Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Hallo R 80 rijders, Ik rij zelf een R 80-7 uit 1980. Die liep in het begin ook niet echt zuinig vergeleken bij mijn vorige R 60-6. Het bleek dat alle 800 cc modellen met de standaard carburateur-instellingen nogal veel benzine nodig hadden per gereden kilometer. Begin jaren '80 werd hierover richting de BMW fabriek over geklaagd. Deze kwam toen met wat gegevens om de instellingen in de carburateurs te wijzigen van de 800 cc machines. Kijk even bij de technische gegevens van je carburateurs en je kunt het probleem zelf voor weinig geld oplossen. De kosten van de nieuwe sproeiers heb je er in

22 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hugzy', geïmporteerd van het oude forum: Dat is leuk om te horen want mijn R80 uit 85 doet er maar 13km met een lietertje benzine. Daar moet ik eens naar kijken.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Gerard, Vind dit perfecte informatie. Heb bij mijn R 80 het verbruik van 1 op 12 teruggebrachht naar 1 op 17 door de sproeiernaald 1 positie te laten zakken. Dit is woonwerkverkeer van 10 Km, dus relatief veel choke. Op de snelweg bij constand 110 liep hij al ruim 1 op 20 met de sproeir in de middelste stand. Zag dat een setje naald + sproeier bij de hobbyist inderdaad niet al te veel geld kost, en met jou info zeker het proberen waard. Boxergroet, Ludo.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joop ', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb welliswaar een r100rs, maar 1 op 11 doet ook bij mij vermoeden dat ik met nieuwe naalden een sproeiers aan de gang moet. Is daar ook info over beschikbaar? In dit forum kreeg ik niets toepasselijks gevonden.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb gemerkt dat deze specificatie alleen opgaat voor modellen tot 1985. Vanaf dat bouwjaar zijn deze maten reeds doorgevoerd (jammer genoeg). Wel heb ik gisteren de membramen van de carburateurs vervangen en nu loopt de motor merkbaar beter. Ook 'verslapte'membramen geven naar mijn mening een hoger verbruik mede doordat je rijstijl rustiger wordt doordat de motor gewoon lekkerder loopt.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum: Geldt deze info ook voor een R100/7 1978 ? Lust ook nogal een slok, dus ik zoek naar verbetering... De naald een positie laten zakken lijkt me het eenvoudigst..

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: Bob, persoonlijk zou ik beginnen met nieuwe sproeiers en naalden, Kijk ook even naar evt verslapte membramen. Ga daarna pas over op evt laten zakken van de gasnaalden. Vergeet niet de ontsteking even na te lopen en de synchronisatie van de carbs.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum: gerard? uit bergeijk?

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'baksteenjob', geïmporteerd van het oude forum: gerard? uit bergeijk?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Louis van Rijn', geïmporteerd van het oude forum: Bij het beoordelen van "rijdt mijn motor nu zuinig" zijn uiteraard rijstijl en mengsel van belang. Het is inderdaad zo dat, mijn ervaring op twee pre 1979 BMW's dat ze vrij rijk afgesteld waren. Dit zie je aan de bougie kleur, isolator kleur beter gezegd. Na het afstellen van ontsteking, nieuwe luchtfilter, ed, liep de R100RS bij een rustige rijstijl 1: 16 a 1:17. Ik heb de sproeiers daarna van 2,68 naar 2,66 ( dus de R100S sproeier gepakt) gebracht en de nieuwe naalden 44 mm vanuit de zuiger naar beneden laten hangen. Het gekke is dat dit links en rechts een verschillende klik-stand is: hoe kan dat? Opvallend hierbij is dat in deze stand de motor na het starten meteen zonder choke kan draaien, dus eigenlijk nog aan de rijke kant staat. Enfin, 1:20 a 1:21 werd het waarbij het snelweg werk overheerst met 100 km/h gemiddeld, ik ben geen racer. Niet slecht voor een R100RS uit 1979 denk ik, maar de bougie kleur is nog steeds aan de donkere kant. Daarbij moet ik zeggen dat de bougie kleur natuurlijk door de stationaire loop ook gekleurd wordt, wat na het rijden op de snelweg uiteraard plaatsvind. De conclusie is dus dat een een oudere BMW toch zuinig kan rijden., een R80 zou het een fractie beter moeten doen. dag, Louis

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum: 1 op 20~21 Nee dat lukt mij niet maar wel 1 op 18~19 met een R100RT met een hele hoge ruit. En die ruit scheelt een hoop kan ik je vertellen. Mijn RT was namelijk vroeger een RS. Het moment dat ik overstapte op de RT kuip kwam ik 1 tot 2 km minder ver op een liter! Maar ook ik heb de naalden MET bijbehorende busjes vervangen. Die busjes slijten ovaal uit dus die zijn het belangrijkste. En daarna ook de naalden een standje lager gezet. Ik het begin liep de moter niet echt lekker op deze zuinige afstelling maar na een maandje was hij gewend aan dit benzinedieet. Verder is het zaak om het stationair zo laag mogelijk af te stellen. Bij op de motor remmen verbruik je dan niet onnodig benzine. O ja mijn rijstijl is fors. Alleen woon-werk en als de weg vrij is door naar de 150 Jan R100RT '79 278.000km

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Betreft zuinig rijden op een R 80/7 heb ik gehad en kwam nooit onder de 1:20 met rijden. Nou ja die ene keer dan dat ik 160 180 km per uur reed. Mijn R 100 RT die ik nu heb met grote ruit kan ik 1:20 halen maar dan moet ik me inhouden wat het gas betreft. Niet harder dan 110 rijden (snelweg) en rustig met het verkeer op de secundaire wegn mee tuffen, niet snel optrekken en flink doorrijden want dan zakt het gebruik snel naar 1:16 1 op 17. En op snelweg 140 km /u rijden word beloond met een verbruik van 1:15

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ogwok', geïmporteerd van het oude forum: *** Dit stond er origineel in de topicstart. Heb het hier opnieuw neergezet vanwege de info over de hoofdsproeier-maat en gasnaald *** Hallo R 80 rijders, Ik rij zelf een R 80-7 uit 1980. Die liep in het begin ook niet echt zuinig vergeleken bij mijn vorige R 60-6. Het bleek dat alle 800 cc modellen met de standaard carburateur-instellingen nogal veel benzine nodig hadden per gereden kilometer. Begin jaren '80 werd hierover richting de BMW fabriek over geklaagd. Deze kwam toen met wat gegevens om de instellingen in de carburateurs te wijzigen van de 800 cc machines. Kijk even bij de technische gegevens van je carburateurs en je kunt het probleem zelf voor weinig geld oplossen. De kosten van de nieuwe sproeiers heb je er in n tank benzine al uit. Wat moet je doen? Monteer een hoofdsproeier 135 i.p.v. 145 die er nu in hoort te zitten. Monteer een naaldsproeier 2,68 i.p.v. 2,66 die er nu in hoort te zitten. Naaldpositie 3 blijft ongewijzigd. Dit is alles. O ja, na montage wel even beide carburateurs afregelen. Bij mij ging hierdoor het verbruik van 1 op 17 naar 1op 21 bij constant 110 km/u. Dit gaat al ruim 140000 km zonder problemen. Iedereen zuinige kilometers toegewenst.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum: ik heb bij mijn r80/7 met 900 cc cilinders de sproeiers stap voor stap verkleind van 158 naar 135 en de naalt in stand 3 geplaats . nauw is mijn vraag kan dit kwaad ,is het niet te arm .hij loopt er wel goed op,maar ik hoorde al zeggen dat hij daardoor te warm kan worden.wie weet of dat waar is.

  14. Egbert
    Willem, kijk naar de kleur van de bougies. Als die chocoladebruin zijn (mekchocolade) zit je goed. Donkerder is iets te rijk, lichter is te arm. Als je in de buurt van Beetsterzwaag woont kan je ook een keer langskomen, zetten we de doorkijkbougie er op. Ook leerzaam en bovendien leuk! Mail dan naar boesrijk2home.nl Succes, Egbert

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'willem', geïmporteerd van het oude forum: hoi egbert. bedankt voor je reactie,de bogie ziet er goed uit en hij loopt ook goed .maar wat mijn vraag betreft als hij te schraal is afgestelt wat kunnen daarvan dan de gevolgen zijn.ik woon trouwens in reeuwijk

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'voorbijganger', geïmporteerd van het oude forum:
    hoi egbert. bedankt voor je reactie,de bogie ziet er goed uit en hij loopt ook goed .maar wat mijn vraag betreft als hij te schraal is afgestelt wat kunnen daarvan dan de gevolgen zijn.ik woon trouwens in reeuwijk
    Als je een te schrale afstelling hebt kun je een gat in je zuiger branden. De boel word dan te heet in de verbrandingskamer.

  17. Passant
    Egbert goed te zien dat je (weer) actief bent op dit forum

  18. Passant
    Hier staat een uitgebreide beschrijving wat een en ander kan doen in de cilinder en cilinderkop van je motor. het is geschreven op vloeistof gekoelde motoren, dat hebben we niet bij de tweekleps boxer maar de theorie klopt. Zoals hoe een en ander kan ontstaan en wat het met de motor kan doen. http://www.demascotte.nl/pdf/2005Q3%20detoneren.pdf

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene v', geïmporteerd van het oude forum:
    Geldt deze info ook voor een R100/7 1978 ? Lust ook nogal een slok, dus ik zoek naar verbetering... De naald een positie laten zakken lijkt me het eenvoudigst..
    Ik heb ook een R100/7 met een drank probleem. Maar ik heb een verbetering toegepast. sproeier 135, nieuwe gasnaald en naald sproeier 2,66. Benzine verbruik ging van 1op 14 naar 1 op 18. dus de moeite waard. (ik heb meteen de carburateurs ultrasoon gereinigd en een revisie setje voor de carburateur gekocht, kost 6,81 voor 2 carburateurs,bij de hobbyist)

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rene v', geïmporteerd van het oude forum:
    *** Dit stond er origineel in de topicstart. Heb het hier opnieuw neergezet vanwege de info over de hoofdsproeier-maat en gasnaald *** Hallo R 80 rijders, Ik rij zelf een R 80-7 uit 1980. Die liep in het begin ook niet echt zuinig vergeleken bij mijn vorige R 60-6. Het bleek dat alle 800 cc modellen met de standaard carburateur-instellingen nogal veel benzine nodig hadden per gereden kilometer. Begin jaren '80 werd hierover richting de BMW fabriek over geklaagd. Deze kwam toen met wat gegevens om de instellingen in de carburateurs te wijzigen van de 800 cc machines. Kijk even bij de technische gegevens van je carburateurs en je kunt het probleem zelf voor weinig geld oplossen. De kosten van de nieuwe sproeiers heb je er in n tank benzine al uit. Wat moet je doen? Monteer een hoofdsproeier 135 i.p.v. 145 die er nu in hoort te zitten. Monteer een naaldsproeier 2,68 i.p.v. 2,66 die er nu in hoort te zitten. Naaldpositie 3 blijft ongewijzigd. Dit is alles. O ja, na montage wel even beide carburateurs afregelen. Bij mij ging hierdoor het verbruik van 1 op 17 naar 1op 21 bij constant 110 km/u. Dit gaat al ruim 140000 km zonder problemen. Iedereen zuinige kilometers toegewenst.
    Dit begrijp ik niet, wie weet het antwoord? dat je van 150 naar een 135 sproeier gaat, snap ik. Maar waarom van een 2,66 naar een 2,68 Naald sproeier ??? Want 2,68 is toch groter ??? Als ik in het werkplaats boek kijk, zie ik dat beide types zijn gebruikt. er staat bijvoorbeeld 2,68(vs 2,66). Ik zou voor de 2,66 lijkt me zo. maar ook ik kan mij vergissen. rene

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bmw paultje', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Rene, Alles heeft te maken met de hoeveelheid benzine die door gaatjes stroomt. De sproeier 145 is groter (heeft een groter gaatje) dan 135. De naald sluit een gaatje af en heeft in rusttoestand(stationaire stand) een bepaalde doorstroomcapaciteit. Dit is standaard 2,66. Indien je nu een dikkere naald gebruikt sluit hij dus het kanaal iets meer af, en dienovereenkomstig stroomt er dus minder benzine langs de naald door de opening. En is dus zuiniger. De naald is een pinnetje dat conisch is, doordat jij aan je gashandel draait, gaat de naald omhoog en stroomt er benzine langs de naald. Door de coniciteit wordt de doorstroomhoeveelheid groter naarmate de naald hoger wordt opgetrokken. Wil je sneller rijden draai je het gashandel open en dus ook de naald omhoog en ga je dus sneller omdat er meer benzine wordt toegevoerd. Dus bij de naald, spreek je bij zuiniger afstellen, over een dikkere naald en bij de sproeiers over een kleinere waarde(opening/gaatje). Daarnaast kun je ook de naald op een lagere stand instellen waardoor je hetzelfde effect kunt verkrijgen. De naald komt dan iets lager in de opening te zitten en heeft dus ook een mindere doorstroom van benzine. Nu is dat allemaal niet ongestraft te veranderen, want benzine heeft ook een koelende werking tijdens de verbranding. Maar dat heb je hierboven al kunnen lezen. Ik hoop dat het e.e.a. je nu duidelijk is. groet BMW Paultje