Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jean Devos', geïmporteerd van het oude forum: Ten einde de diodes van je alternator niet te beschadigen, is het nodig de batterijkabels positief en negatief van de motor af te schakelen, alvorens de batterij op te laden met een externe lader

13 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Dag Jean, Zegt men, doch ik begrijp niet waarom, anders is het met elektronica, bij een ingeschakeld contact, kunnen er naaldpulsen vanuit het lichtnet de ingeschakelde elektronica berieken. Als deze niet voldoende is geƔmmuniceerd, dan begrijp ik het wel. Misschien kan iemand er iets meer over uitleggen, Groetjes, Marco

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eg bert', geïmporteerd van het oude forum: Bij het opladen staat over de diodes zo'n 13 volt in sperrichting. De dikke diodes die de laadstroonm regelen staan steeds 2 in serie dus ca 6,5 V per stuk, dat moeten die dikke kunnen hebben zou ik denken, hangt ook wel af van de laadstroom, als je een snellader gebruikt en je zet er 10 Ampere op ofzo weet ik het niet. Bij een goede accu zal die het meeste wel verwerken. De kleine diodes naar regelaar en laadlampje krijgen elk per stuk ook die ca 6,5 Volt, moet nog steeds wel kunnen. Als de accu bijna leeg is heeft die weinig weerstand dus lopen de diodes denk ik weinig gevaar. Als de accu volloopt neemt de wwerstand toe en als de acculader nog steeds een grote stroom stuurt zou er iets kapot kunnen gaan. En dan toch het eerst de kleintjes, denk ik? Wie weet er meer over want ik wil hier ook wel graag meer over leren. Egbert

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Dag Egbert, Dank je voor je uitleg mar ik denk dat het probleem iets anders ligt. Dioden kunnen over het algemeen een sperspanning verdragen van minimaal tientallen volt, afhankelijk van het type. Als de dioden een probleem zouden hebben met de pak weg 15 volt van de lader, dit is ongeveer de eind spanning die de lader moet geven, eigenlijk meer dan2,4 volt per cel als de gas fase in gaat treden bij de accu, dit is dan ongeveer 80 % lading. Om de laatste 20% lading in de batterij te krijgen moet je met een volgens een genormeerde stroomsterkte de laadstroom laten afnemen, zodanig dat de temperatuur tijdens de lading absoluut onder 50 graden blijft. Om de allerlaatste procenten in de batterij te krijgen heb je een sterk teruglopende stroom nodig die dan wel 24 uur moet blijven doorladen. Daarom is het belangrijk om een accu af en toe goed door te laten laden wat met een druppellader ook kan. Tegenwoordig zijn er goede druppelladers leverbaar die automatisch in de druppellading na het volladen terug schalelen en ook intermitterend werken. Om te voorkomen dat er schadelijke dampen in en om de motor ontstaan of zuurspetters, is het aan te bevelen om de accu te verwijderen. In een ingebruik zijnd voertuig kan je ook niet even de polen loskoppelen. Nogsteeds heb ik helaas geen sluitend idee kunnen krijgen van de stelling dat er een draad moet worden losgekoppeld van de accu bij het geruik van een lader. Anders is het met wat jij terecht opmerkte met een snellader, die een krachtige hoge stroom op de batterij zet met veel hoge piekspanningen, die wel instaat zijn om het een en ander kapot te krijgen. Speciaal bij het snelladen en starten, waarbij de elektronica van het voertuig wel kan worden beschadigd. Mede door de wervelstromen die kunnen onstaan als er niet rechtstreeks op de accupolen word aangesloten. Groetjes, Marco

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum: Ik laad al 25 jaar BMW's (van het oudere type) op, zonder de accukabels los te maken zonder enige schade. Ik zou ook niet weten wat er moet beschadigen bij een R75 t/m een R100(/7). De diodes worden in sperrichting belast en kunnen inderdaad vele 10tallen Volts hebben. De accu zelf zorgt als piekspanning-eliminator. Verder is er geen kwetsbare electronica aan boord die kan beschadigen. Met latere typen (zeg maar: met "computer") heb ik geen ervaring. Toch zou ik hier met contact op "uit" ook doen. De electronica is afgeschakeld en de accu absorbeert pieken en andere ongeregeldheden. Ooit zag ik een monteur(?) een R80 starten mbv een lastrafo. R80 liet dit zonder te protesteren over zich heen gaan, startte zonder verdere schade! Dit wil ik echter niemand aanbevelen..... Frans (heel vroeger opgeleid in electrotechniek en electronica)

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Opladen met de accu aangesloten heb ik ook altijd gedaan, net zoals Frans schrijft. Zonder dat mij dit problemen heeft opgeleverd. Al met al lijkt het "moeten" ontkoppelen een beetje een indianen verhaal te zijn? En het kan evengoed ook geen kwaad als je het doet. Want uiteindelijk is het losmaken van een accupool sneller en goedkoper gedaan dan onderdelen vervangen. En ik blijf nieuwsgierig of er nog meer ervaring en kennis over loskomt. Egbert

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Dag Frans, Sorry dat ik wat laat reageer op je e-mai. Het is zoals je als electronicus zult weten een misverstand dat een accu de piekspanningen zal elimineren, Piekspanningen hebben de eigenschap door de populair gezegd steile spanningspieken, een zeer hoogfrequent karakter, die niet door de batterij kunnen worden onderdrukt, onmogelijk bij een chemisch proces. Groetjes, Marco

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ed', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik laad al 25 jaar BMW's (van het oudere type) op, zonder de accukabels los te maken zonder enige schade. Ik zou ook niet weten wat er moet beschadigen bij een R75 t/m een R100(/7). De diodes worden in sperrichting belast en kunnen inderdaad vele 10tallen Volts hebben. De accu zelf zorgt als piekspanning-eliminator. Verder is er geen kwetsbare electronica aan boord die kan beschadigen. Met latere typen (zeg maar: met "computer") heb ik geen ervaring. Toch zou ik hier met contact op "uit" ook doen. De electronica is afgeschakeld en de accu absorbeert pieken en andere ongeregeldheden. Ooit zag ik een monteur(?) een R80 starten mbv een lastrafo. R80 liet dit zonder te protesteren over zich heen gaan, startte zonder verdere schade! Dit wil ik echter niemand aanbevelen..... Frans (heel vroeger opgeleid in electrotechniek en electronica)
    Hallo, Ik ben reeds lang beroeps electronicus met enkele jaren motor-knutsel ervaring en kan me helemaal vinden in dit betoog van Frans. Een accu heeft inderdaad de eigenschap spanningpieken etc. te onderdrukken. Een goede accu heeft namelijk een zeer kleine inwendige weerstand, deze maakt het dan ook mogelijk om de accu zeer hoge stromen te laten leveren. Deze zeer kleine interne weerstand sluit als het ware alle ( ook hoogfrequente ) piekspanningen etc. kort. Dus volgens mij kun je het beste de accu-aansluitingen laten zitten en hoef je niet bang te zijn voor beschadigingen bij het aansluiten van een lader. Ed ( R1100R )_

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Marco S. Met het risico dat het een wat theoretische discussie wordt wil ik er toch even op doorgaan: Het gaat me om de praktijk: accu afkoppelen, of niet. Evenals Ed ben ik van mening dat de accu heel veel absorbeert. Hoogfrequente naaldspanningen zouden idd een probleem kunnen vormen, maar de transformator in de acculader zal deze vervuiling van de netspanning (230V) blokkeren omdat hij werkt als smoorspoel. De kans dat er aan de secundaire kant van de transformator hoogfrequente uitschieters ontstaan lijkt me daarom te verwaarlozen klein. En Ed sluit je de lader ook zo aan op de R1100 met al z'n electronica? Frans (R100RT)

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'pieter', geïmporteerd van het oude forum: hoi ik heb vandaag iets heel links gedaan goed stom HEB EEN ACCU VAN MIJN BMW ZELF OP GELADEN ga morgen maar met mijn honda naar het werk stel je voor dat ik onder weg al mijn piekspanning verlies en in zo'n spanningsdal glip ,kom ik er niet meer uit met mijn diode's die een kant opgaan afgezien van de smoorspoel die niet meer werkt zal ik het hoogfrequente deel wel missen, maar mijn inwendige weerstand geeft aan dat er hier te veel gekletst word, dat daar de meeste niets aan hebben en zo nog verder het motor moeras in zakken

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marc W.', geïmporteerd van het oude forum: Ach Pieter, er zijn mensen die de lekteur wel intressant vinden, zodoende......... @ Frans, ik laad de akku van mijn 1100rt al 7jaar met de druppellader op zonder losmaken van de polen, nooit problemen gehad. Groeten, Marc

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Jullie druppelen in je onschuld maar een eind weg Marco

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans Mulder', geïmporteerd van het oude forum: Na alles gelezen te hebben over het laden van een accu in de mach.wil ik alleen maar ff kwijt dat ik al van 1978 in div. 2kleppers de accu in de mach. oplaad met de bedrading aangesloten op de accu.Dit d.mv. een stopc. aan de zijkant van de mach.Zowel met een druppel als gewone lader.Dit zonder problemen.Natuurlijk wel ff met enige regelmaat het accu waterpeil controleren. Laad ze : Frans Mulder