Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Philip', geïmporteerd van het oude forum: Heren, Ik heb een k1100RS die geregeld, gewoonlijk tijdens een rit op de snelweg geen vermogen meer heeft. Gas bijgeven bij 120km/hr resulteert niet in toename in snelheid,dus geen vermogen meer. Voor alle duidelijkheid, bij die 120km/hr draait de motor perfect. Laatst had ik wel een knal in de uitlaat nadat ik de snelweg had verlaten vlak nadat ik het fenomeen weer voorhad. Eerder had ik ook soms een schokje rond de 3000toeren maar dat is al 850km geleden. De benzinefilter is vervangen, de co-potmeter is afgekoppeld (veel betere vrijloop), de benzinepomp geeft voldoende druk (afknijpen leiding is bijna onmogelijk), de stekker van de motronic is grondig gereinigd (ook de pinnetjes op de unit zelf),de TPS is opengemaakt en de koolstofbanen zijn gereinigd en alles leek ok.Alle stekkerverbindingen die ik op de moto kon vinden zijn propergemaakt. Volgens mij blijft alleen de drukregelaar van de benzine over als dader , heeft iemand hier reeds eerder een probleem mee gehad??? Ik lees dat er enkele gelijkaardige fouten besproken worden op dit forum;

19 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Meten is weten. Meet dus eerst eens de compressie, een verbrande klep is niet ongewoon. Hier merk je niet veel van, pas als je echt vermogen gaat vragen. Brandstofdruk meten met de 'vinger in het gaatje' methode is niks, gebruik een goeie manometer. Als de drukregelaar kapot is, kan dat op 2 manieren. 1e, kapot in de open stand, heb je geen druk, zal de motor helemaal niks doen. 2e, kapot in de dicht stand, volle pompdruk (5-6 bar) op de injectoren. Motor zal slecht koud starten, omdat je hem verzuipt, en je verbruik is veel hoger dan normaal. Je moet een druk meten van 2.5-3 bar. En sluit die CO-pot ook weer eens aan, en stel 2.5%CO af bij stationair tt. Groeten, Paul.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'philip ', geïmporteerd van het oude forum: 99% van de tijd rijdt hij super! maar soms als ik meer vraag wil hij niet sneller, maar de motor draait perfect bij de kruissnelheid. Meer gas geven geeft alleen een ander geluid (WHOOOAAHHHH) maar de moto wil slechts minimaal sneller.Starten gaat normaal, ik doe gemiddeld 300 km met een bak (max 6 l/100km),en de retour naar de tank spuit altijd als ik het controleer. Het gevoel is te vergelijken met een carburatormotor met een te kleine hoofdsproeier, of benzinegebrek of geen luchtfilter. A propos..deze is ook reeds vervangen. graag nog wat troubleshooting, Philip

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jakob', geïmporteerd van het oude forum: Kijkt eens naar de ontsteking en de aansluiting van de bobines.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Philip', geïmporteerd van het oude forum: ook reeds nagezien, de aansluitingen van de bobijnen zijn ok. De motronic is uitgelezen en geeft in mijn geval enkel 1111 nl, de co potmeter, na het afkoppelen van de tps gaf hij ook eens 1215 nl tps fault. Na resetten geen fout meer in motronic. Wat is er meer na te zien aan de ontsteking??De hall sensor geeft een specifieke foutcode. bedankt om mee te denken, Philip

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. De hall-sensor geeft alleen een foutcode als deze defect is, maar dan start de motor ook niet. Het is toch geen slippende koppeling, he? Groeten, Paul.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum: neenee, het toerental neemt ook niet toe. uiteindelijk na aandringen accelereert de moto wel, en even later is alles terug ok. Kan een drukregelventiel soms wel en dan weer niet juist werken? ik denk dat de benzinedruk soms te laag wordt en later terug goed wordt. Ik denk dat ik eens een manometer ga installeren die tijdens het rijden zichtbaar is, als de fout zich voordoet zou ik dan de druk kunnen aflezen. Probleem is dat er periodes van 350km zijn zonder fout. keep thinking, alle input welkom, Philip

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'AndrĂˆ', geïmporteerd van het oude forum: Philip Draai al de bougies er eens uit en kijk naar de kleur deze moet grijs tot bruin zijn en droog.IK weet niet wat je met "CO potmeter afgekoppeld" bedoeld maar sluit alles aan zoals het hoort. Je Motronic heeft alle signalen nodig om een goed benz/luchtmengsel te brouwen. En 'n 96ter is nog nieuw hoor, 83 is oud.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum: beste andre en anderen, eerder had mijn motor soms last van Rukjes bij het accelereren, en bij het foutzoeken heb ik eens met draaiende motor de co potmeter afgekoppeld, de moto ging onmiddellijk zeer mooi op vrijloop draaien, de zwarte rook bij het vinnig beroeren van de gas is daarmee ook verdwenen.,kortom ik zie voorlopig geen reden om hem weer aan te sluiten.Voor het afkoppelen had ik ook al last van "soms geen power", dus dat kan de fout niet veroorza&akt hebben. Ik heb de potmeter wel uitgemeten en hij gaat over 28 toeren van 0 ohm tot 953 ohm, mooi lineair dus ik denk niet dat hij defect Is. groeten, Philip

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: Ik had dus last van het lopen op 2 cilinders...het volgende heb ik tot dusver gedaan, want kort nadien begon hij ook te schokken en te sputteren op de snelweg...en soms ook weer niet ;-). 1 bougiekabel vervangen wegens defect, benzinefiter in tank vervangen, deze was zwaaaar vervuild. Voorts heb ik tot 3 keer toe alle stekkers losgehaald, gereinigd, in de WD40 gezet, alle massaaansluitingen gereinigd en losgehaald/vastgezet, vooral die onder de tank in het midden en onder achter de bobines. Ook heb ik na de filterwissel een potje Forte injectie/carb reiniger in de tank leeggegooid. Ik rij nu 250 km schokvrij op 4 cilinders en hoop dat ik er vanaf ben. Wat ik wel na het ezen van vele fora weet, is dat je echt, echt alle stekkers en kables eens langs moet lopen en moet reinigen, dit is de oorzaak van veel wazige problemen en wordt door een Moditec kast niet aangegeven.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum: Eric en anderen, Bedankt voor de info, ik hoop dat het definitief in orde is bij u, hou mij op de hoogte als't kan. De fout is iets makkelijker te vinden als het probleem zich veelvuldig of altijd voordoet, bij mij niet dus. Ik heb gisteren een manometer op het dashboard gezet die de benzinedruk weergeeft , bij de volgende fout kan ik dus zien of de benzinedruk de oorzaak is. nu is ie normaal, nl 2,6 bar bij start en normaal rijden, bij fors optrekken even een dipje naar 2,4 bar. De druk blijft er bij mij tot 24 uur op nadat de motor gedraaid heeft. ERIC, hoe kan je zien dat de bougiekabel stuk is? Of was er een doorgesleten stuk? Die injectie reiniger is ook een goed idee, dat wordt het volgende. Alle stekkers zijn oof al losgeweest bij mij, maar die wd40 is er niet op. Groeten, Philip

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum: sja, men zag bij mij toevallig dat 1 kable klem zat, en nader onderzoek wees uit dat op de plaats waar hij klemde er haarscheurtjes in zaten...gecombineerd met water weet je dan genoeg. Je kan ze overigens met een Ohmmeter ook doormeten, al weet k niet welke waarde je moet constateren. Vandaag en gisteren weer 400 km erbij gereden, en heb nog geen last meer gehad (afkloppen). De WD40 heb ik na reiniging zowel in als over de stekkers gespoten, puur als conservatie en tegen water. Alle stekkers losgehad? ik bedoel alles wat je vanaf achter de accu tot aan het balhoofd toe tegenkomt? Check ook de stekkers op de injectoren (boven de bougies) beetje vuil zorgt ook hier voor narigheid. Succes.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum: ga ik zeker nog eens nalopen, nu ook reeds 500 km geen probleem gehad (ik hou hout vast) Philip

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum: Philip, heb je de ontluchting van de tank al nagekeken? Vaak hoef je niet zover te zoeken.

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum:
    Philip, heb je de ontluchting van de tank al nagekeken? Vaak hoef je niet zover te zoeken.
    Vaak moet je ook tever zoeken :-(

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum: Eric, De ontluchting is ook een mogelijke reden omdat het steeds na een lange autostraderit optreedt, en ik heb nog niet zolang geleden het slotmechanisme van de dop uit elkaar gehaald en alles terug gemonteerd met heel veel siliconevet, ik heb wel geen ontluchting gezien. als er een probleem is met de benzinedruk (ontluchting)zal ik dat binnenkort merken op de manometer op mijn dashboard. philip

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum: Bougiekabels doormeten met een ohmmeter heeft weinig zin omdat het altijd gaat om doorslaan naar massa. Je zou kunnen proberen om te meten met hoogspanning, maar dan nog ben je afhankelijk van vocht, buiging etc. Zien ze er slecht uit vervang ze dan. Controleren kan je doen door ze eens om te wisselen. Op mijn boxer heb ik er doorzichtige (benzine-) slang omheen gelegd. Eerst open gesneden en met tie-rips(schrijf je dat zo?) vast gezet ook aan de steunen van de kuip. Volgens mij helpt het goed tegen verweren en schuren (door trillen) tegen het frame.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric', geïmporteerd van het oude forum: tie-wraps, idd ja, goed idee om wat extra bescerming aan te brengen, die kabels liggen er bij de K serie toch wat vreemd bij....

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Frans, en anderen. Bij bougiekabels kunnen twee problemen spelen. a: Geen verbinding tussen kap en bobine. b: Doorslag van de isolatie. Wat betreft b: heb je volkomen gelijk. a: is wel te meten met een ohm-meter. vooral kabels met vaste kappen met een ontstoring er in willen nog wel eens onderbroken zijn omdat de interne ontstoor weerstand doorbrand of breekt.