Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'zuiddam', geïmporteerd van het oude forum: ik heb sinds een half jaar een 1100lt,het olie verbruik is vrij hoog 1 liter op 1000 km.de uitlaat is aan de achterkant ook zwart beroet,en bijflinkgas geven komt er een zwarte walm uit.je ruikt de olie ook bij stationeer lopen.wat is de oorzaak,en welke reparatie staat me te wachten,ik wil hem niet missen,dus het is me wel iets waard om hem weer tip top te krijgen.de k heeft bijna 100.000 km gelopen

11 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Het produceren van een zwarte rook(pluim of walm) bij gas geven duidt op een veel te rijk brandstofmengsel. 100.000 Km voor een K is niet veel, probeer eerst eens op een vermogensbank de samenstelling van de uitlaatgassen te laten meten, misschien licht daar een oorzaak, veel te rijk mengsel kan ook een verhoogd olieverbruik veroorzaken. Groetjes, Marco

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'zuiddam', geïmporteerd van het oude forum: ok zal ik ens laten doen,ik was al bang voor versleten zuigerveren,o.i.d. wat zou en komplete revisie kosten? iemand ervaring hiermee

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Revisie kost veel geld en is afhankelijk van wat er moet worden gerevideerd, de kwaliteit van de onderdelen en de kwaliteit van het verrichte werk. Als je kijkt op de volgende URL dan krijg je een indruk van de prijzen in dollars: http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/diagrams.asp?mospid=45608&VIN=&hg=11&fg=05&model=K1100LT Vaak is olieverbruik het gevolg van axiale speling van de zuigerveren en zijn de cilinders nog volkomen intakt, dan kan je volstaan met het vernieuwen van de zuigers met veren. Het verslijten van de zuigerveren in de cilinders is minder vaak het probleem, de materialen zijn perfect, tenzij er een dilutie heeft plaats gevonden van de smeerolie door benzine, dan gaat alles stuk. Maar probeer eerst de uitlaatgassen. Groetjes, Marco

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eric', geïmporteerd van het oude forum: compressie laten testen zou ook niet gek zijn, en een zwarte uitlaat een te rijk mengsel? als je een tweetakt rijd wel inderdaad, een zwarte walm duid toch echt op olieverbranding, kan best langs de klepstelen lekken, compressietest geeft hier al meer zekerheid over. Heb het eens gehad met een oud honda'tje , 2 lekke kleppen, god wat zoop dat ding een olie....

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
    compressie laten testen zou ook niet gek zijn, en een zwarte uitlaat een te rijk mengsel? als je een tweetakt rijd wel inderdaad, een zwarte walm duid toch echt op olieverbranding, kan best langs de klepstelen lekken, compressietest geeft hier al meer zekerheid over. Heb het eens gehad met een oud honda'tje , 2 lekke kleppen, god wat zoop dat ding een olie....
    Ik wil een kleine correctie plaatsen: - Een BLAUWE uilaat rook duidt op OLIE in de cilinder, Zet een K op de zijstandaard en de volgende dag een mooie blauwe rookpluim, veroorzaakt door lekkage van olie langs de ziugerveren. Daarom schrijft BMW heeft men bij de latere K motoren een gewijzigd zuiger- en zuigerveersysteem toegepast. - Een ZWARTE uitlaat rook duidt op een overschot aan benzine in de verbrandingskamer, warvan niet alle benzine in de juiste lucht/benzine mengverhouig tot verbranding komt. Door het olie gebruik van de Honda zal er ook wel sprake zijn geweest van een verhoogde carterdruk, waardoor er een onevenredige hoeveelhied olie in het luchtinlaat kanaal zal zijn gekomen, luchtfilter verstopt o.i.d. Met mijn verontschuldigingen voor de correctie, Groetjes, Marco

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Zwarte rook; Brandstof teveel. Blauwe rook; Olie teveel. Witte rook: Koelvloeistof lekkage.(of een nieuwe paus) Rond de 100.000 km komen de zuigerveren en/of kleprubbers als 1e verdachte. Dat fabeltje van vollopende cylinders als de brommer op de zijpoot staat, is precies dat, een fabeltje. De oliestand is nooit zo hoog dat het in de cylinder stroomt. Het probleem is de olie die niet terugstroomt, zelfde geldt voor de linkerkant van de boxermotor. Groeten, Paul.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Nog wat losse opmerkingen: Hoe zien de bougies er uit, is de ontluchtingsslang niet verstopt. Wat is het benzineverbruik. Mijn k100 van 1986 staat altijd op de zijstandaard. Bij het starten komt er 1:10 een rookwolkje uit. Olieverbruik 200 cc op de 5000 km. De buitenzijde van de gasklephuizen is het altijd vettig. Ik vermoed, dat er in mijn situatie olie in de aanzuigbuizen komt. (Via de ontluchting?) Groeten, Frans

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'AndrĂˆ', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Hoeveel km heb je afgelopen halfjaar gereden? Rijdt en trekt de motor verder goed? De K1100 heeft altijd een zwartige uitlaatkont. Als de motor op zijstandaart heeft gestaan heb je altijd even blauwe rook van de olie uit de cylinderkop. Olie vullen na aftappen met de maatbeker en pijlglasniveau controleren hoofdstandaart op VLAKKE ondergrond.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Tja, ik ben zelf in het trotse bezit van een oude K100RT, met 200.000Km op de teller. Hoe weing het olieverbruik is kan ik niet bepalen, ik heb er nog nooit iets bij gevuld. Met het starten heb ik nooit een rookpluim, tenzij ik de zijstandaard gebruik, dan siert de uitlaat de omgeving met een prachtige rookpluim dus gebruik ik deze nooit. Het gevolg is dat ik dan nooit een welke kleur pluim dan ook zie. Groetjes, Marco

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum: Probeer eens motorex olie 10/15w50 Laatst in moto73 gelezen dat dit hielp.