Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'joakkermans', geïmporteerd van het oude forum: Hallo mensen. Heeft er iemand ervaring met deze bougies in een boxer 1100 voor opheffing van het KFR voor een belangrijk deel. Voor de prijs hoef je je geen bult te vallen (euro 22,- bij de hobbyist). Je hebt maar 2 cylinders. Moet er verder, naast het goed synchroniseren nog wat bijgesteld worden op de fiets? Jo

44 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum: Ik ben er tevreden over! Inderdaad synchroniseren en verder alles zo laten. Ad

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ed Warnier', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Jo, Ik heb ook de beste ervaring met Brisk DOR14LGS bougies in mijn R1100R. Ik moet wel opmerken dat het allerbelangrijkste middel tegen KFR het zeer precies gelijk afstellen van de klepspelingen is. Dit altijd vooraf het synchroniseren doen en je weet niet wat je overkomt !. Groet, Ed

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'luc', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Na het vervangen door de Brisk bougies, afstellen en synchroniseren is het probleem nog bijlange niet opgelost bij mijn r1150rt van '02. Ik voel me eigenlijk zelfs bedrogen door BMW die zulk een fouten zelf niet oplost na al die jaren. De modellen van '03 worden wel voorzien van twee bougies, maar wat met al die probleemgevallen van de vorige jaren???Iedereen heeft toch betaald voor een motor die normaal draait. Waar blijft de verantwoordelijkheid van BMW ? Luc

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard Hempen', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, op enkele andere forums heb ik over het probleem verschillende tips gelezen. Ik heb ze nog niet toegepast, omdat ik technisch niet al te goed onderlegd ben en deze info eerst eens wil delen met andere techneuten. Tip 1: "problemen met een haperende of schokkende bmw r 1100 rt?? na veel omzwervingen ben ik erachter gekomen wat er aan gedaan kan worden. bij motorzaken hebben ze van alles gedaan, service beurt, nw brandstof filter, synchroon gesteld, bougies met dubbele vlam, etc etc als relais nr 1 (encoding plug for motronic) verwijderd wordt, loopt de motor weer perfect, zonder haperen of stoten in laag toerengebruik.' Tip 2: DE OPLOSSING VOOR HET KONSTANT FAHR RUCKELN VAN DE BMW 1150 RT !!! Sinds augustus 2001 ben ik in het bezit van een 1150 RT, een prachtige machine met perfecte eigenschappen. Desalniettemin ben ik vanaf de eerste dag niet tevreden over het schokkerig rijgedrag van deze machine in het toerenbereik van 2500 / 4000 toeren. Diversen bezoeken aan mijn dealer (waarover overigens niets als lof ) hebben niet de juiste oplossing gebracht. Na driekwart jaar zoeken op internet en honderden sites te hebben bekeken heb ik de oplossing gevonden. 1. LAAT NIET ROMMELEN AAN DE EPROM VAN DE MOTRONIC !!! 2. PLAATS 2 BOUGIES VAN HET MERK BRISK TYPE DOR12LGS 3. VERWIJDER DE VIJFDE ZEKERING VAN LINKS (MOTRONIC) 4. ZET HET CONTACT AAN VOOR DE DUUR VAN DRIE MINUTEN OM HET GEHEUGEN TE WISSEN 5. PLAATS DE ZEKERING TERUG, VOILAÖ. 6. NIET NODIG MAAR OM DE AFWERKING COMPLEET TE MAKEN, MONTEER EEN K & N LUCHTFILTER TYPE BM 0400. Ik heb het aanvankelijk niet willen geloven dat de oplossing zo simpel is, hier kan geen meetapparatuur tegenop. De motor heeft meer vermogen, neemt beter het gas op, loopt als een naaimachientje en het meest belangrijke, HET KONSTANT FAHR RUCKELN is weg !!!!!!! Voor de volledigheid, BRISK bougies zijn door de fa. Brisk vrijgegeven voor de 1150 RT, NIET DOOR BMW. Voor diegene die dit alles technisch nog eens willen nalezen => www.brisk.de Brisk bougies worden in Nederland geleverd door de zogenaamde autoselect zaken, dealerlijst te vinden op internet. DOE ER JULLIE VOORDEEL MEE EN LAAT WAT WETEN OVER JULLIE ERVARINGEN F. Melaet Lookveld@hetnet.nl Als er mensen zijn die over bovenstaande tips iets zinvols kunnen zeggen, denk ik dat we veel berijders van een R1100/R1150 een plezier kunnen doen. Vriendelijke groeten, Gerard

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum:
    Hallo, DOE ER JULLIE VOORDEEL MEE EN LAAT WAT WETEN OVER JULLIE ERVARINGEN F. Melaet Lookveld@hetnet.nl Als er mensen zijn die over bovenstaande tips iets zinvols kunnen zeggen, denk ik dat we veel berijders van een R1100/R1150 een plezier kunnen doen. Vriendelijke groeten, Gerard
    Hoi Gerard en anderen en dit geldt zeker voor Ed (!), Zelf 2 jaar geleden Brisk pluggen in mijn R1100R laten plaatsen bij BDM Apeldoorn waar toen een speciale Brisk actie was (dus compleet met synchroniseren). Op dat moment was ik verkocht. Veel minder KFR, maar niet verdwenen ! Na < 10.000 km was 1 van deze pluggen ingebrand, daar ben ik dus van afgestapt. Ze gaan ook minder lang mee als NGK's dus in feite zo nog duurder ! Belangrijkste tip die ik vond is wat Ed Warnier ook schrijft. PERFECTE AFSTELLING VAN DE KLEPSPELING !! Bij ALLE 2 x 4 kleppen moet de voelermaat er even STROEF door heen gaan. Dit is als je het zelf doet nogal een gepiel, want je moet bij het vastzetten (met beleid !!) zorgen dat de speling niet verloopt. Daarna goede synchronisatie. Beiden doe ik zelf en ben zeer tevreden. Daarnaast loopt mijn 1150GS (2002) momenteel woon/ werk 1 : 20 en met de GEWONE goedkope NGK's dit is geen leugen. Onderstaande link verwijst naar mijn reactie op een andere site; http://www.prikpagina.nl/read.php?f=868&i=1061&t=1032 Wil je er meer over weten dan hoor ik het wel. groet

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jo akkermans', geïmporteerd van het oude forum: Ik was degene die het forum startte en ik heb inmiddels 2 brisks geplaatst. BIj mij was het KFR enkel in het gebied onder de 2000 toeren. Met de Brisks is het iets beter geworden. Om de zekering te verwijderen is m.i. een hele stap. Ik durf dit eerlijk gezegd niet echt. Zijn nog meer mensen die dit gedaan hebben? Ik wil overigens Gerard niet wantrouwen hiermee, want dit lijkt me de ideale tip. Groeten, Jo

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard Hempen', geïmporteerd van het oude forum: Dag Jo, misschien heb ik mijn reactie niet zo duidelijk beschreven. Het zijn geen tips van mij persoonlijk, maar tips die ik heb gelezen op andere forums. Net als jij durf ik het ook nog niet aan en hoop ik op meer reacties van echte techneuten. Vrienedlijke groeten, Gerard

     

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ed Warnier', geïmporteerd van het oude forum: Hallo allemaal ( en ook de groeten naar Rob in Doetinchem ! ), Jo, ik kan je nog veel vertellen over het KFR probleem en oplossingen, maar om het kort te houden is het misschien goed dat je eens langs te komt in Eijsden ( je woont toch in Maastricht ? ). Ik kan je wel al verklappen dat je voor het perfect afstellen van de kleppen het motorblok koud moet zijn en dat is vaak ook het probleem als je de motor in de garage brengt. Na een snelle blik krijg je naderhand te horen " de kleppen staan meestal wel goed hoor...", terwijl het zeer nauwkeurig koud afstellen zeeeeeeer belangrijk is bij de 4V boxers. Alleen Brisk bougies plaatsen is niet genoeg om het KFR uit te bannen, maar indien alles wel goed staat ingesteld staat, is mijn ervaring met deze bougies de motor het mooiste loopt. Vriendelijke groet, Ed

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jo akkermans', geïmporteerd van het oude forum: Ed Fijn aanbod, maar ik ben alleen maar een uitwendige sleutelaar, olie, filters, koelvloeistof, remvloeistof, bougies ed. Ik durf nog niet echt binnen in het motorblok te gaan. Ik heb notabene nog 5 maanden garantie bij Mokam (voor een tweedehands). Maar ja, daar wordt het KFR gezien als iets wat deze motoren nu eenmaal hebben. Misschien ben ik ook wel te veeleisend. Overigens Gerard, ik heb de zekering nummer 5 gereset, maar ik ondervond geen verschil Groetjes, Jo

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Jo, Tja, die houding van de BMW garage is nou net het probleem voor veel 4klepper boxerbezitters. Ik heb me zo' n 2 jaar vrij intensief bezig gehouden met het thema en stel momenteel mijn 1100 naar volle tevredenheid zelf af. Motronic diagnosetester en (2m hoge kolom)synchroniseersysteem zijn aanwezig. Omdat de machine ( 98'er R1100R ) inmiddels weer een tikje rauwer loopt ga ik vermoedelijk deze week nog kleppen stellen en daarna synchroniseren. Als je eens wilt toekijken hoe dat gaat moet je het me (z.s.m.) laten weten, dan spreken we een morgen af. Groeten, Ed

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jo Akkermans', geïmporteerd van het oude forum: Ed, Je adres is wel handig en wellicht kan ik vrijdag langskomen, dan ben ik met verlof. Of anders een dag die jou schikt. Groetjes, Jo

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ed Warnier', geïmporteerd van het oude forum: Jo, Ik ga waarschijnlijk morgenvroeg al aan de slag en voor vrijdag is in principe een toerrit gepland ( om dan goed te genieten van de vers afgestelde machine ). Mail me maar op pa1ew@home.nl dan spreken we wel iets af op een datum die ons beide schikt en kan ik je e.e.a. nog laten zien. Groeten, Ed

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jo akkermans', geïmporteerd van het oude forum: Ed Inmiddels ben ik bij de dealer geweest en hij gaat hem voor mij afstellen. Ben jij bij een motorclub, gezien de tour van vrijdag? Toch niet ook bij de BMW KLUB Zuid. Jo

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Jo, Als je toch nog garantie hebt is dat voorlopig wel de beste oplossing. Ik hoor het resultaat wel. Wat de K-club zuid betreft, daar ben ik geen lid van ( heb alleen een R... ) en ga gewoon met een collega wat toeren in Ardennen en Eiffel. Ik ben trouwens een achterbuur van ChrisS, dan weet je misschien al waar ik woon. Zo, nu gaan we dan zelf aan de slag met kleppen stellen en daarna synchroniseren. Groet, Ed

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'pieter', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi Jo, Tja, die houding van de BMW garage is nou net het probleem voor veel 4klepper boxerbezitters. Ik heb me zo' n 2 jaar vrij intensief bezig gehouden met het thema en stel momenteel mijn 1100 naar volle tevredenheid zelf af. Motronic diagnosetester en (2m hoge kolom)synchroniseersysteem zijn aanwezig. Omdat de machine ( 98'er R1100R ) inmiddels weer een tikje rauwer loopt ga ik vermoedelijk deze week nog kleppen stellen en daarna synchroniseren. Als je eens wilt toekijken hoe dat gaat moet je het me (z.s.m.) laten weten, dan spreken we een morgen af. Groeten, Ed


  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick Wijnstekers', geïmporteerd van het oude forum: In april 2003 kocht ik een demo R1150RT van april 2002 bij een bmw dealer. Tot op de dag van vandaag heb ik spijt dat ik tijdens de proefrit niet heb bemerkt dat deze maandagmorgen fiets gezegend was met het zogenaamde kfr probleem. Rond de 17000 km een kapotte dynamo, 20000 km een versleten priesas en nog een aantal hinderlijke kleinigheden. Overigens allemaal kosteloos gerepareerd. Blijft over kfr. Tot de 4000 rpm een hobbelpaard. Recentelijk naar BDM Apeldoorn getourd alwaar men verzekerde het probleem voor 90% te verhelpen. Daar valt mee te leven dacht ik, helaas 91 euro armer en maar verder hobbelen. Alvorens nog andere kosten te maken zijn er nog andere suggesties om af te rekenen met dit probleem. Ook ik heb over dit onderwerp de nodige sites bezocht en weet: brisk bougies, k&n filter, andere chip, conventionele uitlaat enz. enz. Mijn grootste frustratie wijt ik aan de reactie n.a.v een brief aan BMW Nederland dat dit een karakter eigenschap van dit type motor is en er derhalve maar mee moet leren leven. 16000 euro. voor een hobbelpaard. Met vriendelijke groet, Dick Wijnstekers

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ed Warnier', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Dick, Ik voel helemaal met je mee. Heb soortgelijke ervaringen, alleen was mijn machine iets minder prijzig, maar toch... BMW heeft gewoon een kwaliteitsprobleem ( lees de forums maar ! ), je kan er er niet van op aan dat je een fatsoenlijk produkt voor je zuurverdiende geld krijgt. Het is o.a. triest dat de meeste garages het vermeende "standaard" probleem KFR bij de R1100/1150 serie niet (grotendeels) kunnen oplossen. Dit is mijzelf, na pakweg 2 jaar zoeken op forums, verzamelen en uitproberen, gelukkig wel redelijk gelukt en weet ik inmiddels aan welke zaken je speciale aandacht moet besteden. Neem van me aan dat het belangrijkste is: het (KOUD !)afstellen van de klepspelingen is en verder een juiste synchronisatie met daarbij een voldoende gevoelige verschildrukmeter. Met wat pech kloppen deze zaken niet en als de garage/sleutelaar het niet in de vingers heeft, blijf je met KFR zitten. Groet, Ed ( R1100R 1998 )

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Ed, Bedankt voor je reactie. Uit je eerdere reacties had ik reeds begrepen dat een correcte afstelling van de klepspeling bij een koude motor zeer belangrijk is. Overigens wil ik je hierbij laten weten dat ik nogmaals naar BDM ga n.a.v. een mailtje van mijn kant. Heb je misschien een aanbeveling voor een werkplaats handboek of als de klepspeling voor jouw machine dezelfde is als die van mij zou ik het op prijs stellen die van je te vernemen. Groet, Dick

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martijn', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Een tip voor iedereen die alles(?) over KFR wil weten: kijk even op www.boxer-forum.de en gebruik de zoekfunctie. Zoek op 'KFR', 'Brisk'etc. Gegarandeerd uren leesplezier. Overigens is KFR geen exemplarisch probleem. In principe heeft elke R1100xx of R1150xx (met enkele bougies) hier last van. Dit wordt veroorzaakt door de combinatie van een grote verbrandingskamer en een arme afstelling (in het gebied tussen 2500-4000 rpm). Hierdoor is de (enkelvoudige) standaard bougie niet altijd in staat het mengsel goed te ontsteken waardoor schokkerig rijgedrag optreedt. Een R850xx (met dus kleinere verbrandingskamers) schijnt geen last van KFR te hebben. Overigens hebben andere motorfietsen met relatief grote verbrandingsruimtes en injectie ook last van KFR (= dus niet exclusief BMW). Een andere maatregel (buiten nauwkeurig kleppen stellen en synchroniseren) die buitengewoon effectief is tegen KFR is het loskoppelen van de lambda-sonde. Dit is alleen mogelijk bij motoren met een katalysator. Motoren zonder katalysator hebben geen lambda-sonde. Nadat je de lamda-sonde hebt losgekoppeld (stekker zit aan de rechterzijde onder de beplating bij een R1100RT) moet je een pot-meter (laten) monteren en het CO-gehalte af laten stellen. Een pot-meter kan je bij de BMW-dealer/specialist kopen, deze worden normaal gesproken op motoren zonder katalysator gemonteerd ter vervanging van het lambda-sonde signaal. Na loskoppelen de lambda-sonde wel in de uitlaat laten zitten omdat er anders een gat in je uitlaat zit. Let er wel op dat je motor na het loskoppelen van je lamda-sonde en het monteren van een pot-meter niet meer zo schoon verbrandt als voorheen. Een lamda-sonde stuurt continu informatie over het zuurstof gehalte van de uitlaatgassen naar de ECU. Wanneer het zuurstof gehalte te laag is wordt het in te spuiten brandstofmengsel aangepast. Na montage van een pot-meter wordt het in te spuiten mengsek alleen nog aanpast aan toerental en mate van opening van de gaskleppen en niet meer aan de samenstelling van de uitlaatgassen. Ik weet niet of een officiele BMW dealer dit werk wil doen, maar her en der zitten zeker BMW specialisten die dit vakkundig kunnen uitvoeren.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'D.W. Wijnstekers', geïmporteerd van het oude forum: Martijn, Bedankt voor je verhaal. Ik mag aannemen zoals eerder in dit forum vermeld dat het een kwaliteits probleem is van BMW en we het daar wel mee eens zijn. Moge blijken uit modificaties van de latere modellen. Blijft over de frustratie van het willens en weten niet onder kennen van dit probleem door BMW. Groet, Dick

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jo akkermans', geïmporteerd van het oude forum: Alle mindere merken, en dan is dat meestal van auto's, roepen regelmatig verschillende voertuigen terug, om modificaties of slecht materiaal te vervanen. Dit is kennelijk aan BMW niet besteed. Jammer.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ed Warnier', geïmporteerd van het oude forum: Voor Dick, Nog even terugkomen op je eerdere vragen: Ik heb zelf het "Peters motorhandboek" reparatie en onderhoud aan de BMW 4-kleps twins 93-97" en denk dat er inmiddels ook wel een up-to-date versie voor de 1150 serie is ( Hobbyist...? ). De juiste klepspeling voor R1150.. ( en R1100..) is inlaat 0,15mm en uitlaat 0,30mm. Des te preciezer, met VEEL gevoel, je de in- en uilaat kleppen onderling ( paarsgewijs en L / R ) gelijk afstelt, des te mooier de motor gaat lopen. De tips van Martijn kan ik helemaal bevestigen. Als je het technisch Duits meester bent, dan kun je op het Boxer-forum-de zeer veel info vinden. Daar mijn 98'er R1100R een katalysator heeft heb ik de modificatie "Lambdaregeling uitschakelen" ook een tijdje geleden zelf uitgevoerd en dit loste het laatste beetje onregelmatig lopen op !. Het begint akelig veel op een 4-cilinder te lijken, alleen trekt 'ie veeel beter... Meestal lost echt goed kleppen stellen en juist synchroniseren veel op. Succes, Ed

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'PH-CAQ', geïmporteerd van het oude forum: [quote]Hallo, Na montage van een pot-meter wordt het in te spuiten mengsek alleen nog aanpast aan toerental en mate van opening van de gaskleppen en niet meer aan de samenstelling van de uitlaatgassen. [/quote] Ehe, je vergeet de olie temperatuur en de buitenlucht temperatuur als waarde voor de luchtdichtheid.

     

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick Wijnstekers', geïmporteerd van het oude forum: Sinds september 2005 rij ik op een R1200RT. Ik was het spoegzat met het kfr probleem. Na een proefrit op dit type was ik verkocht. Blijft voor mij staan dat BMW genoemd probleem niet correct heeft opgepakt en wellicht veel frustratie bij de klant niet weg, kunnen of willen nemen.

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'louis van rijn', geïmporteerd van het oude forum: Hallo R drivers Ten eerste allen bedankt voor jullie openheid. Het is nl zo als een dure auto niet goed loopt je dat zeker niet aan je buurman gaat vertellen, die ziet bij jou de ezelsoren al groeien.... Maar het kfr probleem ligt voor alle 100% en geheel bij BMW. Ik ben ontwerper en heb vaak te maken met eisen, tijds windows, budgetten en lastige veeleisende managers. Als, Als...BMW echt gewild had dat dat niet optrad, dat hadden ze de lancering ( de productie) van het model uitgesteld of stopgezet. Nu dachten ze (de managers) : dat lossen ze (de ingenieurs) gaande weg de serie wel op. Er is al veel geld geinvesteerd in de z.g produktgebonden gereedschappen, en de Investoren spreken hun bezorgdheid uit. Ze willen n.l. winst zien en gepland snel. Ik weet dat dit geschrevene een hoog waarheids gehalte heeft uit m'n VOLVO tijd in Helmond. Er zat 550 mljn gulden (oeiii) product-gebonden gereedschap in de Volvo 440 /480 serie en die moest er wel uitkomen! Probleemje? Jammer dan, produceren en verkopen! Problemen oplossen achteraf is echter veel duurder dan vooraf. Daarom werden sommige problemen gewoon niet opgelost, maar steeds gefixed onder coulance tot na de garantie.... Wie dan rijdt, die dan ziet. Het kan echter ook anders. Een voorbeeld van een produkt dat het altijd doet is de israelische UZI. Deze pistool mitrailleur moest er komen, en hij moest het ALTIJD onder alle onstandigheden doen. De omliggende staten hadden een wapen embargo afgekondigd en de overleving van de staat Israel hing er voor een deel aan... Het altijd doen dus, in het fijne stof van de woestijn, na onder dompeling in water, en leegschudden, na een val van een dak op de grond etc. Een wapenspecialist Uziel Gall ging aan de slag, en wilde iets maken wat het daadwerkelijk ook altijd doet. en dus ook deed. Je zal de loop volmoeten gieten met lood, ja dan is er een mogelijkheid dat ie niet schiet. Aarde voorin de loop? Die blaast ie eruit! Kort en goed : als iets het echt moet doen doet ie het, dat is gewoon het probleem niet. Indit verlengede is BMW ook 100% schuldig aan het KFR gebeuren. Terug naar BMW. De motoren zijn behoorlijk overpriced. Het gaat er bij mij niet in dat ik m'n vrouws Alto nieuw kocht voor 6999 Euro (multipoint injectie 4 pitter, 8 kleps, 1000 cc, en altijd een zijdezacht motorgedrag, nooit KFR of zo. Ik stel vanaf nieuw alles zelf af, ook de kleppen. Verkeerde klepspeling heeft geen invloed, maakt alleen een meer tikkend geluid, in plaats van de normale Suzuki zoem. Euro 6999 is een hele auto maar een 1/2 BMW motor...BMW neem eens gewoom de hele injectie over, en weg probleem... M'n R60/5 en R100RS hebben/hadden problemen , die makkelijk opgelost zouden kunnen worden in de seriebouw. Sommige heb ik zelf vrij drastisch verbeterd, maar daarover nu geen verhaal. De myte dat BMW de supermotor zou zijn is nu wel uit de lucht. Ik ben wel blij met dit forum, en uiteraard ook met de Hobbyist die naar mijn mening heel goed werk levert. (bijv met het oplassen vd meenemer) Als iemand er om vraagt zal ik de problemen van de R serie 69-91 op list zetten. dag, Louis

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Een hoop geblaat, en weinig wol. Verder nog wat te melden? Groeten, Paul.

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum: Louis, Leuke- en interessante achtergrond informatie. Dit houd het forum een beetje smeuiig. Ga zo door. Gr. Frans

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maarten', geïmporteerd van het oude forum: Leer er mee te leven. straks na 200.000km... lach je erom. FKR het probleem van je motor.. of van BMW... inderdaad blablabla. Het is JOU probleem en hoe ga je hiermee om? Je motor perfectioneren (klepspeling, bougies, motronic) is het beste wat je kan doen... en dan voel je 'n hikje? en nog een en nog een.... SO WHAT? dan ga je toch gewoon een versnelling omhoog/omlaag... Wil dit niet? koop dan een andere injectiefiets van hetzelfde bouwjaar... gegarandeerd heb je hetzelfde gezeik, Duc's Honda's, Yamaha's IEDEREEN! probleem oplossen? investeer 15.000 eurie in 'n recente bike en je hebt geen Ruckel hikje meer (je mist dan wel 'n RIB!) Ik heb ervaring met een R1100 met Keihin flatslides en de hele injectie erafgeflikkerd. Niet om FKR maar meer om de gasrespons en zuinigheid. Geloof me, de tijd voor het optimaal afstellen, juiste doorlaat en aanpassingen wwil je echt niet... opeens ga je respect krijgen hoe motorfabrikanten met inmiddels 10jaar oude technologie(!) jou fiets destijds door de Euronorm hebben weten te loodsen en dan nog redelijk lopen ook.... Ik blijf van mening: je hebt een goede fiets, leer er mee leven! Suc6

     

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton van Schilt', geïmporteerd van het oude forum: Louis schreef: M'n R60/5 en R100RS hebben/hadden problemen , die makkelijk opgelost zouden kunnen worden in de seriebouw. Sommige heb ik zelf vrij drastisch verbeterd, maar daarover nu geen verhaal. De myte dat BMW de supermotor zou zijn is nu wel uit de lucht. Laar maar eens lezen Louis in een nieuw topic

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob G', geïmporteerd van het oude forum: Ja ook ik ben naar de verhalen van Louis nieuwsgierig?Als RS rijder benieuwd dus. Heb al nootjes en wat te drinken gehaald, dus brandt maar los. Bij voorbaat dank ,Rob G.

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter v oossanen', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Rob G.. Louis is mijn vorige buurman uit ons/mijn dorp. net als ik altijd met techniek bezig. leuk nog wat, pinda's zijn geen nootjes he?...... fijne avond!

  32. Forum import
    Reactie van bezoeker 'huisman', geïmporteerd van het oude forum: [quote]Hallo, Een tip voor iedereen die alles(?) over KFR wil weten: kijk even op www.boxer-forum.de en gebruik de zoekfunctie. Zoek op 'KFR', 'Brisk'etc. Gegarandeerd uren leesplezier. Overigens is KFR geen exemplarisch probleem. In principe heeft elke R1100xx of R1150xx (met enkele bougies) hier last van. Dit wordt veroorzaakt door de combinatie van een grote verbrandingskamer en een arme afstelling (in het gebied tussen 2500-4000 rpm). Hierdoor is de (enkelvoudige) standaard bougie niet altijd in staat het mengsel goed te ontsteken waardoor schokkerig rijgedrag optreedt. Een R850xx (met dus kleinere verbrandingskamers) schijnt geen last van KFR te hebben. Overigens hebben andere motorfietsen met relatief grote verbrandingsruimtes en injectie ook last van KFR (= dus niet exclusief BMW). Een andere maatregel (buiten nauwkeurig kleppen stellen en synchroniseren) die buitengewoon effectief is tegen KFR is het loskoppelen van de lambda-sonde. Dit is alleen mogelijk bij motoren met een katalysator. Motoren zonder katalysator hebben geen lambda-sonde. Nadat je de lamda-sonde hebt losgekoppeld (stekker zit aan de rechterzijde onder de beplating bij een R1100RT) moet je een pot-meter (laten) monteren en het CO-gehalte af laten stellen. Een pot-meter kan je bij de BMW-dealer/specialist kopen, deze worden normaal gesproken op motoren zonder katalysator gemonteerd ter vervanging van het lambda-sonde signaal. Na loskoppelen de lambda-sonde wel in de uitlaat laten zitten omdat er anders een gat in je uitlaat zit. Let er wel op dat je motor na het loskoppelen van je lamda-sonde en het monteren van een pot-meter niet meer zo schoon verbrandt als voorheen. Een lamda-sonde stuurt continu informatie over het zuurstof gehalte van de uitlaatgassen naar de ECU. Wanneer het zuurstof gehalte te laag is wordt het in te spuiten brandstofmengsel aangepast. Na montage van een pot-meter wordt het in te spuiten mengsek alleen nog aanpast aan toerental en mate van opening van de gaskleppen en niet meer aan de samenstelling van de uitlaatgassen. Ik weet niet of een officiele BMW dealer dit werk wil doen, maar her en der zitten zeker BMW specialisten die dit vakkundig kunnen uitvoeren.[/quote] Klinkt goed, heb al diverse acties ondernomen zoals beschreven maar zou dit graag laten uitvoeren met die pot.meter. Bij welke motorzaak kun je hiermee terecht ? Dealers in de regio beginnen hier niet aan.

  33. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een maandje geleden om laten bouwen op een CO-potmeter i.p.v. de lambdasonde wegens KFR-problemen. Dit is vakkundig gebuerd door Quispel motoren in Deurne. Kost een dikke Ä100,-. Ben tevreden over het resultaat.

     

  34. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Mannen, k lees dit met (technische) interesse en ik ben blij dat ik een oude carburateur R80 rij: het presteert weliswaar wat minder en wat heb ik weinig problemen... Evengoed oprecht sterkte met het KFR syndroom. En de minder technische klagers: ik durf het proces van zekering er uit en er weer in wel voor je te doen, moet je wel voor naar Beetsterzwaag komen. En alles afdrukken wat van belang kan zijn, anders kost het mij wat veel tijd. Egbert

  35. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum: [quote]Mannen, k lees dit met (technische) interesse en ik ben blij dat ik een oude carburateur R80 rij: het presteert weliswaar wat minder en wat heb ik weinig problemen... Evengoed oprecht sterkte met het KFR syndroom. En de minder technische klagers: ik durf het proces van zekering er uit en er weer in wel voor je te doen, moet je wel voor naar Beetsterzwaag komen. En alles afdrukken wat van belang kan zijn, anders kost het mij wat veel tijd. Egbert[/quote] Ach Egbert, defecte condensator, of latere types met doorgeslagen bobines, hall opnemer kapot, verdraaide of lekke membranen, vlotters..... brekende kleppen, ingeslagen zittingen. geloof me elke fiets had in zijn tijd z'n nukken en jij als gelukkige BMW man kan veel met de hedendaagse techniek oplossen want alles is nog leverbaar(!) Straks in 2015 de intro van de R1300RT zijn we blij dat we nog met bougie-motorfietsen met conventionele motronic motormanagement in plaats van: CAN-open communicatie, piezo gesluurde kleppen, laser-onsteking en ethanol-direct inspuiting. pneumatische/solenoide hybride schakeling/overbrenging want ook deze modellen zullen hun aanloop... kennen. gr. Maarten

  36. Forum import
    Reactie van bezoeker 'huisman', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de tip, meteen gebeld maar dit wordt alleen bij de 1100 types uitgevoerd en niet bij de 1150 reeks. Ze bouwen wel om naar twin spark maar dat kost 850 euro. Is weer net iets te duur voor het restant schokken bij 3000 toeren. Weet iemand een andere motorzaak ?

  37. Forum import
    Reactie van bezoeker 'huisman', geïmporteerd van het oude forum: Beste Gerard, De brisk bougies en nauwkeurig afstellen helpen absoluut. Wat ik niet begrijp is het verwijderen van de zekering en die vervolgens terugplaatsen waardoor het programma wordt gewist. Hetzelfde programma wordt na het plaatsen weer geladen ? Of zie ik iets over het hoofd ? Graag je reactie want voor de rest is het een heerlijke motorfiets !

  38. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Als je de zekering eruit haalt wordt de Motronic gerest en kan dan opnieuw inleren met nieuwe gegevens (betere vonk?). Waarschijnlijk heeft de R1150 een ander type Motronic waardoor de vlieger van de Co-potmeter niet opgaat. Overigens, Ä850,- is inderdaad een hoop geld, je krijgt er echter wel wat voor terug: geen KFR, lager verbruik en iets meer vermogen.

  39. Forum import
    Reactie van bezoeker 'huisman', geïmporteerd van het oude forum:
    Als je de zekering eruit haalt wordt de Motronic gerest en kan dan opnieuw inleren met nieuwe gegevens (betere vonk?). Waarschijnlijk heeft de R1150 een ander type Motronic waardoor de vlieger van de Co-potmeter niet opgaat. Overigens, Ä850,- is inderdaad een hoop geld, je krijgt er echter wel wat voor terug: geen KFR, lager verbruik en iets meer vermogen.
    Dit ~inleren~ na een reset, gaat dit gedurende een vaste tijd of een hoeveelheid omwentelingen ? Ga er vannavond mee aan de slag, prettig om zo stukje bij beetje eruit te komen. Sommige lezers interpreteren het niet helemaal juist, motor draait soepeltjes alleen is in geringe mate rond de 3000 toeren onrustig. Omdat de rest mijns inziens zeer degelijk en hoogwaardig is uitgevoerd valt dit op en kan / moet beter kunnen.

  40. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Didier', geïmporteerd van het oude forum: Beste boxervrienden, Ik lees in ÈÈn van de reacties dat een 850cc motor in princiepe geen last zou mogen hebben van KFR, wel ik rij met een R850GS bj 2000 en meen ook last te hebben van schokkerig rijgedrag bij laag toerental. Is er misschien iets anders mis met mijn motor of is het gewoon wel mogelijk dat er KFR is op een 850? Groeten, Didier.

     

  41. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Chris van Rooy', geïmporteerd van het oude forum:
    Beste boxervrienden, Ik lees in ÈÈn van de reacties dat een 850cc motor in princiepe geen last zou mogen hebben van KFR, wel ik rij met een R850GS bj 2000 en meen ook last te hebben van schokkerig rijgedrag bij laag toerental. Is er misschien iets anders mis met mijn motor of is het gewoon wel mogelijk dat er KFR is op een 850? Groeten, Didier.
    Volgens mij hebben alle injectiefietsen last van dit verschijnsel, schijnt met de injectie meegeleverd te worden. Het aan/uit effect, niet te vermijden, alleen met zeer intensieve therapie te onderdrukken. (naukeurig afstellen, kleppen, c02 en de hele rimram) iedere 500 Km of zo. Er gaat (mijn inziens) niets boven het smeuige karakter van een fiets met carburateur. Daarom heb ik dus ook een BMW met carb's. mijn injectiefiets (K100) reeds lang geleden verkocht vanwege dit verschijnsel. Chris

         

  42. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Didier, Ik heb juist mijn R850R om laten bouwen naar een CO-potmeter vanwege KFR. De 850 is er wel veel minder gevoelig voor maar als je een uitlaat met minder volume monteert (Remus zonder kat) heb je wel meer last van KFR. De CO-potmeter lost het probleem op. Ik erger me nog wel aan flink gestegen verbruik (=25%) maar dat is onmiddelijk na het monteren van de uitlaat begonnen en ligt niet aan de potmeter.

  43. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ThreeWFUN', geïmporteerd van het oude forum: relax and enjoy [url=http://tramadol.networkfindwork.info]Tramadol[/url] [url=http://worksearchuk.info]ringtone[/url] [url=http://phentermine.uniqringtone.info]phentermine[/url] [url=http://cialis.goodtone.info]cialis[/url]