Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Aloys Vierstraete', geïmporteerd van het oude forum: Bij het starten van mijn R1100 RT (1996), blijven de lampjes van de ABS branden. Dit gebeurt vooral als het koud is. De enige manier om ze weer uit te krijgen is, na een poosje rijden opnieuw te starten. Wie kan mij vertellen waar dat aan ligt en hoe ik dat kan verhelpen.

12 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum: Je accuspanning daalt te ver. Druppellader wil soms uitkomst bieden en anders een nieuwe (originele) accu.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Aloys Vierstraete', geïmporteerd van het oude forum: Bert, bedankt voor je tip. Ga dit snel proberen. Die twee rode knipperende lampen voor je neus is ook maar niks.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wouter', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Aloys, Ik heb dezelfde ervaring en ook de zelfde oplossing. Groet

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Aloys, Het is een bekend probleem en ja de druppellader werkt. Helaas is dat niet altijd een oplossing als je ergens buiten staat voor een paar nachten. Ik heb een relay ingebouwd, deze onderbreekt de ABS unit voor het starten, Als het laadlampje van de dynamo uit is dan pas wordt de accuspanning gecontroleerd. Hierna nooit geen last meer, ook niet als de motor buiten staat en het vriest. Het is een failsafe systeem, daarmee bedoel ik dat als het relay stuk zou zijn er gewoon de orginele situatie van toepassing is. Groetjes,

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Patrick', geïmporteerd van het oude forum: Na enkele kilometers rijden even stilleggen en opnieuw starten. Zal dan normaal verholpen zijn. Is de goedkoopste oplossing..

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum: Klopt, is dan wel het goedkoopste maar als je je fietsje als dagelijks vervoer gebruikt ook wel heel erg irritant

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Pat, hier Gerard, Ik rijd zo al 3 jaar; thuis vanaf de druppelladerstart geen problemen, maar van elders beneden de 10 graden wel. Kun je uitleggen hoe je het relais hebt ingebouwd ? Ik zal wel aan een nieuwe accu toe zijn in de 1100 Lt. Weet jij of je een gell-accu ook aan de druppellader kan zetten ?

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Gerard, Ik kan je het schema wel toesturen als je me effe een mailtje stuurt naar kappel@NOSPAM.worldonline.nl (Laat NOSPAM weg). Je bent wel beter af te informeren of dat het eenzelfde ABS is. Ik heb begrepen dat bij eerdere ABS units je soms naar de dealer moest om ze te resetten, dan is dit geen oplossing. Volgens mij kan je een Gell accu gewoon op de druppellader zetten, al hoeft dit niet echt omdat ze hun lading veel beter behouden. Ik heb drie maanden geleden een gell gestoken, rijd op dit moment niet dagelijks en starten als een tierelier. Doei

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Misschien dat ik de oplossing voor je hebt. Ik was laatst bij de dealer en die kreeg net een motor aangeboden met hetzelfde probleem. Let goed op.. dit is wat ik ervan begrepen heb. Voor verificatie kun je de dealer bellen. Na het starten bleven de lampjes van de ABS branden en als er een stuk gereden was en men starte de motor opnieuw dan was het probleem weg. Volgens de dealer is dit een bekent probleem en ontstaat het doordat de startmotor een te hoge stroom trok. Hierdoor kwam de accu onder een bepaalde spaning en hierdoor ontstond het probleem. Volgens de dealer was een ander type startmotor de oplossing. Math

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Er is al veel over de ABS lampjes geschreven. De grote waarheid zit in de omschrijving van Bert, een te lage accuspanning met het starten. Jammer dat ik het type motor niet ken, geen schema. Als het een K100 serie zou zijnis de oplossing heel simpel. Tijdens het starten branden bij de K100 de remcontrole verlichtingscontrole lampjes. Als je de beide remmen gebruikt, dan gaan ze uit. Men neme een relais die bij spanning onderbreekt en dus zonder spanning doorverbindt. Sluit dit relais aan op de controlelampjes en onderbreek de spanningsdraad voor de ABS unit. Als je start zakt de accu spanning onder de vereiste spanning voor de ABS unit met als gevolg dat de lampjes gaan branden. Als je nu de spanningsdraad voor de ABS unit door het relais laat onderbreken tijdens het starten, dan werkt de ABS unit niet. Even de motor een tikje gas geven, wat je alstijd doet, de accu krijgt dan direct van de dynamo een spanning van minimaal 12 volt. Stap op en ga rijden, tik de remmen even aan en de ABS unit wordt ingeschakeld omdat het relais nu de spanningsdraad voor de ABS unit nu doorverbindt. De ABS unit denkt nu dat er wordt gestart en geeft geen foutmelding meer. Dit soort relais wordt door Bosch gemaakt en is bij elke automaterialen zaak te koop. Ik hoop dat dit kan werken voor de R1100RT. Bij de K100 zal het volgens de schakelingen van de bedrading en de ABS 100 % werken. Groetjes en prettige Kerstdagen, Marco

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Pat', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Marco, Een zelfde oplossing als in de ze groep heb geschreven en gelukkig hebben er al drie mensen om het schema gevraagd. Groetjes, Pat