Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'a.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum: hoi ik wou vanmiddag even een eindje gaan rijden, en ik stap op geef gas ,wat ik raak amper het gashandvat aan en hij slaat af. weer starten hij loopt weer geef gas en hij slaat weer af .wie oh wie weet het of kan mij helpen? het betreft hier een k 75 rt b.j 1989 met 150000 op de teller

26 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Dag a. Een vreemd probleeem, maar misschien heb ik hier een even vreemde oplossing voor: Achter op het gasklephuis is een zwarte schakelaar gemonteerd. Deze schakelaar zorgt er voor dat boven 2000t/min als het gas wordt dicht gedraaid, er geen benzine wordt ingespoten, dit is om beter op de motor te kunnen afremmen en om brandstof te besparen. Als deze schakelaar niet goed werkt, dan komt de motor niet boven 2000t/min als je gas geeft. Ik hoop dat dit de oplossing is, succes, Groetjes, Marco

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'adri.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum: hoi marco .ik ga er vanavond meteen mee aan het werk. ik zal eerst de lower er af halen ,dan kan ik er wel goed bij komen,denk ik bij de cabarateur aan de linker kant. maar een zwarte schakelaar? ik zal m,n best doen om hem te vinden. maar voorlopig bedank. groeten adri

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Dag Adri, De schakelaar zit in een zwart kunsstof doosje, precies achter de kabel van de "choke" kabel, om de motor een verhoogd stationnair toerental te geven, Het afstellen van de schakelaar kan je met twee boutjes doen. De motor moet niet draaien! Als de gashandel gesloten is en geen "choke" wordt gegeven, dan hoor je als je de gashandel net opendraait moet je een tikje horen, dan is de afstelling ok. Het doormeten van de schakelaar heb ik nooit gedaan, dat weet ik niet. Boven op de schakelaar is de aansluiting met een draadveer om de stekker, deze kan je indrukken en dan kan je de stekker er vanzelf aftrekken. Nooit aan de kabel meten!!!! De scakelaar kan je wel meten en kijken of je een reactie ziet tijdens de klik. Misschien is er iemand op het forum die iets meer weet van het doormeten van de schakelaar. Controleer nog even of je met een weinig gas geven tot ongeveer 2000 toeren kunt komen. Groetjes, Marco

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum: naar't schijnt kan je de stekker v/d schakelaar losmaken en dan terug starten, de motronic gaat dan op noodprogramma zonder TPS. en rijden zou moeten lukken. Het motormanagement is dan niet optimaal maar je kan verder. Philip

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum: hoi .marco en philip. ik heb bijna van alles geprobeert wat julie zeiden. en ik kom nog niet boven 1000 toeren als ik gas geef een heel klein tikkie dan slaat hij al weer af. ik weet het niet meer,hebben jullie nog sugesties?

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Heb niet echt ervaring met de K serie maar wel de volgende theorie. Bij injectiesystemen wordt de luchtinlaat (klep in inlaatkanaal) geopend met de gashandle. aan die klep zit een potmeter die de verdraaiing (opening) aangeeft aan de computer. Als deze potmeter stuk is of slecht contact maakt komt er wel extra lucht maar geen extra benzine. m.a.w de motor smoort. Niet praktisch onderbouwd maar wellicht een aanleiding om verder te zoeken. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Ik denk dat er drie draden gaan naar de schakelaar op de gaskleppenas. …Èn van de drie gaat ook naar de verstuivers, ik denk een groenachtige draad. Hierop staat een plusspanning als het de motor draaid. Nu moet de schakelaar tussen deze draad en ÈÈn van de twee contact maken bij gas dicht en onderbroken bij gas open en omgekeerd met de andere draad, dus resp. doorverbonden en onderbroken, bij stilstaande motor en contact uit. Monteer een licht testlampje tussen de groenachtige draad waar bij contact aan plusspanning op staat en kijk of deze lamp blijft branden als de motor gaat inhouden. Antwword hoor ik wel. Groetjes, Marco

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arie Wit', geïmporteerd van het oude forum: Ik vraag me af of er wel voldoende druk op het brandstofsysteem staat. Zomaar een gedachte. Vgr Arie

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Arie Wit', geïmporteerd van het oude forum: Ik vraag me af of er wel voldoende druk op het brandstofsysteem staat. Zomaar een gedachte. Vgr Arie

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik vraag me af of er wel voldoende druk op het brandstofsysteem staat. Zomaar een gedachte. Vgr Arie
    Je hebt volkomen gelijk om dit op te merken, dit zou mijn volgende stap zijn geweest om Adri met zijn storing te kunnen helpen. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat er een storing in zijn motor zit die zeer hardnekkig is en waar ik ook voor achter het oor moet krabben om verder analyses te kunnen maken. Er zijn nog meer elektronische punten die mogelijk een oorzaak kunnen zijn, maar ik denk dat stap voor stap erg belangrijk is in dit geval. Laten wij hopen dat wij met z'n allen tot een goede oplossing kunnen komen, dus graag iedereen die een idee heeft kom over de brug s.v.p. Groejes, Marco

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Die gasklepschakelaar doet in dit verhaal niet mee, deze werkt alleen als je van toeren je gas dicht draait, injectoren spanningsloos. komt het tt dan onder de 2000 krijgen de injectoren weer spanning, dit is een ecu/Hallsensor signaal. Ook start/loopt/komt op toeren als je de stekker los hebt hangen. Voor de goeie orde; gasklep dicht, meten pen 1-2 door, gasklep niet dicht, geen verbinding. 3e pennetje reageert niet. In de stekker, motor uit, contact aan meet je geen spanning. met draaiende motor meet alleen de middelste pen 12V. Ik denk ook niet dat het brandstofdruk is, geen druk, starttie niet. Ik verdenk de ecu, of de luchtmassameter. Ecu heb ik geen gegevens van. De lmm heb ik eens doorgemeten op een goeie, toen ik hier ook zo'n ding verdacht had. Op de lmm meten tussen pen; 5-9, 570 Ohm. 5-7, van 120 klep dicht tot 480 klep open, weerstand loopt halverwege op tot 750 Ohm. 5-8, 380 Ohm. 7-8, 380 dicht, 130 open, hoogste tussenwaarde 130 Ohm. Deze waarden zijn eigen gemeten waarden op een goed werkende lmm, dus geen fabrieks waarden, die zijn er niet volgens de geleerden. @Marco, troost je, zelfs de off. dealer wordt gek van die oude K- of L-jetronic, die wisselen ook maar de onderdelen tot de boel weer werkt. Officiele meetgegevens zijn er niet, en ook geen moronic die je kunt uitlazen. Groeten, Paul.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Er zou natuurlijk toch wel een oorzaak in het brandstofsysteem kunnen zitten. Stel dat er wel druk bestaat als de motor geen verbruik heeft, dus net voor het straten en weinig verbruik heeft bij stationair draaien. Dan heb je het zelfde effect. Hier zijn twee componenten voor verantwoordelijk, de benzinepomp die een lagere opbrengst heeft maar toch bij een gering verbruik op druk komt en dus bij een hoger verbruik niet aan de vraag kan voldoen. De andere component is de drukregelaar blijft hangen? Waardoor er wel net voldoende start druk op de rail komt voor de verstuivers maar bij gas geven te veel via de retourleiding terug brengt naar de tank. Er is maar ÈÈn remedie, drukmeter aansluiten op de rail, een T-stuk tussen de slang en de rail en het resultaat aanschouwen. En ook aansluiten op de slang vanaf de pomp naar de drukregelaar. Het resultaat van de metingen zal dan voor zich spreken. Dit probleem kwam vroeger wel voor met de vergruisde Lucas elektrische brandstofpomp bij Engelse autoís. Daar monteerde men zelfs wel twee pompen, terwijl 1 pomp het zou kunnen doen. Groetjes, Marco

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum:
    hoi ik wou vanmiddag even een eindje gaan rijden, en ik stap op geef gas ,wat ik raak amper het gashandvat aan en hij slaat af. weer starten hij loopt weer geef gas en hij slaat weer af .wie oh wie weet het of kan mij helpen? het betreft hier een k 75 rt b.j 1989 met 150000 op de teller


  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum: de schroeven van de hall gever, zitten deze nog op hun oorspronkelijke positie? laatst gelezen dat het achterste plaatje los zat waardoor het van voren er goed uitzag en toch bovenstaand probleem gaf. ( pas op met weinig moment vast zetten)

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum: hoi. ik heb de moed opgegeven hij gaat morgen naar de garage, jullie horen de uitslag wel wat het probleem was.

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum: hoi. ik heb de moed opgegeven hij gaat morgen naar de garage, jullie horen de uitslag wel wat het probleem was.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum: echt geprobeerd de tps stekker los te koppelen, terug te starten en gas te geven?? normaal werkt de motronic dan met een noodprogramma hoor. Toch succes verder en hou ons op de hoogte aub. philip

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum: hoi philip wat voor stekker en waar zit dat ding??en terug starten dat begrijp ik niet.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. TPS is throttle position sensor/switch. Het zwarte kastje achterop de rij gaskleppen, net voor de bobines. Wat onze zuiderbuur wil zeggen is; haal daar die stekker eens los, start de brommert, en geef gas. Groeten, Paul.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum: hoi. dat heb ik ook gedaan ,maar als dan slaat hij ook weer af.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum: lang gezocht en toch gevonden.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Mooi, en wat was nou het probleem ??????

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'philip', geïmporteerd van het oude forum: ja , waar zat het ??

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'a.gerritsen', geïmporteerd van het oude forum: de oorzaak was het ding dat in het luchtfilter zit,in duitsland noemen ze dat luftmengermesser was een beetje smerig de monteur heeft het helemaal schoon gemaakt met cabarateur reiniger en nu rijdt hij weer als een tierelier.met dank aan ,mamola motoren in laren gelderland.

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'agerritsen', geïmporteerd van het oude forum: ff up to date