Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum: 'T wordt weer donker en in een tijdschrift las ik iets over alternatieve lampen die een beter zicht zouden geven. Heb op de standaard koplamp (R100RT) niets aan te merken (beter is natuurlijk altijd welkom), zou wel graag een wat sterker achterlicht willen (is nu volgensmij 21/5 voor rem resp achterlicht).Heeft iemand hier ervaring mee?

12 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Egbert Boessenkool', geïmporteerd van het oude forum: Kees, ik herken je probleem. Je kan in je koplamp wellicht zo'n modern super halogeen dingetje steken, moet je wel nagaan of dat wettig mag. Want sommige schijnen niet goed te werken in een "gewone" reflector. Voor je achterlicht is er geen eenvoudige oplossing, want dubbeldraads lampjes komen nu eenmaal in een beperkte keus. Als je er geen moeite mee hebt om het uiterlijk van je motor anders dan origineel te maken kan je wel overwegen om een dubbele koplamp te monteren, moet wel vlak naast elkaar of eventueel boven elkaar en en een beetje onder een hoek laten uitstralen, de hoogste rechts en de laagste links bijvoorbeeld. De dynamo kan dit wel trekken en je straalt ineens wel 110W naar voren. Net zo zou je achter twee lamphuisjes kunnen monteren, 1 met de standaard lamp en een extra eronder met een 10 W lampje erin ofzo. Zelf ga ik binnenkort experimenteren met een LED achterlicht, 6 stuks in serie, eventueel een spanningsbegrenzer voor 12 V erbij en ik ben benieuwd. In het geval van rode LED's kan je willekeurig welk huis gebruiken, ook met wit glas, dat staat heel modern ;) Zodra ik weet dat het werkt zal ik het hier in het Forum wel melden. Als het werkt heb ik ook nog vrijwel onbeperkte levensduur! Veel succes en veilig rijden, Egbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Dag Kees, De blauwachtig licht gevende halogeen lampen kunnen gewoon worden gemonteerd, de reflector is voor de oorspronkelijke H4 lamp en de nieuwe super H4 gewoon gelijk, gebruikt evenveel vermogen maar geeft veel beter licht. Wat betreft je achterlicht, ik weet niet hoe het binnen in je achterlicht er uit ziet maar te vaak worden verlichtingsornamenten uitgevoerd zonder een deugdelijke reflector achter het lampje. Als het zwarte huis moet reflecteren dan heb je minder dan de helft van de lichtopbrengst van de lamp. Remedie: Je kunt de binnenzijde van het ornament wit verven, dit kan later gaan loslaten. Je kunt ook en dat heeft een beduidend beter effect, de binnenzijde beplakken met zilverpapier, simpel met Bisonkit vast plakken. Dit geeft een geweldig resultaat, is simpel te monteren en kost niets als je van de keukenrol een stukje gebruikt. Destijds heb ik uitgebreid lichtmetingen verricht en ben tot bovenstaande conclusie gekomen. Zilverpapier geeft meer dan 30% meer reflektie dan enig ander simpel middel. Dit is overigens voor andere soorten lampen ook toe te passen (TL). Groetjes, Marco

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Mark', geïmporteerd van het oude forum: In plaats van zilverpapier en lijm/kit kun je ook metaalfolie-tape gebruiken om de binnenkant van je lamphuis te bekleden. Normaal gesproken wordt deze tape gebruikt om de afvoerbuizen van geisers en verwarmingsketels af te tapen. Scheelt geklieder met lijm.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
    In plaats van zilverpapier en lijm/kit kun je ook metaalfolie-tape gebruiken om de binnenkant van je lamphuis te bekleden. Normaal gesproken wordt deze tape gebruikt om de afvoerbuizen van geisers en verwarmingsketels af te tapen. Scheelt geklieder met lijm.
    Klopt wel een beetje als je niet in moeilijk beriekbare plaatsen behoeft te plakken en als het niet te warm wordt. Overigens zal het kliederen wel meevallen, het is alleen een kwestie van laten zitten waar het moet en dat kan met aluminiumfolie of zilvrpapier vaak zoder te plakken. Voordeeltje is dat het goed reflecteert door de kreukels. Marco

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb gisteren mijn achterlamp reflector (R0/7) behandeld met de "aluminium folie techniek" en inderdaad het is ineens weer als nieuw. En wat het kliederen betreft, bisontix gebruiken, dubbelzijdig met een kwastje opbrengen, laten drogen en dan rustig aanbrengen. Kortom, 'k kan het iedereen aanraden. Scheelt een hoop geld. groeten jesper.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'paul tummers', geïmporteerd van het oude forum: Heb zelf kortgeleden een 55/60W H4 lamp in mijnk75 gemonteerd van het merk mega-white.Deze lamp geeft een helder wit licht en voor mijn gevoel ong 30% meer lichtopbrengst als de zgn.all- weather lamp van Philips,die inderdaad een all-weatherlamp(behalve bij een nat wegdek) is.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'bob', geïmporteerd van het oude forum: Over de toepassing van LEDs in motorachterlichten is een aantal test op internet te vinden - ik heb me er ook in verdiept. De conclusie is : slechter licht ! Omdat ze alleen recht naar achteren licht geven, en niet rondomstralen. Doe een Googlesearch en je zult de tests beslist vinden. De halogeen vervangers voor je koplamp zijn een beetke tricky : o.m op Ebay worden veel van die zgn. XENON bLue lampen aangeboden voor weinig geld. Trap er niet in : dit zijn NIET de echte [en peperdure super XENONlampen, die wel degelijk beter licht geven [maar ook veel stroom trekken].

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dutch', geïmporteerd van het oude forum: je moet eens op de site van PIAA kijken: http://www.piaa.com/Bulbs/Bulbs-H4.html H4 en H7 lampen met een lichtopbrengst van 110 / 130 Watt, stroomverbruik echter als een normale 60 / 55. PIAA heeft ook "extreme white" lampen. Alleen jammer dat ze nogal duur zijn en dat je ze in Amerika moet bestellen (of weet iemand een dealer hier in de buurt?) Dutch

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Naar aanleiding van dit onderwerp wil ik een nadere uitleg proberen te geven over het onderwerp verlichting. Omdat die rot computer na SP2 elke 3 minuten opnieuw opstart heb ik dit met Word geschreven, dan kan ik elke 2 minuten opslaan en daarna verder gaan. Er bestaan diverse soorten verlichting. Omdat ik uit de automobiel wereld kom weet ik daar wel iets vanaf. De ouderwetse autolamp bestaat uit een vrij grote gloeidraad die in een bijna vacu¸m glazenbol is gemonteerd. De glazenbol is groot gehouden om de temperatuur van het glas niet te hoog laten oplopen. De lichtopbrengst is afhankelijk van het vermogen wat door de gloeidraad gaat en de temperatuur van de gloeidraad. Er zijn twee tegenstrijdigheden: hoe hoger de temperatuur van de gloeidraad is hoe meer lichtopbrengst, het lichtspectrum zal zich meer naar het blauw gaan begeven, dit heeft een blauw licht heeft een kortere golflengte dan rood licht maar ook heeft een kortere golflengte een hogere lichtenergie dan een lange golflengte. Het gaat dus dubbel op. Het grote probleem is een hogere gloeidraadtemperatuur betekent dat de draad veel sneller zal doorbranden en speciaal de draad van een lamp die in een motor wordt gebruikt, denk aan vibraties, sterk variabele spanning en in mindere mate de versnellingskrachten. Deze factoren zorgen voor een versnelde onderbreking van de gloeidraad. Er zijn bij een brandende lamp altijd op de gloeidraad delen die warmer worden dan andere delen. Deze warmere delen zullen sneller verdampen door de hoge temperatuur dan de koudere delen. Nu is het vervelende dat de delen met de hogere temperatuur, die dus dunner zijn geworden, nog warmer worden, de stroom door elk deeltje van de gloeidraad is gelijk maar niet de weerstand van elk deeltje, de dunnere deeltjes zullen een hogere weerstand hebben (kwadratisch met de diameter), dus daar branden de draden door. Een Halogeenlamp heeft het beter bekeken, deze heeft een bolletje van kwarts, dit kan een veel hogere temperatuur verdragen, dus kan ook veel dichter bij de gloeidraad zijn dan de bol van de conventionele lamp. Nu komt de mop, in de kwartsbol bevindt zich een gas, een gas wat behoort tot de groep van Halogenen. Dit gas wordt gebruik voor een paar belangrijke doelen. - het de gloeidraad wordt door het gas afgekoeld en speciaal op de plaatsen die warmer worden, hierdoor kan de gloeidraad een hogere temperatuur bereiken en kan omdat deze op een meer gecontroleerde wijze wordt gekoeld ook veel korter worden gehouden. - Het aanwezige gas heeft een heel fijne eigenschap, n.l. het werkt reducerend. Daarmee bedoel ik dat de verdampte metaaldeeltjes die er in de conventionele lamp voor zorgen dat er zwarte plekken boven de gloeidraad op het glas komen door condensatie, in het halogeen gas aanwezig zijn en zich zullen gaan afzetten op de heetste plaatsen van e draad. Deze zal dus zeer veel langer mee gaan en kan met een grotere stroom door de draad waardoor de levensduur korter wordt toch veel meer branduren hebben dan de oude lamp. Deze hogere stroom komt o.a. door een dikkere draad, die dus mechanisch ook veel sterker is. Tevens is de draad veel compacter gemaakt. Dat is ook de reden dat er vanaf een veel kleinere draad het licht komt. De halogeen lamp vraagt door het meer geconcentreerde lichtpunt een aangepaste reflector. Dus halogeenlampen met een oude fitting kan je dus nooit in een oude reflector voor Halogeenlampen gebruiken, de les en de reflector zijn daar niet voor gemaakt. Nu zijn er Halogeenlampen op de markt gekomen die een andere gassamenstelling hebben dan de standaard Halogeenlampen. Hierdoor kan de gloeidraadtemperatuur nog hoger worden opgevoerd dan de gewone Halogeenlampen. Het licht is dan ook veel blauwer geworden. Dit heeft voordelen met slecht weer. Zoals met alles zijn er ondeugende jongens die het wiel opnieuw denken te hebben uitgevonden, ze geven het glas een blauwachtige kleur, waardoor de blauwe lichtstralen meer worden doorgelaten dan de andere kleuren. Hierdoor lijkt het alsof het een cool blue lamp is maat geeft veel mindere licht dan een gewone Halogeenlamp. Wij worden door onze eigen ogen beduveld in dit geval, onze ogen zijn veel gevoeliger voor de kleur blauw dan voor de kleur rood. Dit komt ook door de hogere energie van blauw dan van de andere kleuren van het zichtbare lichtspectrum. Xenon lampen is een lang verhaal apart en werken op een ander systeem. Door een veel meer geconcentreerde lichtbron, is de lens (glas) veel meer als een echte lens dan wat je bij een Halogeenlamp ziet. Hierdoor is het noodzakelijk dat de lamp op een veel constantere hoogte moet worden gehouden dan n=bij de nadere systemen. Het is zelfs zo erg dat met behulp van sensoren en elektronica de lamp continu bijgesteld wordt in de hoogte tijdens het rijden om sterke verblinding te voorkomen. Daarom zie je autoís met Xenonlampen als ze over een heuvel komen en jij rijdt lager voor de heuvel als tegemoet komend verkeer, sterk verblindend als een schijnwerper op de weg aankomen. Deze lampen en totale regel systemen zijn extreem kostbaar. Ook de vervangingslamp kost heel veel. Ik hoop dat er een tipje van de sluier zal zijn opgelicht. Wil je goed licht, stel je lamp goed af en neem goed moderne Halogeenlamp van een gerenommeerd merk. Groetjes, Marco

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum: Marco, bedankt voor de weer erg duidelijke uitleg. Er schoot me ineens een artikel te binnen. Ik dacht dat in de duitse blad autobild (wellicht ook in het zusterblad autoweek) pas een test heeft gestaan over halogeen lampen. Volgens mij was de uitkomst dat op de eerste plaats opsram eindigde en dan een veel goedkopere maar onbekende leverancier. Ik ga nog even op zoek naar de link. groeten jesper.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum: Gevonden, http://www.autobild.de/test/zubehoer/artikel.php?artikel_id=7238&artikel_seite=0 Op pagina 3 staat de uitslag. Let wel, niet alle modellen zijn ook op de nederlandse markt verkrijgbaar. Groeten jesper.