Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Beste BMW genoten. Al vrij lang zit bij mijn bejaarde R100RT (79) in de vrijstand en met niet ingeknepen koppeling wat meer motorgeruisi. Soms wat ratelender en wisselend in intensiteit. Bij inknijpen van koppeling verdwijnt het. Heeft iemand die ervaring ook en ooit uitgezocht wat het is en of het kwaad kan. Verder rijdt de motor als een goed geoliede naaimachine

9 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Herken het geluid bij mij 75 / 5 en 100 RS weet echter niet of het uit de koppeling of versnellingsbak komt. Heb er echter nooit geen probleem mee gehad. Ron

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron B', geïmporteerd van het oude forum: Ach het blijft een boxer nietwaar??!! ;-) ook mijn BMW (R80RT bj '86) maakt af en toe wat rare bijgeluiden als ik de koppeling niet intrek, zodra ik dat wel doe is hij ineens een stuk stiller. Oorzaak onbekend, mischien de leeftijd/kilometerstand (ca 192000) wat het ook is hij rijd als een zonnetje en daar heb ik hem voor en niet om stationair voor de deur te laten draaien.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Dan trek je dmv je koppeling de krukas naar voren tegen je axiale lager. Waardoor je krukas niet op zijn normale plek in zijn hoofdlagers ligt maar iets naar voren (en de big-end's iets naar achteren) waardoor hij, zoals bij mij, stiller wordt bij stationair toerental bij warme motor met de koppeling "in". Zo kun je ook de tuimelaars, in de koppen stiller krijgen door ze wat meer "op te sluiten" Het sheelt een hoop gerammel. R100RT '79 280.000km

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum: Jan, je hebt al 280.000km gereden met de R100RT. Wat heb je allemaal gereviseerd tijdens het leven van deze machine? groeten, JB

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Bij mijn R1100Rt had ik precies hetzelfde verschijnsel nadat de versnellingsbak gerepareerd was. Omdat het een garantie gevalletje was en de motor niet bij een BMW dealer aangeschaft was, is de bak volgens mij door een beunhaas gerepareerd. Bij de reparatie is de ingaande as van de bak inclusief de lagers vervangen. Ik vermoed dat daarbij de axiale speling niet goed afgesteld is en dat je in z'n vrij met de koppeling los de ingaangde as wat hoorde rammelen. Met de koppeling in en de bak in z'n 1 hoorde je niets, de ingaande as staat dan immers weer stil. Ik heb er zo'n 60.000 km mee gereden zonder dat het erger werd. Groet, Peter

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Het blok heeft een ruilkrukas. dit was nodig omdat ik er eens mee de sloot in gereden ben. Daarna een keer of 7 olie ververst. Maar het bleef sludge. Maar toch had ik snel daarna het zachtmetaal van de lagerschalen te ver aangetast. Met die krukas gelijk een nieuwe oliepomp, distributietandwielen, ketting, overmaat zuigers en alle keerringen en pakkingen. Dat was bij 180.000 km Ik moet nu eigenlijk een koprevisie. Dan gaat het verbruik van de olie ook weer goed komen. Ik heb waarschijnlijk ovale klepsteelgeleiders.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum:
    Het blok heeft een ruilkrukas. dit was nodig omdat ik er eens mee de sloot in gereden ben. Daarna een keer of 7 olie ververst. Maar het bleef sludge. Maar toch had ik snel daarna het zachtmetaal van de lagerschalen te ver aangetast. Met die krukas gelijk een nieuwe oliepomp, distributietandwielen, ketting, overmaat zuigers en alle keerringen en pakkingen. Dat was bij 180.000 km Ik moet nu eigenlijk een koprevisie. Dan gaat het verbruik van de olie ook weer goed komen. Ik heb waarschijnlijk ovale klepsteelgeleiders.
    Jan, Dat valt erg mee, ben je niet bang dat er een klep breekt. Ik lees regelmatig dat je de kop bij een R100 moet reviseren bij 100000 km? Misschien is het aardig een onderwerp te beginnen met als titel "Kilometervreters" waarin iedereen zijn ervaringen kwijt kan, met km standen, revisies etc. etc. groeten, JB

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jo', geïmporteerd van het oude forum:
    Het blok heeft een ruilkrukas. dit was nodig omdat ik er eens mee de sloot in gereden ben. Daarna een keer of 7 olie ververst. Maar het bleef sludge. Maar toch had ik snel daarna het zachtmetaal van de lagerschalen te ver aangetast. Met die krukas gelijk een nieuwe oliepomp, distributietandwielen, ketting, overmaat zuigers en alle keerringen en pakkingen. Dat was bij 180.000 km Ik moet nu eigenlijk een koprevisie. Dan gaat het verbruik van de olie ook weer goed komen. Ik heb waarschijnlijk ovale klepsteelgeleiders.
    Jan, Dat valt erg mee, ben je niet bang dat er een klep breekt. Ik lees regelmatig dat je de kop bij een R100 moet reviseren bij 100000 km? Misschien is het aardig een onderwerp te beginnen met als titel "Kilometervreters" waarin iedereen zijn ervaringen kwijt kan, met km standen, revisies etc. etc. groeten, JB
    JB Dat kilometervreter-idee van jou vind ik perfect. Als jij er nu eens mee begint, dan zet ik mijn ervaringen er vandaag nog bij. groet, Jo