Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum: Beste lezer, Nu de herfst in aantocht is maar eens op zoek gegaan naar de oorzaak van een licht tikkend geluid uit de rechter cilinderkop. Klepspeling, axiale speling tuimelaar gecontroleerd, kop eraf en de cilinder bekeken incl. de zuiger en zuigerveren. Daarna kwam ik terecht bij de stoters die op de nokkenas lopen, zie foto. De nokkenas zelf heeft op twee nokken een kleine beschadiging op de hoge kant. Enig idee hoe zoiets ontstaat?, de as is niet verkleurt of zo dus het lijkt me geen probleem met de smering. De motor start en loopt afgezien van dit lichte tikje goed, alleen de rechter bougie kreeg ik nooit mooi van kleur. Olieverbruik is ook dik in orde. De motor is nu zover gedemonteerd dat de nokkenas eruit mag, de cilinders zijn er beide af. De versnellingsbak zit er nog wel aan omdat ik heb gelezen dat de nokkenas er vanaf de voorkant zo uit moet kunnen. Volgens de tekening zit er geen spie aan de achterkant van de nokkenas t.b.v. de oliepomp. Met twee houten wiggen onder het nokkenas tandwiel voorzichtig geprobeerd de as eruit te trekken. Het enige wat ik voel is de axiale speling van de nokkenas maar het lagerhuis beweegt niet. Omdat ik de zaak niet wil forceren vraag ik jullie om advies voor demontage. groeten, JB

10 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Van welk jaar is deze. Volgens mij zit de oliepomp op de achterkant van de nokkenas. Dat betekent: versnellingsbak er af, koppeling en vliegwiel en dan de oliepomp. Dan pas kan de nokkenas eruit.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum: Dick, De motor is van 1994. De oliepomp zit inderdaad achterop de nokkenas maar niet met een spie bevestiging. Op de tekening zie ik ook geen bout, of andere bevestiging van de pomprotor op de as. Aan het eind van de as lijkt een plat vlak te zitten waar de oliepomp rotor op gemonteerd zit. groeten, JB

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Zulke nokvolgers heb ik al meer gezien, zelfs erger (in stukken) Een oorzaak heb ik nooit kunnen vinden in smering oid. misschien een materiaalfoutje? Nokkenas moet er zo uit kunnen, zit aan de pompzijde niet vast, alleen 2 vlakke kanten aan de as, die in de rotor van de pomp zitten. Probleem is alleen dat je de nokkenas nooit meer in de rotor terug krijgt, omdat de rotor door de as op zijn plaats wordt gehouden en zonder as alle kanten op kan. De kans dat die rotor op zijn plek blijft is net zo groot als de hoofdprijs in de loterij. Dus de bak en vliegwiel eraf. Groeten, Paul.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: JB, Nokkenas er uit trekken en de nieuwe erin, meestal lukt dit zo zonder dat je de bak en vliegwiel moet uitbouwen. Richard

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, De as is er inmiddels uit, de lagerflens zat erg vast in het blok, met voorzichtig links/rechtsom tikken onder het genot van WD40 is hij losgekomen. Er zat inderdaad geen spie aan de andere kant, de bak zit er nog aan. Op elke nok zit aan de hoge kant een behoorlijke beschadiging maar niet zo erg als op de nokvolgers. Wat verder opvalt is dat op sommige plaatsen de toplaag helemaal weg is. Ik vind het wel vreemd dat dit van alle nokken op de "lage" kant is, het ziet er grijs uit ipv "verchroomd" Binnenkort maar eens kontakt opnemen met de hobbyist voor een andere. Tot zover alvast bedankt, het zal wel even duren voor ik eventuele voortgang aanvul maar ik blijf het forum in de gaten houden. groeten, JB

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum: Beste lezers, De nieuwe nokkenas zit er weer in, incl. de nokvolgers. Nokkenas kon er uit en de nieuwe erin zonder de bak te verwijderen. De rest weer gemonteerd incl. nieuwe distibutieketting, glijschoen, spanner, verschillende pakkingen, rubbers om stoterstangbuizen, olie en luchtfilter ook meteen vervangen. Cilinders en koppen gemonteerd, cilindervoet niet voorzien van vloeibare pakking, alleen de O-ring om de voet en de o-ringen om de bovenste draadeinden. Het vervelende getik aan de rechterkant is verdwenen, de motor loopt duidelijk stiller, de onsteking en synchronisatie moet nog nagekeken worden. Je hoort nu alleen de kleppen, deze staan nog iets ruimer omdat de koppakking vervangen is, dus dit kan alleen maar beter worden. Geen olielekkage na een proefrit, op ÈÈn drupje aan de achterkant van de carterpan na. Al met al een geslaagde klus, leerzaam en leuk. Heb je een afwijkend geluid en zijn de axiale speling en klepspeling goed afgesteld kijk dan de nokkenas en de nokvolgers na. groet, JB

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: En nieuwsgierig als ik ben, wil ik natuurlijk ook weten in wat voor omstandigheden je de klus hebt kunnen klaren. En... hoeveel koste het je in ...tijd en ...geld. Heb je nog ergens gereedscahp moeten lenen of had je alles zelf in huis

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'JB', geïmporteerd van het oude forum: Ton, Omstandigheden: In door gaskachel verwarmde schuur (of bedoel je dit niet ?) Uren: af en toe een uurtje 's avond, soms een zaterdag lang. Totaal zo'n 20 uur sleutelen en schoonmaken (zuigers en koppen) excl. handboeken en internet doorzoeken. Kosten: Omdat ik bij Jan Gol in Nijkerkerveen een gebruikte maar goede nokkenas en volgers kon kopen totaal zo'n Ä 200. incl. pakkingen, filters, olie enz. Speciaal gereedschap: Momentsleutel en sleutel voor uitlaatmoeren (had ik al aangeschaft), verder algemene zaken dopsleutels enz. niets geleend. groeten, JB

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Antonio', geïmporteerd van het oude forum: Beste JB, Jammer genoeg lees ik dit nu pas en niet toen je de spullen nog open had liggen. Ik heb namelijk precies hetzelfde gehad bij een R100R van '95. (fabrieksfoutje misschien?) Ik ben echter heel blij dat ik wel versnellingsbak, koppeling en vliegwiel eraf heb gehaald. Na het demonteren van het oliepompdekseltje bleek dat zowel de binnen- als de buitenrotor zeer ernstig ingesleten waren door het gruis afkomstig van nokvolgers en nokkenas. (dankzij oiliefilter geen verdere schade in het blok) Het is daarom niet uit te sluiten dat ook jouw oliepomp veel geleden heeft, met alle mogelijke gevolgen in de toekomst. Groeten, Antonio.