Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum: Betreft R80RT (1983), 32 mm Bing CV-carburateurs Met de linker carburateur heb ik een probleem dat ik maar niet opgelost krijg: de carburateur loopt, als de motor een tijdje op de zijstandaard heeft gestaan, over. Geen stromen benzine, maar steeds nat aan de buitenkant vlotterbak en daarboven Gevolg: de linkercylinder slaat slecht aan bij starten, grijze pluim uit de uitlaat. Ik heb de carburateur schoongemaakt, benzineslang vervangen, sproeiers doorgeblazen, een nieuwe vlotter gemonteerd en correct afgesteld, nieuwe kurkpakking voor de vlotterbak en toch geen verbetering. Bij de rechter carburateur is alles in orde. Enig idee ?? Bij voorbaat dank, Dirk

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum: Heb je ook de vlotternaald vervangen? Het kan zijn dat de bovenrand van de vlotterbak niet mooi glad meer is, Beshadigd, putjes en dergelijke. In dat geval met watreproof schuurpapier afschuren op een glazen plaat. Groeten, Reyer, R80 1985 met s-kuipje

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum: Reyer, Was ik nog vergeten, ook die heb ik vervangen...en tot mijn ongenoegen loopt de zaak nog steeds over. De rand van de vlotterbak zal ik nakijken en zonodig vlakken (lijkt wel wat op wat we vroeger met de cylinderkop van de oude Puch deden...) Bedankt, Dirk

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Dirk, Is het gewicht van de flotter niet te zwaar? Dit geeft namelijk dezelfde klacht. Richard

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ron', geïmporteerd van het oude forum: Draai je je bezinekraantjes wel dicht als je hem op de zijstandaard zet, dit is namelijk echt pure noodzaak, de carburatuers van dit type zijn namleijk voorzien van een zgn wc-vlotter dus niet echt betrouwbaar als ze niet horizontaal staan. Dat alleen je linker carburateur overloopt is overigens normaal, de motor hangt namlijk ook naar links.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum: Dank voor jullie reacties manne,maar ik neem aan dat als ik een nieuwe vlotter en vlotternaald koop dat dat goed spul is. Verder zitten de benzinekranen altijd dicht als er niet gereden wordt. Nog een ander idee ? Bedankt, Dirk

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum: Beste Dirk, Ik begrijp dat je net als ik dus in het bezit bent van een tank met twee kranen, dan ben je dus ook de gelukkige eigenaar van een airhead met een benzineslang tussen de twee carb's in. dat je dan wat nattigheid voelt kan dus ook uit de andere carb komen. Het is natuurlijk altijd beter om de motor op de bok te zetten, ook ivm olie welke anders naar ÈÈn kant in je blok stroomt dit geeft ook nog wel eens pluimen en problemen bij het starten. heb je geen nattigheid als de fiets op de bak staat??

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste Dirk, Ik begrijp dat je net als ik dus in het bezit bent van een tank met twee kranen, dan ben je dus ook de gelukkige eigenaar van een airhead met een benzineslang tussen de twee carb's in. dat je dan wat nattigheid voelt kan dus ook uit de andere carb komen. Het is natuurlijk altijd beter om de motor op de bok te zetten, ook ivm olie welke anders naar ÈÈn kant in je blok stroomt dit geeft ook nog wel eens pluimen en problemen bij het starten. heb je geen nattigheid als de fiets op de bak staat??
    Meer info mail ff naar ronald.bouwman@supermail.nl, dan kan ik wat sneller antwoord geven.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb de mijne een jaar lang dagelijks op de jiffy geparkeerd zonder de kranen af te sluiten. Nooit ergens last van gehad, wel blauwe rook van de olie in de linker cylinder. Groeten, Reyer R80 1985 met s-kuipje

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum: Dirk Jouw probleem heb ik met bÈide! carburateurs gehad. Volgezopen vlotters. Moet 12gr per stuk zijn, doch waren 17 gr per stuk. Einde oefening en natte voeten van de benzine. Ik werd al zenuwachtig als men in de buurt een peukje opstaken. Vlotternaalden had ik al vervangen, zonder resultaat dus. Vlotters vervangen was in ÈÈn keer "bullseye". Ik moet de oude (6 jaar geleden) vervangen vlotters nog eens wegen. Zouden ze ook uitdampen? Parkeren op de Jiffy heeft mij nog nooit ÈÈn rookpluim opgeleverd. "Wat niet is, kan nog komen", zeg ik maar altijd. Maurice (gedrogeerde R45 '82)

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum: Maurice, Ik ga ze wegen ! heb toevallig wegens een andere hobby een weegschaal die tot op een honderdste gram nauwkeurig is, dus dat moet lukken. Als de linkervlotter te zwaar zou zijn heeft de plaatselijke dealer me een mottige meegegeven, ik heb een paar maanden geleden een nieuwe vlotter + naald er in gezet in de strijd tegen de lekkage. Ik ben benieuwd, laat het wel weten. Dirk

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum: Dirk, Met mijn R100 van 1982 hetzelfde probleem gehad. (Bing 40 mm) Na demontage van de cabs. (voorheen had ik geen lekkage) liepen beiden over. Nieuwe vlotters + naalden met rubber afsluiting. Ze bleven overlopen. Toen het volgende gedaan: vlotterbakken gedemonteerd en elastiekjes om de vlotters gedaan, zodat ze omhoog werden gedrukt. Toen de kranen open en geen enkele lekkage. Zoals een vorige schrijver terecht opmerkte: de vlotterbakken moeten volledig vlak zijn. Belangrijk:Het benzinenivo staat tot aan de pakking. Afdichting waarop de kurken pakking draagt moet perfekt schoon zijn. Altijd nieuwe kurkpakking gebruiken. Mijn motor staat altijd op de zijstandaard, meestal staan beide kranen open en nooit meer last van lekkage. Oude vlotters weer gemonteerd en nieuwe retour hobbyist. Gr. Frans

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Verwindt', geïmporteerd van het oude forum: Hoi een leuk idee van hobby Ik lees dit vandaag voor het eerst en ik hoop dat ik iets kan bij dragen. Bijna al die brieven die ik nu lees zitten hun niet verkeerd. Mijn ervaring hier op de zaak in de werkplaats is. Een vlotternaald heeft een puntje neem deze er uit kijk onder een loep en zie na of deze niet beschadigt is het is namelijk bijna niet met het blote oog te zien. Door fabricage kan ook deze beschadigt zijn. Indien niet het geval mag de benzine toevoer niet doorlopen als het kanaal afgesloten is. Indien toch het geval is het de afsluiterbus van de naald beschadigd of zit er corrosie op de rand. Net als de rembuis slikt deze met de benzine van vandaag dicht, advies dank euro 98. Ook kan de ophanging stift van de vlotter zijn uitgesleten waardoor de vlotter scheef c.q. schuin opzij hangt en klem komt te zitten waardoor de afsluiter niet meer werkt. Groeten Jan verwindt BMS Purmerend

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan verwindt', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi een leuk idee van hobby Ik lees dit vandaag voor het eerst en ik hoop dat ik iets kan bijdragen. Bijna al die brieven die ik nu lees zitten hun niet verkeerd. Mijn ervaring hier op de zaak in de werkplaats is. Een vlotternaald heeft een puntje, kijk onder een loep en zie na of deze niet beschadigt is het is namelijk bijna niet met het blote oog te zien. Door fabricage kan ook deze beschadigt zijn. Indien niet het geval mag de benzine toevoer niet doorlopen (hoedan ook dit is de afsluiter en daar zit het probleem)als het kanaal afgesloten is. Indien toch het geval is het de afsluiterbus van de naald beschadigd of zit er corrosie op de rand. Net als de rembuis slikt deze met de benzine van vandaag dicht, advies dank euro 98. Ook kan de ophanging stift van de vlotter zijn uitgesleten waardoor de vlotter scheef c.q. schuin opzij hangt en klem komt te zitten waardoor de afsluiter niet meer werkt. Groeten Jan verwindt BMS Purmerend


  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dirk', geïmporteerd van het oude forum: Frans en Jan, Ik denk dat Frans met de opmerking over het precies vlak zijn van de vlotterbakken bijna wel gelijk moet hebben, de vlotters + naalden + pakking heb ik al vervangen en het helpt niet. Jammer dat je ze links/rechts niet kan wisselen, zou een mooie proef op de som zijn. Wat jij met de elastiekjes gedaan heb, heb ik al met de hand gedaan: naar boven houden van de vlotter, er komt dan geen benzine langs -> afdichting van de vlotternaald op de buis moet goed zijn. Vanavond heb ik wat anders te doen (boekhouding, achterstand van de vakantie bijwerken), morgenavond zal ik beide vlotterbakken en de rand van het huis waar ze invallen nauwkeurig bekijken. Bedankt, Dirk

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Dirk ik begrijp wat je bedoelt, maar wacht even voor je gaat vlakken, mijn ervaring is, dat als je de vlotterbak zelf omhooghoud de speling weg is en niet meer doorlaat. (welke manier je ook gebruikt om de vlotter omhoog te houden is jouw uitvoerende druk altijd hoger dan het zweefgewicht van de vlotter) De afsluiting is een driehoekje die door enkele minmalen druk moet afsluiten en ik dank je de koekkoek als je meer druk uitvoert deze dan wel afsluit. De ophanging (de stift of stift gaten) van de vlotter kan te veel speling hebben waardoor deze schuin komt te hangen en de vlotter naald niet aandrukt. Je mag de kanteling van de vlotter ophanging niet overdreven kantellen of heen en weer schuiven. Wat niet te zien is,is dat de vlotter tegen de want kan komen te hangen of scheef omhoog kan komen waardoor de vlotternaald weg wordt gedrukt en niet afsluit. Het niet afsluiten (overstromen) bewijst al dat de brandstof blijft doorlopen en er uit komt. Ik weet niet of er een tuitje aan de vlotterbak zit en zowel plaats daaraan een doorzichtig slangetje, hang deze naast de carburateur omhoog, draai de aftap open en kijk hoe hoog de benzine niveau komt. (Indien de slang overloopt heb je het bewijs dat de afsluiter niet werkt) het niveau moet onder de rand van de vlotterbak blijven. Zet de motor rechtop en kijk wat er dan gebeurt, zet hem weer schuin en zie het verschil met de eerste keer, het schudde van de motor kan zelfs al te zien zijn in het doorzichtige slangetje. (hieraan kun je zien of de afsluiter werkt) Ik bedoel hiermee dat je misschien overbodig werk doet zonder resultaat. Ik begrijp ook wel als je vlotters + naalden + pakking heb vervangen dan maar een ding over blijft. Maar je moet weten dat de vlotter ervoor zorgt dat het tot maar een maximaal niveau mag komen en moet afsluiten. Dus mag de brandstof in de kamer niet hoger komen dan een millimeter onder de rand of je die nu schuin neerset of rechtop. (uiteraard kan de pakking iets doorlaten maar dat moet stoppen en niet doorblijven lopen) De stijging en het bewijs en ik bedoel dus als de brandstof uit de overloop komt werkt de afsluiter niet. Dus heeft het niets met de kamer te maken die niet afsluit. Het vlakken maakt de hoogte alleen maar kleiner . En je kan alsnog scheef vlakken waardoor je met aandrukken of aantrekken de vlotterbak alsnog lekkage hebben. En vertel mij nu eens waarom een vlotterbak krom kan worden, ja als de vlotterbak op twee punten tegenover elkaar vast gedraaid wordt en met vast draaien bedoel ik echt vast, dan kan het gebeuren dat het martiaal door ongelijke druk krom geraakt. Begrijp mij niet verkeerd mijn advies is in mijn bedrijf veel meer waard, en ik wil niemand benadelen, maar vindt het zonden eerst dingen te doen als er eerst moet worden gemeten, vandaar het spreekwoord meten is beter weten. Nogmaals, ik weet het niet beter maar heb wel 35 jaar ervaring. En die wil ik delen met goede voorlichting, uiteraard niets moet. Ik weet ook dat deze manier van helpen wel goed moet zijn en het niet kwalijk te nemen is dat een ander een beter idee heeft. Ik wou zelfs dat er ook advies kon worden gegeven bij andere motormerken. Ik vind deze manier wel leuk en kost niets en wellicht ga ik deze op mijn eigen web ook creÎren. Groeten en veel motorplezier jan Pís mijn excuses voor zo een lang verhaal.