Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'ivar', geïmporteerd van het oude forum: Mijn accu laad niet meer bij. Ik heb er al langer last van en heb al mijn accu plus spanningsrelaar vervangen. Spanningsregelaar nu elektronisch. Heeft het even gedaan. Nu bij het aanzetten van het contact brand het laadstroomlampje niet. Oude spanningsregelaar geplaatst en het laadstroomlampje brand licht bij contact aan. Als de motor loopt komt geeft de voltmeter minder dan 12V aan. Wat zou de oorzaak zijn. Dynamo, diodeplaat, borstels of iets anders ? Wie heeft dit eerder gehad. Alvast Bedankt

5 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric Oolders', geïmporteerd van het oude forum: Let op het laadstroomlampje maakt deel uit van het laadcircuit. Als het lampje zelf stuk is of een slechte verbinding maakt zal de Dynamo niet op spanning komen. Het wattage van het lamje is ook van belang. De afgeregelde spanning over de accu moet zijn 14 + of - 0.5 Volt.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Eric Oolders', geïmporteerd van het oude forum: Het niet branden van het laadstroomlampje kan ook komen door een onderbreking in de rotorwikkeling. Hiervoor met een Ohmmeter de weerstand meten tussen de beide sleepringen op de rotor. Dit moet ongeveer 4ohm zijn. Indien de weerstand oneindig groot is, is er sprake van een onderbreking in de de rotor.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'ivar', geïmporteerd van het oude forum: Eric Bedankt voor beide tips. Ik zal de weerstand meten van de rotor. Het lampje heb ik al een keer gecontroleerd door er 12 V op te zetten. Lampje brande toen normaal. Bedankt quote]Het niet branden van het laadstroomlampje kan ook komen door een onderbreking in de rotorwikkeling. Hiervoor met een Ohmmeter de weerstand meten tussen de beide sleepringen op de rotor. Dit moet ongeveer 4ohm zijn. Indien de weerstand oneindig groot is, is er sprake van een onderbreking in de de rotor.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum: Als ik het wel heb, komt de stroom voor het lampje via de koolborstels die ook de rotor voeden. Ik zou daarom beginnen met vervangen van deze koolborstels, en met goed schoonmaken van de sleepringen (vervuiling kan lekstromen veroorzaken) en de andere aansluitingen op het anker. Controleer ook alle andere stekkeraansluitingen in het laadstroomcircuit eens. Bij zo'n oud beestje zit allicht ergens een stevig gecorrodeerd contact. Daarmee heb je in elk geval de goedkope oplossingen uitgeprobeerd. Als die allemaal niet werken, kan je de duurdere (vervangen diodeplaat, rotor of anker) gaan overwegen. Succes, Dick.