Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Mark', geïmporteerd van het oude forum: Na lang twijfelen, zoeken en plaatjes kijken, kan ik via via voor niet al te veel geld een R75/5 bemachtigen. De machine is vgls de huidige eigenaar in '89 (grotendeels) gereviseerd, maar heeft sindsdien maar 3000 km gereden en de afgelopen jaren stil gestaan. Totale km-stand is ongeveer 115.000km. De bedoeling is om de machine zo origineel mogelijk te maken. Ik ben technisch niet geheel onhandig. Ik heb nu twee vragen: -Zijn er bijzondere zaken waar ik op moet letten alvorens tot de aanschaf over te gaan? -Kan de jarenlange stilstand (zonder olie verversingen e.d.) leiden tot eventuele problemen? BVD, Mark

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'paul tummers', geïmporteerd van het oude forum: Mark, ik denk dat je je ervan bewust moet zijn, dat je je kostenplaatje moet verhogen met de prijs van 2 nieuwe banden.Je krijgt misschien ook nog een nieuwe accu te plaatsen(koop dan meteen een zgn.gel-accu!)Verder kunnen rubber slangen uitgedroogd zijn en ook de efdichtingen in de telescopen moeten waarschijnlijk vervangen worden.Als de motor enige jaren met verse olie stilgestaan heeft,kan het meevallen, maar als de olie al een aantal 1000 km zijn werk heeft moeten doen kan het zuur dat bij de verbranding van brandstof vrijkomt en dus ook in gebruikte olie zit,de metalen delen in de motor laten corroderen.Verder kunnen in de motor smeerkanalen door verharste olie(sludge)verstopt zijn,mogelijk met fatale gevolgen! afhankelijk van hoe de motor heeft gestaan(vochtige of droge omgeving) kan het zijn dat het uitlaatsijsteem van binnenuit gecorrodeerd is.Zelf zou ik blok en bak geheel demonteren,schoommaken en alle afdichtingen en pakkingen vervangen, ook de dichtingen van de telescopen en hun vloeistoffen vervangen en ook de bekabeling van het electrisch gedeelte en de stekkers verdienen alle aandacht.succes!

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hallo Mark', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Mark, Heb met dit idee begin dit jaar een 80 Rt uit 1981 gekocht. Voorgeschiedenis van deze motor was dubieus, maar het sleutelen eraan geeft ontzettend veel voldoening. Wil zelf graag weten wat voor motor ik heb, zodoende mijn sleutelzin. Heb al eens eerder op dit forum gelezen, en kan beamen, dat onze boxers zeer sleutelvriendelijke motoren zijn. Daarbij je realiserend dat een motor met deze leeftijd wel vaker sleutel-gevoelig zal zijn, maar dit kan ook het plezier verhogen. Veel sucses met deze keuze!!! Boxergroet, Ludo.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Mark, Ja je kunt hem eerst helemaal uit elkaar halen en alles wat mogelijk niet goed meer is veravngen, dat is dan wel heel veel en ook heel veel werk. Want je weet nooit of iets nog 5 km of 50.000 km meegaat. Ik zou olie en oliefilter vervangen, (gewoon minerale olie 20W50) kijken wat de accu doet en dan eerst maar eens rijden. volgens mij kan er als gevolg daarvan nooit veel meer stuk dan complete demontage en hermontage en alle onderdlen vervangen. Wat doe je met je krukaslagers als ie toch open ligt, en bigend, en zuigers,en koppeling, en versnellingbaklagers en.. enz enz. . Ik zou hem eerst laten brommen omdat je van al die onderdelen toch de tolerantiegrens niet kent. Tenzij je hem als nieuw wilt hebben maar dan wordt ie gelijk wel heel duur.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mark', geïmporteerd van het oude forum: Allereerst bedankt voor jullie reacties! Het was mijn bedoeling om de motor eerst optisch helemaal mooi te maken (spuiten en biezen dus). Na idd een 'gewone' beurt: olie, filters, banden en andere zaken waarvan direct duidelijk is dat ze aan vervanging toe zijn, wilde ik gewoon gaan rijden en dan verder wel zien waar het schip strand.... Maar: kan de gebruikte olie echt kwaad in die zin, dat er onherstelbare schade ontstaat? Met andere woorden (Paul): hoe fataal is fataal? Kan een blok echt onherstelbaar naar z'n grootje zijn?

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'fred', geïmporteerd van het oude forum: hallo allemaal ik heb tot nu toe zo'n 20 oltimers en klassiekers onderhanden gehad met restaureren ook blokken gedemonteerd die van 2 jaar tot 10 jaar hadden gelegen heb nog nooit roest gezien lees wel meer van deze doem verhalen op forum's in mijn ogen is het meer uit de bekende d............ geloof wel dat je blok gaat roesten als deze zonder afdak 10 jaar buiten staat heb pas nog een H-D gezien 10 jaar buiten gestaan alles onder de roest, blok was als nieuw wat roest betrof dus ik zou er gewoon nieuwe olie op doen kleppen stellen caburateurs reinigen en brandstoftank enz starten en op mijn gemak een 200 km rijden en er weer nieuwe olie op doen en rustig op nieuw inrijden zo'n 1000 km

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Nog als toevoeging: Ik zou er inderdaad eerst eens mee rijden (zie reactie Fred) en na een 1000 km (of wat eerder) het spul demonteren voor de optische opknapbeurt. Niets zo frustrerend dan een mooi compleet gemonteerde motor naa 100 km te moeten demonteren omdat toch de krukaskering lekt. Dus eerst rijden, dan opknappen dan kun je eventueel echt noodzakelijke dingen gewoon meenemen. Veel succes gewenst. Nieuwe olie en een filtertje is echt beter, kost de kop niet en is snel gedaan. Onherstelbaar is bijna niets maar je doet het blok er geen goed mee om met oude olie te gaan rijden.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'peter', geïmporteerd van het oude forum: Bericht voor mark: accu checken, of vervangen, motor olie verversen, verse benzine en RIJDEN ! Bericht voor Paul Tummers: kolder, pure kolder!, dat moet je doen als hij 10 jaar in een sloot heeft gelegen. succes allen!

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans Mulder', geïmporteerd van het oude forum: Helemaal met Peter eens. Rije met die 2 klepper.(de einige echte BMW) Groeten: Frans

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans Mulder', geïmporteerd van het oude forum: Helemaal met Peter eens. Rije met die 2 klepper.(de einige echte BMW) Groeten: Frans

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Mark, Heb met mijn R 80 gedaan wat Dick B. schreef. Naar huis gereden ( 150 Km) Thuis een kleine beurt., en eerst maar eens gaan rijden. Zijn tijdens dit rijden wel wat zaken aan het licht gekomen, maar: sleutelen geeft ook veel plezier, zeker als je de motor voor een nette prijs kan kopen en wilt weten wat je gekocht hebt. Had dit ook ingecalculeerd. Heb in het verleden wel Electro (vev) en Auto (vam) gedaan, maar daarna bij de overheid gaan werken, dus heel weinig practische sleutelervaring. Met een beetje handigheid en dit Forum is er ontzettend veel mogelijk. Zou zelf kiezen voor de motor technisch eerst beter te leren kennen, optisch kan altijd nog. Nogmaals Sucses met je besluit! Boxergroet, Ludo.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum: mark, zoals je gsteren vroeg: altijd de olie verversen( en filter) banden oppompen en rijden met de geit. ga je niet druk maken over wat er allemaal stuk kan, gaat vanzelf ( knipoog) als jij er een goed gevoel bij krijg, kopen en rijden maar!

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mark', geïmporteerd van het oude forum: Wat een reacties! Het goede gevoel over deze motor is er wel, ook al heb ik er nog niet op gereden. En ÈÈn van de motivaties voor de aanschaf ligt -naast het rijden- vooral ook bij het sleutelen aan deze technisch relatief overzichtelijke machine. Als ik er zelf even niet uit zou komen, zal ik zeker een beroep doen op de aanwezige kennis in dit forum.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'staus', geïmporteerd van het oude forum: helemaal met frans eens, gas met die bak, het is een bmw, veel plezier

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Coen Zondervan', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Mark, ben het met iedereen die zegt te gaan rijden helemaal eens. heb zelf een R100RS onder een zeiltje vandaan gehaald na 1,5 jaar stilstand. Nieuwe accu erin en alle vloeistoffen vervangen 'm even laten draaien. toen weggezet en 's gekeken of er ergens wat lekte. dat was niet zo, dus een uurtje gereden en weer kijken of er lekkage was enzoveert. op een heleboel kleine dingetjes na -waar je rijdend! achter komt- niks geks meegemaakt. heb wel nieuwe banden (en spaken) gemonteerd... ofschoon de banden op het oog nog wel goed waren, zaten ze er al minstens 10 jaar op! mocht je het hele verhaal willen lezen: http://members.chello.nl/c.zondervan/content/weblog1.html veel plezier met je brommer!! coen

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'paul tummers', geïmporteerd van het oude forum:
    Bericht voor mark: accu checken, of vervangen, motor olie verversen, verse benzine en RIJDEN ! Bericht voor Paul Tummers: kolder, pure kolder!, dat moet je doen als hij 10 jaar in een sloot heeft gelegen. succes allen!
    Kan natuurlijk ook, maar je neemt dan eigenlijk enorm veel risico en ik ga ervan uit dat je toch zolang mogelijk plezier van je fiets wil hebben.Ikzelf kan pas echt genieten van het rijden als ik weet dat onder mijn kont alles zeker weten in orde is.Gr. Paul.