Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Mark', geïmporteerd van het oude forum: In de aanloop naar de aanschaf van een R75/5, heb ik ontdekt, dat er in '73 een versie is gemaakt met een 5cm langere achterbrug (Long Wheel Base). De motor die ik op het oog heb is Short Wheel Base. Wat is het verschil in het rijgedrag? Wat is eigenlijk de beste bandenkeuze is voor de 75/5? Ik neem aan dat de velgen niet geschikt zijn (spaken) voor tubeless banden? Tot slot vraag ik me af, welke modellen/jaargangen origineel zijn geleverd met de grote 24l. tank en de verchroomde zijkappen.

11 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum: ik heb zelf jaren een R75/5 gereden met de korte wielbasis. De lagere wielbasis zou een betere rechtuit stabiliteit geven. Over het stabiel rechtuit rijden had ik niet te klagen; echter ik reed alleen solo. Het grote voordeel van de lange wielbasis vond ik destijds dat er een grote accu in zit, want die kleine is 's winters echt te klein! Maar ja, ik reed zomer en winter, wie zal dat nu nog doen met deze klassieker...

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum: lagere = langere

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jonas', geïmporteerd van het oude forum: kijk eens naar www.motobins.co.uk/history/history.php voor alle type bmw's en hun technische gegevens, misschien vind je er wat interessante informatie. kijk ook eens op de site van bridgestone (zonder reclame te willen maken) onder de rubriek tyres-motorcycles vind je een tyre-selector die de banden voor jou type bmw opzoekt ...

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'marc', geïmporteerd van het oude forum: Kijk ook eens op de website van Duane Ausherman: www.w6rec.com - kijken onder BMW. Hij heeft wat interresante info over o.m. het rijgedrag van de /5 met SWB - de beruchte [en soms fatale] front wheel wobble om maar iest te noemen. Hij was indertijd een dealer en weet enorm veel over de BMW. Ook het forum op www.boxerworks.com kan ik aanbevelen - als je daar dezelfde vraag stelt zul je heel veel tips e.d. krijgen. De chroom zijkappen zijn een accesoire dat niet standaard bij de /5 werd geleverd. De /5 had geen zijkappen. Overigens, Frans : waarom zou je niet zomer en winter met die motor rijden ? Daar zijn ze voor gemaakt en ze kunnen het prima aan !! Ik rij een /7, zomer en winter en dat gaat perfect. Zeker sinds ik de Bosch Blue Coils [blauwe VWkever 6V bobines] erop heb gezet ter vervanging van de originele : geen startproblemen meer 's winters. Mocht je deze willen kopen : bestel ze in de US : veel goedkoper, zelfs met de verzendkosten en nu nog extra vanwege de lage dollar.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frans', geïmporteerd van het oude forum: volgens mij hadden de Europesche /5 motoren inderdaad geen zijkappen. Standaard hadden ze een 22 liter tank. Voor de Amerkaanse markt kwam er een 17 litertank op, (foei lelijke) chromen zijkappen, een ander stuur en andere uitlaten. Zowel toen als nu vind ik het een "miskloon" van een fantastisch basismodel. Ik ben er niet geheel zeker van of dit bij /5 of /6 gebeurde. Het soort banden dat er onder zat is nog steeds te krijgen b.v. Metzeler. @Marc: met de 75/5 reed ik zomer en winter, maar ze hebben best wel te lijden van de pekel. Rijden met koud weer is geen probleem voor een /5. Starten wel, zeker met de kleine accu. (/7 heeft grote accu.) Bij vorst kreeg de startmotor hem niet meer rond. Ik startte hem met de kickstarter nadat ik in elke aanzuigbuis 1cc benzine met een injectiespuit had ingespoten. Spuitbus "starthulp" (ether?) helpt ook. Ik rij nu R100RT '81, met elektronische ontsteking, start wel goed. Eerder had ik een oudere 100RT, met puntjes, die startte rond het vriespunt een stuk slechter. Goede tip van die bobines!

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Mark, Ik heb een R60/5 SWB. Nadat ik er een 900 CC ingezet heb, begon de motor soms bij hogere snelheden (vooral bij het wisselen van een weghelft) in een front wheel wobble te komen. Dit gebeurde alleen als ik solo rijd. Met 160 km/hr bij die snelle weg bij Luik met viadukten is dat wel schrikken. Ook kreeg het kleine accutje de dikke 900 C niet rond. (was met 600 CC ook al moeilijk). Nu heb ik een LWB achtervork (en bovenframe) ingezet. Motor stuurt veel stabieler, van een speed wobble geen last meer. Stuurt iets zwaarder bij korte snelle bochtjes. Ik heb nu ook een dikke accu, en kan weer elektrisch starten. Dus: doen, en de oude onderdelen in je schuur opslaan (je weet maar nooit...). Groetjes Johs

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Mark, In '73 is de /5 seie de achterbrug veranderd, ongeveer 4 a 5 cm langer. Dit was om de rechtuit stabiliteit te verbeteren. Met de SWB zijn korte bochten , hair pins, zeer makkelijk te nemen, boven de 150 gaat die toch wat zenuwachtig worden. Dit komt door niet nieuwe banden en door spoorvorming en door een slecht balhoofd en achterbrug lagers. Een voordeel van een langere achtervork, het voorwiel komt niet meer zo makkelijk los. Als je een BMW kan kopen swb of lwb maakt niet uit, je kan het altijd ombouwen. Richard, R75/5 uit '72 LWB

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Mark, De beste banden voor je BMW zijn Bridgestone BT45, Zeer goede band en niet te duur. Deze hebben dual compound dwz hard middenloopvlak en zacht zijloopvlak. De BMW /5 met chromen zijkappen is een jubileum uitvoering. En de /5 heeft 4 of 5 verschillende tanken, dit moet je uitzoeken bij een kenner. De eerste tank was een 24 liter en de tankdop heeft het scharnier aan de voorkant. Dit is veranderd in '70 en daarna zit het scharnierpunt aan de achterkant. Richard

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ludi', geïmporteerd van het oude forum: Hallo BMW drivers, ik ben 24 jaar geleden op een begonnen op een R75/5 met kenteken VU-74-16 en ben eigenkijk wel benieuwd of deze nog steeds rijd. Ben nu weer op zoek naar een R75/5 SWB om op te knappen weet iemand iets te staan. Ludi

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Johs Heijmink', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Ludi, Bijna raak: ik heb VU-74-40...... Maar ik heb hem al 28 jaar.... Groetjes Johs