Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum: Heb tijdens de vakantie in zwitserland enkele keren stil gestaan, doordat de motor afsloeg.Het vermoeden is dat de benzine zo warm wordt( tank) dat zich luchtbellen vormen, de machine een tijdje laten afkoelen, toen kon ik weer een stuk verder, maar erg prettig is dit niet in de bergen.Heb het probleem ook aan de dealer voorgelegd, maar die had er zo ook geen oplossing voor, en was er ook niet van overtuigd dat het door het opwarmen komt van de benzine, met de redenering, dat het dan hier ook moet gebeuren bij hoge temp. en vooral als je in de stad rijdt, omdat hij dan ook de warmte niet kwijt kan. Een montuer opperde nog, dat de CO in die andere landen anders is afgesteld, mbt. hoogte en luchtdruk. Iemand dit verschijnsel al eens mee gemaakt??? Het betreft een k100 bj.84, met een volle schurgerskuip. Groet Clem

10 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Josje', geïmporteerd van het oude forum: Goeiedag clem. Ik rijdt zelf een '87er K100RS, bij mij is dit probleem nooit opgetreden. Wel heb ik laatst eens een stukje gelezen (volgens mij hier) dat ging hier over, en dan vooral over de eerste K100 modellen. Het schijnt dat deze modellen nog GEEN isolatie onder de tank hadden waardoor de benzine inderdaad opwarmde en bovengenoemd probleem optrad. Latere modellen hebben WEL isolatie onder de tank. Misschien heb je hier iets aan..... O ja, ben zelf ook in zwitserland geweest aantal jaren geleden en ik moet zeggen dat na een bergpasje de motor duidelijk warmer is dan hier in het dagelijkse verkeer. (fan draait als een tierelier na een bergpasje!!) Mazzel.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Helmer', geïmporteerd van het oude forum: herkenbaar als "vapour lock" luchtbellen in het brandstof systeem door de warmte. Afkoelen of een extra hitteschild zoals wel op Zwitserse machines heeft gezeten (met als functie geluidsbeperking! Alleen K11?). Het tijdelijk anders afstellen ivm hoogte was een voorziening specifiek voor K75/100's die op de Califoriische milieuwetgeving waren afgestemd. Groet, Helmer/Almere

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Josje, De mijne heeft ook isolatie onder de tank. Het vreemde is, dat ik de fan weinig gehoord heb, wel af en toe, maar niet op de momenten dat ie stil ging staan. Groet Clem

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Dag Clem, Het opwarmen van de benzine in de tank is inderdaad een probleem (geweest) van de eerste modellen K100Rt serie voornamelijk. Men heeft aanpassingen gemaakt aan de afgevoerde warmte afkomstig van de radiateur door onder andere een isolatielaag aan te brengen onder de tank, een andere geleiding van de warmte geproduceerd door de radiateur zodat deze minder gemakkelijk de tank op kan warmen. Ook heeft men de gaiters verwijderd en vervangen door luchthappers, die meer koudere rijwindlucht boven en onder de tank blazen. Bij een ander type kuip, bestaat er de mogelijkheid, dat er niet voldoende rekening is gehouden met het ontzien van de afgevoerde warmte van de radiateur. Als je in de bergen rijdt dan zal bij het klimmen een geringere rijsnelheid worden bereikt met een groter gebruikt vermogen van de motor, dus de kans op de hogere temperatuur van de benzine is groot, veel groter dan het stadsverkeer. Groetjes, Marco

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Marco, Dus eigenlijk weinig aan te doen, of als je de bergen ingaat de lowers eraf halen. Groet Clem

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Dag Clem, Je kunt er wel iets tegen doen, namelijk de delen die in de warmte van de luchtstroom , zols de benzine slangen, de bezinedrukregelaar, de"commonrail" , onderzijde van de tank en wat ik eventueel nog meer vergeet om op te sommen, te isoleren. De benzine in de tank wordt ook lekker warm door de benzine die door de retourleiding terugstroomt in de tank, deze wordt door de warmte van de langs de leidingen stromende lucht en deze flink verwarmt. Maar zeker de commaonrail die boven op de injectoren is bevestigd, geeft ook veel geleidingswarmte, Zorg dat deze meer in de koude luchtkomt en scherm deze af van de warme luchtstroom. brandstof leidingen kan je eenvoudig isoleren met schuimplastic isolatiebuis, wat ook bij de CV wordt gebruikt. Elke Doe Het Zelf zaak heeft dit. Omwikkel het wel met aluminium plakband, wordt het niet vuil en het reflecteert de warmte straling. Warmte (straling) is niets anders dan infrarood licht en dit wordt door een glanzende aluminium folie gereflecteerd. Men plakt dit ook weleens achter een radiator in woningen. Voor de ongelovige Thomas, probeer en het werkt echt. Deze folie kan je ook onder de benzinetank plakken, het beste is dan ook de Al folie met een foam laagje, dan wordt de geleidingswarmte ook flink gereduceerd. Zo kan je met een zeer geringe investering een goed resultaat bereiken. Als je toch in de omgeving van het motorblok aan het werk bent, moet je de vacuumschakelaar die met een vacuum slang is aangesloten op de inlaatbuis van de eerste cilinder verwijderen, de aansluiting afstoppen met een zelfde dopje wat de fabriel gebruikt voor de vacuum aansluitingen voor de synchronisatie. De draden afisoleren, weer een storingsbron minder. Deze schakelaar was bedoeld om bij deellast een iets gunstiger brandstofgebruikt te creƎren door een kleine aanpassing van de instellingen van de "computer" te maken. Dit werdt gebruikt bij de modellen tot ongeveer 1985. Het verwachtte effect bleek nihil te zijn en de storingen groots. Groetjes, Marco

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum: Haal benzinetank er af en kijk of de isolatie nog intact is. Op mijn ex-police K75RT zat ook geen meer en nu merk ik pas het verschil in warmte afvoer. Goed kijken voor je de nieuwe orig. set terug monteerd is een beetje puzzelen. en vooral onderkant tank goed zuiver maken. De benzinedampen/druk worden op een K75 en 100 afgevoerd dus uw benzinetank komt nooit onder druk te staan anders zou je wat zien!

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum:
    Haal benzinetank er af en kijk of de isolatie nog intact is. Op mijn ex-police K75RT zat ook geen meer en nu merk ik pas het verschil in warmte afvoer. Goed kijken voor je de nieuwe orig. set terug monteerd is een beetje puzzelen. en vooral onderkant tank goed zuiver maken. De benzinedampen/druk worden op een K75 en 100 afgevoerd dus uw benzinetank komt nooit onder druk te staan anders zou je wat zien!
    Frank Je hebt gelijk. Mijn kennis rijdt en ex. politiepaard, K1100' Die heeft isolatie onder de tank zitten. Een vriend van mijn had vroeger een K-100, geen isolatie, warme peut, en ellende. Na het strategisch aanbrengen van glaswol, en dito kriebelhandjes was het leed geleden. Groetjes Maurice

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'clem', geïmporteerd van het oude forum: Heren, Ten eerste Marco, dank voor de uitgebreide uitleg om het euvel aan te pakken, zal het in het najaar als ie op stal gaat eens aanpakken. Wat betreft de opmerking van Frank, ik heb een isolatie laag onder de tank zitten, maar zal deze dan ook even inspecteren, of deze nog volledig in takt is. Groet Clem