Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Jan,
er zijn 3 dingen nodig voor de motor om goed te kunnen werken en voldoende op toeren te kunnen komen:
1. Genoeg brandstof. Ofwel: zijn alle leidingen en doorlaten schoon, is het vlotterpeil hoog genoeg?
2. De goede verhouding brandstof-lucht om die brandstof goed te verbranden. Is het luchtfilter nog (redelijk) schoon, kan de gasschuif helemaal open? Gaat de startschuif wel helemaal terug als je de "choke" uitzet? Hoe is het brandstofverbruik?
3. Een goede vonk op het juiste moment. Haal de rubber dop naast de olie peil- en vulopening los, laat de motor draaien en check het merkteken met een stroboscoop. Van de 3 streepjes met "S" gemerkt moet het middelste gelijk liggen met het merkteken op de rand van het gat. Als het eronder ligt staat de ontsteking te laat, er boven is te vroeg. Als je de gaskraan opendraait moet bij ongeveer 3500 toeren de F zichtbaar worden (volledige voorontsteking).
Als dit niet gebeurt is mogelijk de vervroeger van de ontsteking kaduuk. Mocht dat zo zijn dan moeten we meer weten om je te kunnen helpen.
De ontsteking afstellen doe je globaal als volgt, details hangen af van hoe bij jouw motor de boel is ingericht:
1. Haal alle accukabels van de pluspool los, of als het er maar 1 is maak de minkabel los van de accu en buig deze weg.
2. Draai het deksel aan de voorkant van je motor er af (2 of 3 inbusbouten).
3. Sluit de accu weer aan en start de motor om de ontsteking te controleren. Onderin de ruimte achter het voordeksel zit de ontsteking. Dit kan een dicht doosje zijn of een open plaat met onderbreker. In beide gevallen kan je de boutjes waarmee het aan het motorblok vast zit een beetje losdraaien. Zet eerst met een viltstift een streepje zodanig dat je de boel altijd weer precies kan terugdraaien zoals het zat. Als je de grondplaat of het doosje rechtsom draait wordt het later, linksom is vroeger.
Zet de boel weer goed vast, maak de accukabel los, monteer het voordeksel en sluit de accu weer aan.
Veel succes,
Egbert
Reactie van bezoeker 'kaspar mulkens', geïmporteerd van het oude forum:
Ik zou gewoon eens naar de membranen van je carburateur kijken. Mogelijk gescheurd.
3 reacties
Forum import
Forum import