Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Chris Scholtens', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, In m'n R100R '93 zit een olietemperatuurmeter in het peilgat gemonteerd, erg handig, maar een maatverdeling voor minimum-maximum olieniveau zit er niet op. Kan iemand me vertellen wat de afstand van het maximum, respectievelijk het minimum streepje tot de schroefdraad van de reguliere peilstok is? Alvast bedankt! Groeten Chris

15 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank Bouwmeester', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Cris, De afstanden vanaf het schroefdraad gemeten zijn 26 cm voor max. en 28.2cm voor min. Gemeten vanaf het platte vlak waaruit de peilstok komt. Dit heb ik gemeten bij R100 rs bj.86. Groet Frank

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van rooy', geïmporteerd van het oude forum: R90S '75, exact dezelfde waarden 26-28,2 (min) Chris

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Jongens, let even op. Er zijn verschillende lengtes peilstok. Volgens de gegevens heeft een R100R een platte oliepan en een korte stok. Als ik het goed heb, hebben jullie een diepe pan met lange stok. Groeten, Paul.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum: Even gemeten aan mijn R100R: vanaf de onderkant van de plastic schroefdop 255 resp. 273 mm.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank Bouwmeester', geïmporteerd van het oude forum: Door Gerj. weet je zeker dat je goed zit. Groet Frank

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum: Het zou ook te mooi zijn dat de erretjes al die tijd dezelfde peilstok gehouden zouden hebben. Ik zou de waardes van Gerj als bepalend aanhouden. Chris

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum: Gegevens van Gerj kloppen, net even nagemeten. R100R, 1994

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris Scholtens', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de snelle reacties! Ik ga meteen even met een kraspen de markeringen zetten. Enige probleem van zo'n ronde thermometer is dat het nog lastig is om te zien waar de olie precies zit (zeker als hij nog vers is), maar je kunt niet alles hebben..... Groeten Chris

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum: Ja hoor, dit is een van de weinige gevallen waarin je wel alles kunt hebben :-) In de zijkant van de carterpan heb ik een temperatuurvoeler gemonteerd (ongeveer bij de aanzuigklok) en heb dus zowel een olietemperatuurmeter als de originele oliepeilstok. Er is al eens eerder op dit forum een item geweest over olietemperatuurmeting, een maand of twee geleden, dacht ik.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris Scholtens', geïmporteerd van het oude forum: Aangezien ik de motor tweedehands gekocht heb zonder de originele oliepeilstok zou ik eerst zo'n ding moeten aanschaffen en echt goedkoop zijn ze niet.... Die zelf gemonteerde sensor, is dat een mechanische, of eentje die je met een los klokje uitleest? Tijdens het rijden is het wel wat lastig om op die van mij te kijken...

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum: Electrische sensor met een klokje aan het stuur. De sensor heb ik indertijd gekocht bij W¸do in Dortmund, tegelijk met nog wat ander spul. Ik neem aan dat die sensoren hier in NL gewoon verkrijgbaar zijn. Eerst had ik een holle olieaftapplug met daarin een sensor, maar dat bleef maar lekkage geven.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Chris, wellicht kan je met grof schuurpapier het meetgebied van de peilstok bewerken, zodat de olie beter blijft hangen? Kan je beter zien hoe het peil is, denk ik. Succes, Egbert

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris Scholtens', geïmporteerd van het oude forum: Zal de elektronische sensor in gedachten houden, plek op het stuur is echter wel beperkt. Volgens mij heeft de vorige eigenaar de onderkant van de sensor al opgeruwd, of ze moeten toevallig tot aan het minimum niveau ruw zijn, maar toch bedankt! Niveau was al wat tot onder het minimum gezakt, hopelijk zonder gevolgen.... (als hij echt te laag wordt gaat het olielampje op het stuur toch wel branden??)

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: het olielampje brandt als er te weinig oliedruk is. In theorie kan je met te weinig olie nog wel druk opbouwen, alleen wordt de olie dan veel te snel heet. Zodra het oliepeil lager is dan de aanzuigbuis heb je geen druk meer. Bij mij was de aanzuigbuis een keer losgeschoten, zodat er geen olie werd aangezogen. Ik zag het lampje aangaan, zette direct de motor uit en er moest al een nieuwe krukas in. Dat gaat echt snel kapot dus. Moraal; het loont de moeite om je oliesysteem goed te houden ;-) egbert