald voor de ahndel wel twee honda's. Volgens mij komen er van ons omringende landen ex leger of politie BMWs naar ons land voor de sloop.

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Ha Louis, Jij reed toen de R60-5 toen ik naast je woonde, hoe hield jij pekel schade beperkt ? Ben zeker met je eens dat je er heel europa mee door kan, 40 pk dacht ik, en mooi trillings-arm lopend. Maar spaken en velgen ? hoe ging dat met zout ? Ik lees het graag Grt, Peter v Oossanen

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: Beste Peter en R-ridders, Ja die R60/5 uit 1970 zag er heel goed uit. Alle delen die e.v. konden roesten heb ik vervangen door RVS. Na twee keer Zeuna pijpen (BMW's) te hebben gekocht ben ik voor RVS gegaan. Poetsen: gewoon, regelmatig met commandant 4. De voorpijpen heb ik niet voor RVS vervangen, de eerste gingen n.l. 15 jaar mee en ze hadden heel lokaal een gaatje. lassen met rvs draad had e.v. gekund. De beugels waarmee de uitlaat hing waren inmiddels ook van RVS 316, dat was eigen maaksel van 2 mm dik. (strip afknippen, eerst de laatste hoek eraan buigen en dan de strip zo goed mogelijk in de d-bocht buigen. Daarna pas het M10 gat boren, door de twee lippen in een keer. Ik verving de motorblok-M12 moeren bij de uitlaat en voetsteun door RVS items. Het chromen stuur was eentje van de Hobbyist, en werd regelmatig omwikkeld met een oude lap en doorgehaald met commandant 4 De voornaaf en zo, het blok, daar zijn veel plukken staalwol op versleten. het aluminium blijft er mooi eiglans-grijs bij, en na veel poetsen wordt het gietwerk gladder. Toen ik de voorvelg krom reed op een klinker heb ik er een nieuwe Akront ingespaakt en tevens RVS spaken (Hobbyist) gebruikt. Dat is zelf heel goed te doen en ik kon onder de 0.4 mm zijdelingse- en rond slingering komen door het wiel op de originele as te laten ronddraaien en met een meetklok gedurig de spaken te spannen en te ontspannen. Deze BMW sliep onder een groot zijl en werd geregeld met commandant 4 gepoetst, zoo ook de alu velgen. Dat spul bevat was (wax) en daar parelt het water zo mooi vanaf. Zo'n laag blijft wel 3 maanden goed. De R60/5 is de meest onderschatte motor van alle R's. Omdat deze motoren graag pingelen, zelfs op super, weet je dat de compressie torenhoog is. (dat hebben alleen race motoren). Ik meette eens 16-15 bar dynamisch, en zette mijn ontsteking aan de vroege kant. Het mengsel stond tamelijk rijk (zwarte uitlaat) en dat geeft de optimale conditie voor veel power. Bij laag toeren bruut open draaien is een duidelijke no-no. Even laten opkomen en dan ronken, dat wilde die best wel. De korte 3.36 overbrenging (met de 4 bak) gaf tot 120 wel porrie, daarna was de fut eruit. De twee is lang en gaat tot 90km/h, dus dat is de versnelling voor de stad en het stoplicht. Maar de 4 bak was goed. Vergelijk eens het eerste kleine tandwiel dat op de torsieveer in de bak zit en leg dat van een vierbak en vijfbak naast elkaar. Wat valt op? Het van de vierbak (R50/R60/R75) is veel groter!! Anders gezegd; tandwielen waren groter en de vermogens kleiner. Gevolg: bijna oneindige levensduur bij normaal gebruik. Vanaf de R90 traden de V bak problemen op: te kleine bak, te hoog belast. Nadelen had de R60 ook: de trommelremmen. Na wat nachten of een vochtige stalling gingen ze inwendig licht roesten. Bijterig dat de daarna zijn! Gevaarlijk, ik remde me een keer onderuit bij nat weer, met geringe schade aan machine en ego. De duikneiging bij remmen is ongeevenaard. Hardere veren voor zou mijn eerste modificatie zijn. De kleine accu is een ander (min)punt(je). Ik was het zat en hing een Kadett accu eraan, 45 amp/hr; Levensduur: 5 jaar of meer. Altijd goed ronddraaien en prima starten, ook bij -5 of zo. (Koud dat het is zonder kuip!) De kleine dynamo laat geen verstralers e.d. toe. De machine liep bij 110 op de snelweg toch nog 1:20 dus heel acceptabel. De olie kwam in de winter nooit boven de 70C en in de zomer hooguit op 90-100C: zeer goed voor de olie. Maar met wat talent en geduld is het -geknepen R75 blok- met kleine zuigers extreem betrouwbaar, en simpel genoeg om in elk takkie takkie land te worden gerepareerd.(als dat al nodig zou zijn) Een goed uitgangspunt voor een zeer verre reis. Dit is de reden dat er juist met een R60 600.000 mijl is gereden, en niet met een grotere cylinder inhoud. Genoeg km's dus nog te vreten...Wie heeft deze VL-85-12 inmiddels in bezit? De gRoeten! Louis

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Ha Louis, bestaat hij nog op rdw.nl ? Mijn oud-collega heeft hem uiteindelijk verkocht aan een liefhebster. Zal dus nog wel vertroeteld worden. Ik overweeg zoiets voor ook woonwerk, misschien zonde maar met goed onderhoud moet het kunnen. Misschien is een /6 een betere keus, gezien de tellers. Inderdaad is de 4 bak duurzamer, vaker gehoord ja Dank voor je uitleg. Grt, Peter

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Liefhebster ? (V)? Louis

  37. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Ha, ja klopt.

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter v Oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Louis, hij is inderdaad naar een dame in Overijssel gegaan, net even nagevraagd. Grt, Peter