Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Marc Meertens', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Sinds een week blijft m'n dynamolampje branden tijdens het rijden. Daarvoor ging ie uit vanaf stationair (ging alleen heel flauw branden als toerental bij koude motor heel laag was). Heb onder het zadel de 3-polige stekker uit de spanningsregelaar getrokken en de D+ en DF kort gesloten. Toen de motor gestart, maar lampje bleef branden. Volgens handboek Peters is dan de dynamo stuk. Maar hoe kan ik doormeten wat er precies stuk is? Het de koolstofborsteltjes gecontroleerd (nog ong. 10 mm lang) en schoon gemaakt met een doek. Geen resultaat. Kan ik met een voltmeter tijdens het draaien de spanning meten door de contactpunten van de meter te laten meeslepen op de rotor 'sleeprondingen'? Alvast bedankt voor ieders reactie, groet, Marc. Kan iemand mij

11 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Marc, wat geeft je voltmeter aan (die zit er toch op?). Je moet aan je accu (over + en -) een spanning meten bij draaiende motor (hoger dan stationair, 2000 tpm of zo) van rond de 14 V. Verderop in het form staat er veel meer over dit onderwerp. Waarschijlijk de koolborstels. E.e.a.staat duidelijk beschreven ijn Peters handboek(nr 68). groet Robbert

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum: Robbert, Bedankt voor je snelle reactie. M'n voltmeter geeft in stilstand 11,5V aan. Bij stationair toeren geeft ie 11,5V aan (met lichten aan 11V) wanneer ik rij (zeg 2500tpm) geeft ie 12,5V aan. Lijkt me dat ie wel wat doet, maar LANG geen 14,2V. Ik zal eens verder zoeken op koolborstels, groet, Marc.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum: Nog een kleine toevoeging, Vanaf ong. 2500 toeren brand het lampje half, en dat blijft zo ook in hogere toerentallen. Kunnen de koolborstels deffect zijn wanneer ze nog lang genoeg zijn? En als ik wat door wil meten, weet iemand hoe ik de dynamo het beste kan doormeten? Ik zag zo gauw geen antwoord in het archief. Alvast bedankt voor jullie reactie, groet, Marc.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Giel', geïmporteerd van het oude forum: Even een heel kleine hint, een heel simpele manier om te zien of de dynamo goed is: in de de donker je motor heel lanzaam stationair laten draaien met het licht aan, gas geven, gaat het licht dan feller branden is je dynamo goed, en zal de spanningsregelaar stuk zijn!!!

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Marc, De diodeplaat doormeten en de rotor weerstand meten. Richard

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Lijkt mij een probleem met je rotor. Hier kunnen de wikkelingen door trilling op den duur doorbreken. Alleen vervangen helpt.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marc Meertens', geïmporteerd van het oude forum: Dick, Richard en Giel, bedankt voor jullie reacties!!! Het heeft me in ieder geval meer duidelijk gemaakt dat het niet zo'n makkelijk onderwerp is, (maar wel heel leuk :-) Door de dingen die jullie noemden ben ik eens op andere woorden gaan zoeken in het archief (rotor, stator) en heb geweldige uitleg gevonden van Marco Stubenitsky, Dick vd G, Dick B en Richard. Dank jullie wel allemaal! Als ik eruit ben laat ik wat van me horen. groetjes, Marc.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum: Heb de stator doorgemeten => Alles zoals het hoort. Windingen onderling geen weerstand en windingen oneindige weerstand naar het statorhuis. De rotor idem dito. Dus... het moet 'm in de diodeplaat zitten. Die eruit gehaald en jawel. EÈn diode geeft in beide richtingen geen enkele weerstand meer. Wordt vervolgt. groeten, Marc.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum: Nieuwe diodeplaat erin. Probleem opgelost! Zelfs bij laag toerental <800 brandt het lampje niet. Alleen <700 licht ie op. Allen bedankt voor jullie bijdragen aan dit forum! Daardoor kon ik het zelf oplossen. groeten, Marc.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ludo', geïmporteerd van het oude forum: Hey Mark, Te gek, een R 100 Rt. Veel Plezier met deze motor. Ludo.