Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Onlangs de krukaskering t.p.v vliegwiel vervangen door een bruinekering met teflon lip. Na montage bleek deze erg te lekken.Voor montage heeft de kering een paar uur in de motorolie gelegen (van de hobbyist hoorde ik later dat het warme olie moest zijn). De bruine kering gedemonteerd en vervangen door een standaard (wit rubber exemplaar). Deze lekt evenhard als de bruine kering. De originele oude witte kering zat ietwat scheef in het carter, ongeveer 1mm. Deze kering had in 25 jaar in het vliegwiel een mooi glimmend randje achtergelaten. Voordat ik nu weer investeer in een kering, wat kan ik het beste doen? Een witte rubberen kering er in zetten en deze niet zo diep in het carter aanbrengen zodat deze niet op het glimmende randje komt of vertrouwen op de bruine kering die door de lip waarschijnlijk een groter afsluitvlak heeft. Deze keer in de warme olie natuurlijk. Wie heeft er nog tips ??

7 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tom', geïmporteerd van het oude forum: Rob is het wel je keering. bij mij ook keering erin keering eruit, uiteindelijk ook maar het olie pomp deksel met o ring vervangen en was daar nu wat aan te zien , nou niet direct. maar als ik diverse vraag is het antwoord ja komt veel voor niet vlakken het deksel maar vervangen. en lekte hij bij mij nou zoveel, ja na elke rit lag er een paar druppels onder. heeft mij dus twee keeringen gekost want die verdacht ik ook. Tom

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Tom, voor het vervangen van de keringen lekte de motor enkele druppels (altijd krant eronder), het carter was altijd nat. Na de vervanging zag je de olie met slaksnelheid over het carter lopen. De oude kering was ook erg vet aan de onderzijde en het hele koppelingshuis heb ik afmoeten schrapen.Als de olie van het oliepomp deksel komt krijg je alleen daar oliesporen te zien lijkt mij. Maar ik denk dat het verstandig is als ik de boel weer open gooi deze o-ring ook gelijk vervangt.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum: Rob Ik heb ook zo'n keerring van teflon erin gezet. "Kaasje"!!! Perfect. Let wel;.....Hij moet DROOG gemonteerd worden. Raar maar waar. Zodoende loopt hij de eerste omwentelingen razendsnel in, waarna de afdichting perfect is. Een vettig geweekt teflon keerring loopt maar hÈÈÈl moeizaam in. Duurt ellenlang. Foute boel. E.e.a. is mij indertijd (1996) aangeraden door de plaartselijke BMW specialist. Iemand met gruwelijk veel ervaring, en die hij altijd deelt met zijn klanten. De oliepomp was bij mij ook lek. Een nieuwe O-ring en het volgens voorschrift aandraaien van de dekselboutjes brachten de oplossing. Succes Maurice.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Rob', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, een beetje laat met reageren (6 jaar), maar dan heb je ook wat. De lekkage kan ook ontstaan door olie wat via de 5 boutgaten v/d krukas voorlangs de krukastap komt. BMW-specialist pur sang Tjibbe van Houten uit Marum smeert soms een dun filmpje siliconenpakking om de krukastap. Dit laagje komt dus tussen de krukas en het vliegwiel en dicht deze 'doorgang' prima af (als het goed is tenminste, want het moet nog blijken) Groet, Rob

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jopie', geïmporteerd van het oude forum: dus eigenlijk een constructie fout

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Geen constructiefout !!! Achter in het vliegwiel HOORT een O-ring te zitten . Als die ontbreekt kan er inderdaad olie langs de vliegwielbouten lekken . Als de rommel toch los moet , vernieuw dan ook de O-ring van oliepompdeksel deze wil n.l. ook dikwijls lekken. Groetjes Cees.