Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb geen probleem alleen een vraag. mijn R90S "75 geeft bij volgas maar 13V op de voltmeter. Begrijp me goed hij laad goed, nix problem, maar moet dit geen 14,4v zijn? Ik heb een nieuwe spanningsregelaar gemonteerd, een tijdje geleden gemonteerd.(Spanning opgenomen zonder licht) Is dit normaal?

7 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: hoi, moet -lijkt mij- rond de 14 v zijn, 13,9v 13 is te weinig, waarschijnlijk neemt hij langzaam af door versleten koolborstels in de dynamo. controleer ook even met licht aan, en iets gasgeven! grt, peter

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans C.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Chris, hier is al veel over geschreven: je kijkt toch niet op de boordvoltmeter, want die deugt daar niet voor. meet je met een goede meter op de accupolen bij geladen accu? mvgr. Frans c.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Chris, ook mijn 80 Rt uit 1981 heeft dit probleem. De voltmeter in de kuip geeft iets meer dan 13 volt aan. Als ik een digitale voltmeter op de accu zet, geeft deze ruim 14 volt aan. Dit betekend in mijn situatie, dat de orginele voltmeter te weinig aangeeft. Dus ook hier geld: (goed) meten is weten. Boxergroet, Ludo.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt allemaal, ik zal vanavond eens een multimeter aan de accu hangen. Ben benieuwd of ik hier wel 14V meet. ik laat het nog weten. Chris

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum: Rij je lange stukken, dan moet ie echte 13,7 V wezen. Bij korte stukken 14,7 V anders start je hem "failliet". Bij Gel accu's de max door de fabrikant opgegeven laadspanning aanhouden, anders komt ie op een droogje te staan. Gewoon natte loodaccu's houden van een goede lading. Met voornoemde laadspanningen rij ik al tien jaar dolgelukkig in het rond. Een goed geladen loodaccu beloont je met een langer leven, doch krijgt wel meer dorst. De bij mijn R45/65 aanwezige spanningsregelaar van Wehrle is de spanning met een potmetertje in te stellen. Hulde! Maurice

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb gisteravond de spanning direct aan de accu gemeten. Motor op de bok, gestart en 3000 Omw/min laten lopen. Het blijkt inderdaad dat de voltmeter in de kuip concequent 1V te weinig aangeeft. de laadspanning bij 3000 Omw/min is 13.8V de meter in de kuip geeft dan 12.5V aan. Spanningsregelaar is dus goed, voltmeter in kuip dus niet. Ik heb gemeten en nu weet ik het dus. De ervaringen die jullie hebben kloppen met mijn brommer. Er is dus nix aan de hand, zoals verwacht. Chris