Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Ik zou ze in ieder geval goed inpakken, anders worden ze vet onderweg, en ik zou ze bovenop vastzetten. Spanbanden hebben het voordeel dat er geen plakresten achterblijven op je koffers.
Goede reis naar Sicilie en laat maar eens horen of het heeft gewerkt.
Egbert
Reactie van bezoeker 'Jeroen Hensen', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb dit ook al vaker gedaan.
Op 1 koffer mijn tent en op de andere mijn slaapmatje.
Dit heb ik gewoon gedaan met de banden van een spin. Er zijn genoeg bevestigingspunten.
Wel doe ik alles nog eens in plastic en zorg dat het niet klappert. Succes
Reactie van bezoeker 'felix', geïmporteerd van het oude forum:
ja wel door de file als het kan, maar de R90S heeft maar een klein toprekje, en ik vraag mij af hoeveel Kg. dat kan/mag dragen?
Daarom probeer ik zoveel mogelijk aan de koffers te hangen ... en ook nog mijn vriendin een aangename plek te garanderen!
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:
Er is natuurlijk een veel betere oplossing... Als je vriendin een A-rijbewijs haalt een een motor koopt, heb je een weelde aan bagagecapaciteit!
Reactie van bezoeker 'floris', geïmporteerd van het oude forum:
Al eens aan bagagerollen gedacht ?
Ik heb met vriendin achterop 3 weken door Duitsland getourd op mijn R80/7 met krausers. Tent, slaapzakken,matjes keukenspullen en nog wat extra's in twee 50 ltr. bagagerollen achterop de motor gebonden met spanbanden en spinnen, daar zat ook alleen maar een klein bagagerekje, dus alles zo'n beetje achterop gestapeld.
Ging prima, droog, geen geklapper en een comfortabele zit voor de vriendin.
Motor was alleen zo zwaar dat ik hem alleen niet meer van de middenbok afkreeg, maar als je toch met z'n tweeen gaat......
Bagagerollen gekocht bij postorderbedrijf Louis uit Utrecht.
Veel plezier.
Reactie van bezoeker 'felix', geïmporteerd van het oude forum:
goed idee.
R90S rekje zit niet aan frame vast, maar aan dat kunstof "kontje"..... hoevel kg. zou je kunnen optasten zonder dat dat gaat scheuren of zo? of is de Deustche Gr¸nlichkeit oneindig?
Reactie van bezoeker 'Floris', geïmporteerd van het oude forum:
Felix, ik had een bagagerekje wat op het kofferrek gemonteerd zat, wat over het kontje heen stak. Hoeveel kilo het kontje zelf kan dragen weet ik niet.
Voor de stabiliteit raad ik je toch aan alle zware zaken in de koffers te pakken anders steekt al het gewicht nog achter de achterband en dat is funest voor stabiliteit, vooral in de bergen.
Overigens ging er maar een rol op dat rekje, de andere had ik tussen het zadel en het rekje daar bovenop.
Nog een voordeel vd bagagerollen; je kan daar 's nachts ook je pakken en helmen in kwijt. Onze tent was daar namelijk niet groot genoeg voor.
Reactie van bezoeker 'anthony', geïmporteerd van het oude forum:
felix,
Ik zou de koffers niet te zwaar beladen. En controleer voor vertrek de lassen van het kofferrek. Zelf heb ik ooit te maken gehad dat onderweg het rek op de lasnaad scheurde en alleen nog bij de schokbreker en bij de voetsteun vast zat. Is dan ook handig om tyribs mee te nemen.
Succes.
Anthony
Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum:
Gebruik alleen maar opspanbanden. Want elastische banden schieten wel eens uit je handen en mensen hebben op die manier wel eens oogletsel opgelopen.
Dus: in plaats van die spinelastieken mooie spanbanden gebruiken. Zijn momenteel in de actie bij een van die Duitse discounters ook; gooi de spin weg en gebruik de spanbanden.
Overigens nog een mogelijk alternatief (doe ik al 30 jaar): hang een zijspan aan je motor. Kan je een zooi bagage kwijt ;-)
Egbert
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:
Tja... Zelf ben ik vroeger meerdere malen met partner & kampeeruitrusting op ÈÈn motor op vakantie gegaan, maar toen ik ooit eens in het instructieboekje opzocht wat de maximale gewichtsbelasting van de brommer is, werd ik niet vrolijk, want ik was daar steevast overheen gegaan. Geen schade of problemen, maar toch.
Zijn er techneuten onder ons die aan kunnen geven, hoe serieus die maximale belasting genomen moet worden?
Reactie van bezoeker 'felix', geïmporteerd van het oude forum:
Ja goede vraag!
en mijn probleem: hoeveel ik op zo'n klein toprekje van een R90S kan leggen........rekje zit met 4 bouten aan kunststof kontje....
Reactie van bezoeker 'Floris', geïmporteerd van het oude forum:
Ik denk dat er wel toleranties zijn maar de aangegeven max. belading lijkt mij niet voor niets vermeld. Op mijn eerder vermelde trip naar Duitsland zat ik er in ieder geval ruim overheen.
Gevolg was dat de motor met duo passagier en belading toch wat achterover kwam waardoor de druk op het voorwiel lager wordt en je zeker berg op erg veel last krijgt van een zwabberend voorwiel, nog mazzel dat de R80/7 een stabilisator heeft op het voorwiel.
Verder toch wel 3 mm profiel van de achterband gereden op dat hete duitse asfalt.
Het lijkt mij uit eigen ervaring dat als de motor in goede conditie is je aardig kan doorpakken, mocht dat niet zo zijn dan kun je zeker problemen verwachten.
Feit blijft dat je hoe dan ook niet veel mee kan nemen met twee pax op een motor en dat je toch ook de verantwoordelijkheid voor je passagier draagt.
Op dit ogenblik in mijn leven zou ik alles op de weegschaal zetten en niet teveel boven het maximum pakken en nog steeds zorgen dat de fiets in topconditie is.
Reactie van bezoeker 'GerJ', geïmporteerd van het oude forum:
Wellicht ten overvloede: gebruik vooral een tanktas en doe daarin de zwaardere dingen, uiteaard wel zodanig dat je de instrumenten nog kunt zien. Iedere kg die je van achteren naar voor kunt verplaatsen, is meegenomen. Voor de rest is het zaak om je koffers maximaal te belasten (tot wat mag, bij mijn koffers naar ik meen 10 kg per koffer!) en op je bagagerekje de lichtere zaken te pakken. Je ziet ook wel een enkele keer brommers met een bagagerol op het voorspatbord. Dat is niet handig, want de onafgeveerde massa (wiel e.d., dus datgene wat bij inveren beweegt t.o.v. de brommer zelf) moet zo klein mogelijk blijven.
Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
De maximaal toegestane belasting van een motorvoertuig wordt door de fabriek opgegeven an de hand van de wettelijke (=bureaucratische normen).
Hierin is verwerkt dat onder alle mogelijke theoretische praktijk situaties dit een veilige norm is, onder "normale" omstandigheden.
Als je met een normaal belast motorrijtuig met de maximaal toegestane snelheid over sommige waanzinnige verkeersdrempels heen rijdt, is de motor bijna totalloss.
Een auto mag slechts een maximale dakbelasting hebben van 50 kg.
Vaak worden hele huishoudens op het dak vervoerd en als je de rijstijl aanpast aan deze omstandigheden gebeurt er echt niets.
Met beleid kan er heel veel, je moet wel rekening houden met de horizontale positie van de motor, deze mag niet te veel afwijken, anders kan het stuurkarakter wÈl dermate nadelig worden beÔnvloed dat er wel degelijk een gevaarlijke wegligging kan ontstaan.
Groetjes,
Marco
Reactie van bezoeker 'Marcel uit Assen', geïmporteerd van het oude forum:
Op de bovenkant van de zijkoffers kun je 1 of 2 broekkrammen bevestigen d.m.v. een boutje met verzonken kop en een borgmoertje met volgring (alle liefst rvs) aan de kofferbinnenzijde. Vervolgens kan je d.m.v. een smal spanbandje bijvoorbeeld een slaapmatje stevig bevestigen. Een alternatief is om de gehele koffer een spanband aan te brengen, maar dit is bij in kleur gespoten kofferdeksles niet bevordelijk is voor de lak. Met bovengenoemde oplossing is dit probleem opgelost.
Broekkrammen zij in elke ijzerhandel te verkrijgen voor een gering bedrag. Ze worden normatiler gebruikt om een wasdroogrekje aan een muur op te handen.
Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:
Ja goede vraag!
en mijn probleem: hoeveel ik op zo'n klein toprekje van een R90S kan leggen........rekje zit met 4 bouten aan kunststof kontje....
Felix, ik heb zelf ook een R90S. Volgens de dealer is het niet aan te raden om teveel op het toprekje te bevestigen. Hij adviseerde niet meer dan 15KG. Als je er toch meer op wilt bevestigen raad ik je aan om aan de "binnenkant" waar het rekje aan het kunstof bevestigd zit een ijzeren plaat als extra steun te monteren om uitscheuren te voorkomen. Ik ga zelf ook regelmatig met de motor op vakantie. Welliswaar solo maar ik neem dan ook allerlei "overbodige" spullen mee. Ikzelf maak gebruik van een grote tanktas, de koffers en een bagagerol. Het voordeel van de tanktas is dat er heel veel in gaat en er extra druk op het voorwiel komt ter compensatie van de lading achterop de motor. De bagagerol zet ik altijd met een spin en spanbanden vast. Tip, doe altijd je koffers op slot en doe een spanbadje om de koffers zodat ze niet open kunnen gaan of van de fiets afvallen.
Heel veel plezier gewenst.
Math
Reactie van bezoeker 'felix J', geïmporteerd van het oude forum:
Probleem opgelost!
ik heb 2e hands harmonicakoffers van Hepco&Becker gevonden. Niet zo mooi als de originele Krausers, maar functioneel.
de deksel kan met een kliksysteem verbreedt worden waardoor het totaalvolume 42-45 ltr. wordt. Nog nooit eerder gezien, maar toevallig via via. vermoedelijk zijn ze uit ±1978.
Luctor et emergo, hepco et becker!
Reactie van bezoeker 'Jan W', geïmporteerd van het oude forum:
Jaren op vakantie geweest met twee personen op de R100RS.
In de tanktas gastankje en ander zwaar spul.
De kantoenen tent (9kg) had ik in verschillende kleine kanozakjes verpakt aan de zijkant in de kuip. Die zijn met hetzelfde waterdichte principe als de bagagerol van Louis.
Achterop met spanbanden had ik een grote kanozak die ik vulde met mijn zelfopblazende matrasjes als eerste erin als buitenste ring.
Daar binnenin gepropt de donzen slaapzakken en de handdoeken e.d.
De montage van de bagage achterop deed ik door de spanbanden ÈÈn slag om de beugel van het zadel te doen en dan onder de dwarstang verbinding van het gagagerek weer om de bagagerol.
Achterop zat behalve de rol ook de lichtgewicht stokken en lichtgewicht stoeltjes met daarop de bagagerol.
Maar kanozakken zijn DE uitvinding voor het vervoeren van bagage op een motorfiets door de regen.
Persoonlijk waren dat de mooiste vakanties zo met z'n tweetjes door heel europa met trouwens nog steeds dezelfde fiets.
Mijn vrouw zat heerlijk achterop met een steuntje in de rug.
Jan
R100RT '79 (andere kuip nu) 278.000km
Reactie van bezoeker 'Ron', geïmporteerd van het oude forum:
Zelf ben ik een aantal jaren met een R75/5 voorzien van een Avon kuip op vakantie geweest.
Toen waren de lichtgewicht tenten erug duur dus met een 3 persoons katoenen tent op pad.
Ik kon toen de stalen frame buizen voor de kuip tussen de bevestigings punten van de valbeugel stoppen. De tent ging achter op samen met de slaapmatjes en slaapzakken.
Ik bevestigde altijd een plankje op de drager om het vlak wat groter te maken en zo ging het redelijk.
In de tanktas gastank, potten en pannen enz.
In het begin was het even wennen aan het rijgedrag maar daarna ging het prima.
Prettige en veilige vakantie toegewenst.
Ron
Reactie van bezoeker 'perneel frank', geïmporteerd van het oude forum:
Probleem opgelost!
ik heb 2e hands harmonicakoffers van Hepco&Becker gevonden. Niet zo mooi als de originele Krausers, maar functioneel.
de deksel kan met een kliksysteem verbreedt worden waardoor het totaalvolume 42-45 ltr. wordt. Nog nooit eerder gezien, maar toevallig via via. vermoedelijk zijn ze uit ±1978.
Luctor et emergo, hepco et becker!
Nooit van gehoord, nooit gezien, maar zeer geinteresseerd in een dergelijk systeem.Mij koffers blijken altijd te klein. Bestaan er eventueel nog aanvaardbare en veilige systemen,voor bmw? mvg Perneel frank
23 reacties
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import
Forum import