Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Frank van Dijk', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een R80 uit 1985 met een Schurgers 980S kuip en een tweede remschijf in het voorwiel. Hij is dus qua rijden en gewicht vergelijkbaar met een RT. Wat mij steeds opvalt is dat het stuur extreem licht draait. Wanneer je de motor achterover drukt valt het stuur vanzelf om naar links of rechts. Ook tijdens het rijden voelt het stuur extreem licht, alsof je met een te harde voorband rijdt. Het balhoofde heeft de juiste voorspanning en geen speling. Zou een stuurdemper hier goed kunnen doen. Oudere types werden hier immers standaard mee uitgerust. Een moderne zuigerdemper kan goed worden gemonteerd.

18 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Een stuurdemper is mi. een middel om een niet doordacht rijwielgedeelte te camoufleren. Als jouw brommert niet pendelt, zoekt, of op een ander manier niet stabiel aanvoelt, heeft het geen enkel nut een demper te monteren. Groeten, Paul.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum: Paul Ik sluit mij geheel aan bij jouw opinie. Als de R80 van Frank zÛ licht stuurt, lijkt ie van voren te licht. Frank; Plaats je motor om beurten met voorwiel en achterwiel op een weegschaal, en kijk hoe de balans is. Jouw beschrijving van bevindingen doet mij huiveren!!!! Doch het stuur mÛet licht draaien voor de rechtuitstabiliteit. Zwaar sturen doet dweilen. Weet ik alles van. En als hij niet dweilt of jimmyt....Gewoon niets aan doen. Een stuurdemper hoeft niet persÈ, behalve als je zoals ik snel door de errug kleine Limburgse bochtjes wilt, en toch stabiliteit wilt voelen. Ik heb dus wÈl een stuurdemper, maar als ie niet nodig was zat ie er Ècht niet op. Maurice Maurice

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Frank, Welk type voorband is er gemonteerd? Richard

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frank van Dijk', geïmporteerd van het oude forum: Richard en Paul, Zoals ik al zei pendelt de motor niet, hij dweilt niet en jimmyt ook niet. Voelt alleen wat vaag aan en stuurt extreem licht. Ik rijd als altijd met ME 33 lazer voor en ME 77 achter. Misschien moet ik om wat meer gevoel te krijgen maar een de voorvork verversen en een andere dikte vorkolie gebruiken. De motor ruim zwaarder is aan de voorzijde. Hij staat op de middenbok ook op z'n voorwiel. (zonder de kuip staat hij dan op z'n achterwiel.)De gewichtsverhouding is overigens vrijwel exact dezelfde als die van de R80RT, dus dat kan het niet zijn. Gr. Frank.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Frank, Als er een lagere voorband is gemonteerd is dan voorgeschreven dan gaat de motor lichter sturen. De motor hoeft niet te pendellen of te shimmy-en. Met verschillende hoogten van de banden kan de geometrie worden aangepast, en dat is wel belangrijk. Een andere mogenlijkheid is de voorvering, als deze te slap is dan staat de voorvork te laag, waardoor de motor ook op z'n neus staat en daardoor licht gaat sturen. Je kan ook de achtervering slapper zetten. Als de motor op de middenbok wordt gezet dan rust de motor altijd op z'n voorwiel. De stuurdemper (waar dit item over gaat) die kan geplaatst worden aan de linker zijde. Onder de onderkant van het T stuk van de voorvork zat bij mijn BMW een gat van de friktiedemper ( /5) Dit gat heb ik M8 in getapt en een zuigerdemper aan vast gezet. Het vaste punt werd de linker frame buis ongeveer 5 cm onder de tank. Hou wel rekening mee dat de frame buizen ovaal zijn, dus de klem moet je zelf maken of vermaken. De reden dat de stuurdemper links zit is dat je hem kan verstellen onder het rijden. Ik heb er jaren mee rondgereden. Richard

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Richard. Had ik geluk, dat ie van mij voorbereid was op een demper. WÈl heb ik de stangbevestiging een grotere actieradius gegeven. De slaglengte van de demper laat het toe, en de instelling gaat veel mooier. Inderdaad valt er met de geometrie mooi te stoeien. Heb ik ook gedaan. De goeie setup heb ik nu wel weten te vinden. D.w.z. voorzover het normale gebeuren het toelaat. De combinatie van banden maakt ook veel uit. Mij batlaxjes vertonen zelfklevend gedrag bij warmer weer, en die rijden mooi en sturen niet te licht. De breedte van de band heeft ook heftig invloed op de stuureigenschappen. Allemaal dingen voor lekker uit te zoeken. Het leven is ÈÈn groot feest. Trouwens een gaaf project, die motor van jou Richard. De Brandweer houd''m zeker weten niet bij. Groetjes Maurice uit Limburg.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Jongens wat hebben jullie het toch lastig! Hang er een zijspan aan en al jullie problemen zijn verdwenen. In ruil krijg je wel wat andere problemen, maar wegligging heb ik nooit moeite mee. Wel bandenslijt, vooral de voorband, lastig met losse handen rijden. trekken naar rechts als ik gas geef en drukken naar links als ik rem en eigenlijk geen zaken die me storen onder het rijden want ik stuur gewoon waar ik heen wil en die stomme driewieler luistert naar me. En als-ie dat niet doet draai ik de kraan open of dicht of leun ik even op de remknop en dan doet-ie net of-tie wel luistert? Ben ik gek of hebben solo-rijders nog niet door hoe dom-simpel het motor-leven wordt met een bak? OK ik sta wel in de file waar jullie langs rijden, tenzij ik de stoere zijspanrijder speel en er gewoon ook langs ga. Want je moest eens weten hoe bizar sommige mede-weggebruikers reageren op een bak... Lachen dus en pret en of je het nu op 2 of op 3 wielen doet: motorrijden is toch leuker. Two wheels good, three wheels better Egbert

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maurice', geïmporteerd van het oude forum: Ja Egbert Gelijk heb je. Doch ik ga Ècht voor twee wielen i.v.m. de wendbaarheid. Het leven is 1groot feest Maurice

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, Nu alleen leren driften. Naar links en naar rechts met je span zonder dat er een wiel los komt. Richard

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Richard, driften deed ik al toen jij nog op dat oude brommertje met een slap balhoofdje rondreed achter het huis van je ouders. Linksom was altijd al een makkie, alleen heb ik er wel eens de spaken mee uit het achterwiel getrokken bij een oude Ural. Rechtsom duurde iets langer, kan ik nu ok, de truuk was om de achterband wat harder op te blazen zodat-ie iets eerder kon gaan gummen. Dat was dus echt leuk. Nu zit ik nog met 1 ding: In de Kixstart las ik altijd over mensen die Knee-down gaan, linksom kan ik dat ook maar rechtsom lukt me dat niet. Iemand een idee? En ja Maurice, het leven is 1 groot feest, vooral met een motor onder je en een tank vol benzine. Kleed je goed warm en droog in deze tijd, want je concentratie gaat snel achteruit als je koud wordt. Ik wacht lekker met volwassen worden totdat ik dement wordt, sla ik dat moeilijke stuk lekker over. Boxgroet Egbert

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, Knee-down aan de rechterkant, geen probleem gewoon je zijspan aan de linkerkant hangen. Richard

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Ik wist wel dat je hem door had! Prachtig! Ga ik doen, ik hou je op de hoogte. Egbert

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Egbert, Als je de bank aan de linkerkant hangt verlaag dan ook de motor dan kan je met de classic side car races meedoen. Vergeeet dan niet een stuurdemper te plaatsen. Richard

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert', geïmporteerd van het oude forum: Richard, ga jij dan Head-Down in de bak voor de balans? Dan lijkt het me bijna de moeite waard. Alleen wil ik hem wel street-legal houden... Egbert

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frank van Dijk', geïmporteerd van het oude forum: Het 'probleem' met mijn R80 is geheel opgelost. Ik heb progressieve voorveren gemonteerd (Hyperpro) en een wat dikkere vork olie en de motor is al haar vaagheid kwijt. Ze stuurt nu zoals het hoort als een 'scheermes'.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum: beste Frank, kun je mij vertellen waar je de voorveren vandaan komen en welke voorvorkolie je gebruikt hebt? groetjes

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frank van Dijk', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb zelf een Hobbybedrijfje in motorfietsonderhoud en ben dealer van Hyperpro vering. Ik kan desgewenst een interessante aanbieding doen. Ik rij zelf de BMW R80. De dikte van de vorkolie die Hyperpro voor deze BMW bijlevert is SAE 20. veel dikker dus dan BMW voorschrijft. Nogmaals, de fiets is verassend en positief verbeterd.