Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum: Waarom rammelen en tikken die boxermororen toch zo? Ligt het aan mij? of lijkt het of die dingen een eigen willetje hebben vwb geluidjes. Mijn R80RT uit 87 tikt en klopt aan alle kanten. Klepspeling goed, koppen gereviseerd, nieuwe zuigerveren, geen stootrandje in de cylinderwand, distriketting geen idee, en toch zit er een klein duits kereltje met een hamertje ergens op te rammen... Of ben ik zolangzamerhand geobsedeerd en te kritisch. De ene keer wel en de andere keer niet da's t gekke. wie weet raad?

22 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Thomas, Volgens mij zit er standaard zo'n kereltje gratis bij. Hoe kritischer je luisterd hoe meer je hoort. Zolang die gewoon goed rijdt : doorrijden. Oordopjes helpen wel iets, Ik sta ook nogal eens bij thuiskomst, na het helm afzetten, aan het gas te draaien maar kan niets dramatisch ontdekken, Het zal inderdaad dat mannetje wel zijn. Freude am fahren heette dat toch

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'N van den B', geïmporteerd van het oude forum: Hoeveel km heb je met motor gereden Ik heb jaren aan deze motoren gewerkt en het geluid kwam voor 99% van de nokkenasketting ook de geleiders vervangen want die zijn hard geworden als glas Groeten Nico

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'maarten', geïmporteerd van het oude forum: Onze boxermotoren zijn inderdaad luidruchtig. Hoeveel heeft de motor gedraaid? Wat mij al twee keer is overkomen: een duidelijk "geratel"/ gebonk dat opkomt bij belaste motor en rond de 3000 toeren begint en stopt iets boven de 4000 toeren. Oorzaak bigendlagers versleten en / of drijfstang onrond. Dit kunnen ze meten en oplossen bij de hobbyist. suc6 maarten

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum: Ben de boel maar weer uit elkaar aan t halen. In elk geval die bigendlagers vervangen, hoewel ik daar als ik aan de drijfstang heen en weer trek totaal geen speling aan voel (axiaal wel een beetje) en dan ook maar die distributie ketting. (Ik ben nou toch bezig) Ik had alles net in elkaar, de motor liep als een zonnetje, en na 200 km begint er een harde tik uit het blok te komen. Bij 3 4000 toeren was het weg.... vooral stationair en iets daarboven. De motor heeft 84000 km op de teller, maar je kan er voor het zelfde geld een 2 voor zetten. Het is een overheidsfiets geweest. Fijn he! Bedankt voor de tips Thomas

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:
    Onze boxermotoren zijn inderdaad luidruchtig. Hoeveel heeft de motor gedraaid? Wat mij al twee keer is overkomen: een duidelijk "geratel"/ gebonk dat opkomt bij belaste motor en rond de 3000 toeren begint en stopt iets boven de 4000 toeren. Oorzaak bigendlagers versleten en / of drijfstang onrond. Dit kunnen ze meten en oplossen bij de hobbyist. suc6 maarten
    Wellicht een niet zo slimme vraag, maar je big-end lagers zijn dat de lagers welke tussen de krukas en de drijfstangen zitten? Zo ja, zie ik het dan goed dat je deze kan wisselen door alleen de zuigers en cilinder van het desbetreffende lager los te halen? Dus zonder de complete krukas te verwijderen? Ik heb nl. met mijn r60/7 precies hetzelfde. Het schijnt niet direct kwaad te kunnen, maar het is gewoon een rotgeluid.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum: Jesper, Krukas kan blijven zitten. Wel moet je beide cilinders en zuigers demonteren, anders kom je er niet goed bij. Let wel op dat je geen onderdelen in het blok laat vallen... Ja het is een rotgeluid en ik zou toch maar gaan sleutelen. Je loopt nml. het risico als je hiermee doorrijdt dat de kruktappen (waar de lagerschalen op aansluiten) beschadigen. Nieuwe lagerschalen monteren heeft dan geen zin. Vervangende krukas of slijpen v/d beschadigde kruktappen is dan de enige mogelijkheid. Nadeel van slijpen van de krukas is dat je met niet standaard lagerschalen moet gaan werken en het is maar de vraag of dat goed past. Succes. Ton

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Thomas', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb het zaakje uit elkaar, al met al is het loshalen van kuipdelen en valbeugels meer werk dan het trekken van de cylinders het lospeuteren van de zuigers en het verwijderen van de drijfstangen. Een arbeidsvriendelijk blok. Blijkt dat ik ook speling heb op de pistonpen/drijfstang, deze blijkt vrij pas te moeten zitten, terwijl ik hem zichtbaar en voelbaar heen en weer kan bewegen. Gelukkig kan er een nieuwe bus in de drijfstang worden geperst. Na het erinpersen van dat busje wordt aan de preciese maat van de bestaande (harde) pistonpen het busje precies op maat geruimd. De speling in de big-endlagers is niet voelbaar, maar dat zegt niet alles volgens de expert (moto-dick A'dam) Toch maar even nieuwe schaaltjes. We zullen doorgaan! Thomas

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Thomas, Ook ik moet mijn bigend lagers van mijn r80/7 vervangen en probeer alvast zoveel mogelijk informatie te vergaren. Moeten de tapeinden er ook uit of kan je er ook makkelijk tussendoor om e.e.a. (zuiger en drijfstang) los/vast te maken? Groet, Peter

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul.', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Als je nieuwe lagerschalen monteerd, meet dan ook even het big-end gat in de drijfstang. Dit wil in de loop der jaren ovaal worden. Dan voor het mooie de drijfstangen en zuigers wegen, en gelijk maken. Groeten, Paul.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb enkel een schuifmaat om het gat op te meten, ik twijfel of dat voldoende nauwkeurig is maar proberen kan altijd. De bigend lagers zijn inderdaad versleten, ik kan de drijfstang aan de small-end zijde enkele millimeters "kantelen". De 2e cylinder moet er nog af en dan de drijfstangen, dan pas wordt de "schade" echt zichtbaar. Hopen maar dat de krukas en de drijfstangen nog goed zijn. Ook maar hopen dat de slijtage door leeftijd komt en niet door bv verstopte oliekanalen wat dan moet dus alles uit elkaar. De zuiger kan ik niet kantelen t.o.v. de drijfstang, het small-end en de zuiger pen lijken dus nog in orde. Het ziet er allen veel belovend uit en hopelijk kan ik binnenkort gaan genieten van mijn eerste "klassieke" BMW :-)

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Inmiddels is alles gedemonteerd. De kruktap van de rechter cylinder heeft een braampje en wat loopsporen, de kurkas wordt dus vervangen. Hoe ik de boel echter ook opmeet, de (radiale) speling blijft onder de service limiet van 0.07mm. Ook kan ik geen onrondheid in het bigend van de drijfstang of kruktap meten. Enkel het bigend van de linker drijfstang wijkt op 1 punt 0.03 mm af. De tik zat echter duidelijk aan de rechter kant en die is naar mijn meting 100% rond. Hopen maar dat het vervangen van krukas + drijfstangen voldoende helpt om de tik te verwijderen?? Wel zijn 2 van de stoterstangen krom (slingering 0.10mm en 0.23 mm). Ik betwijfel echter of dit de tik kan veroorzaken, ik zal ze in ieder geval maar wel vervangen.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum: Die kru(-r)kas vervang je nogal gemakkelijk. Hoe zagen de lagerschaaltjes van die "slechte" tap eruit. Heb je er een slijppapiertje overheen gehaald. Voor hetzelfde geld zit die braam er al eeuwen in en als het lager een goed draagbeeld laat zien zou ik 'm lekker laten zitten.

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: De schaaltjes welke eruit gekomen zijn zijn volledig verwoest. Er zaten diepe groeven in, waren wat stukjes vanaf gesprongen en ze zijn door het bigend van de drijfstang heen gedraaid. Deze heb ik vervangen zonder de krukas te demonteren. In de nieuwe zat direkt weer een groef die door de braam veroorzaakt is. Zojuist met watervast korrel 600 papier + petroleum de braam + loopsporen verwijderd, dit lijkt aardig te zijn gelukt. De "goede" kruktap meet 48.96 mm, de slechte 48.955mm. Biede vallen buiten de maatvoering welke in de haynes manual vermeld staat, dit kan echter ook aan mijn micrometertje liggen (het zijn overigens de fabrieks waardes, er wordt niet gesproken over een service limiet). Het onderscheid tussen de goede en slechte tap is dermate klein dat ik erg begin te twijfelen of dit wel de oorzaak van de tik is. Na de montage van de nieuwe lager schalen en de proefrit kreeg ik het idee dat het niet aan de krukas/drijfstang zou liggen. De tik was niet afhankelijk van belasting of toerental en zat duidelijk aan de rechter kant. Omdat echter het voorgaande lager zo erg kapot was gedraaid ben je toch geneigd dit weer de schuld te geven. Ik heb de motor nooit in goede staat horen lopen dus kan ook niet oordelen of deze tik er al voor het kapotte bigend lager in heeft gezeten. De bigends van de drijfstangen zijn erg moeilijk zelf te meten. De boel gaat in ieder geval mee naar de hobbyist, dan moeten zij maar uitsluitsel geven. Ik ben in ieder geval geneigd deze krukas terug te zetten. Groet, Peter

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: PS Voor mijn r1150rt is de slijtage grens van de combinatie krukas/drijfstang 0,13mm. Je zou dus denken dat er voldoende tolerantie is om de missende 0,02mm van de krukas op te vangen????

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Martin', geïmporteerd van het oude forum: Kantelende zuiger? Distributieketting? Tuimelaar radiaal AXIAAL? Kleppentrein krijg je niet echt stil, dat schijnt zo bij deze dingen te horen. Heb je verder geen noemenswaardige verschijnselen? geen rook, compressie verschillen, randen in de zuiger?

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Maurice', geïmporteerd van het oude forum: Thomas Ik begrijp niet goed waarom je de zwik direct uitelkaar gegooid hebt. -Was de "tik" toerental afhankelijk of belastings afhankelijk? Alleen in het laatste geval zou het de big-ens kunnen betreffen. In het andere geval geloof ik meer aan de kleppenwinkel. - Heb je de axiaalspeling van de tuimelaars bij koude machinen als eens gereduceerd tot max 0,04mm. Minimaal 0,00 bij koude motor! Doet wonderen. Wil je niet weten. Klepgeleiderspeling laat de klep scheef op de zitting zakken. bij de veelbesproken 65.000km grens willen de klepschotels dan wel eens afbreken. Zelf gehad....slik.... Geleider speling maakt zich hoorbaar. Ook de Nokkenas wil wel eens slijten aan de nokken, en erger nog. De hoofdtappen lopen in. Dan zit er niets anders op dan de nokkenstok te vervangen, tesamen met de stoters. Een big-end klop heft een geheel ander klankspectrum dan de kleppen. En axiaalspeling op de drijfstangen is normaal , en mÛet zelfs aanwezig zijn. Niet schrikken van een 0,2 mm of zo. Doet geen pijn. Voelbare radiale speling is absoluut uit den boze. Meet de speling met plasticage draad. De enige juiste methode. Succes. Maurice

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Maurice, Ik heb de boel helemaal uit elkaar gehaald omdat er zowieso schade aan de krukas is. Wellicht dat het geluid niet uit de nieuw gemonteerde bigend lagers afkomstig was maar na een ritje van 20km zat er weer een flinke groef in het bigend lager en was het dus een kwestie van (weinig) tijd totdat de boel weer in elkaar draait. Verder was er wat lagermateriaal verdwenen, dit lag onderin het karter. De krukas moet dus zowieso gerepareerd worden. Ik heb nog geen duidelijke oorzaak van de tik kunnen vinden. De enige onregelmatigheden welke ik gevonden heb zijn 2 licht kromme stoterstanger, een versleten kettingspanner en een iets te grote slingering in de ontstekingsaansluiting van de nokkenas. Verder is (m.u.v. de krukas/drijfstang) nergens overmatige slijtage te vinden. Zodra m'n kleppendemontagetang binnen is gaan de koppen voor de zekerheid nog even uit elkaar. De koppen zijn echter 2 jaar geleden geschikt gemaakt voor loodvrij dus daar verwacht ik eigenlijk ook niets. Groetjes, Peter

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Inmiddels heeft de Hobbyist de boel nagemeten: De krukas en drijfstangen moeten vervangen worden. Ook zit er speling op de nokkenas aan de kant van de oliekoeler, het gat is ovaal uitgesleten. Dit zou goed de oorzaak van de tik geweest kunnen zijn. De tik kwam uit de rechter cylinder en leek iets met de kleppentrein te maken te hebben. De nokken het dichts bij de oliekoelen bedienen inderdaad de kleppen van de rechter cylinder en 1+1=2 zou je denken. In ieder geval wordt het dus ook een ander karter en wordt het al met al wat meer als eerst de bedoeling was maar ja, een hobby mag geld kosten.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:
    Thomas Ik begrijp niet goed waarom je de zwik direct uitelkaar gegooid hebt. -Was de "tik" toerental afhankelijk of belastings afhankelijk? Alleen in het laatste geval zou het de big-ens kunnen betreffen. In het andere geval geloof ik meer aan de kleppenwinkel. - Heb je de axiaalspeling van de tuimelaars bij koude machinen als eens gereduceerd tot max 0,04mm. Minimaal 0,00 bij koude motor! Doet wonderen. Wil je niet weten. Klepgeleiderspeling laat de klep scheef op de zitting zakken. bij de veelbesproken 65.000km grens willen de klepschotels dan wel eens afbreken. Zelf gehad....slik.... Geleider speling maakt zich hoorbaar. Ook de Nokkenas wil wel eens slijten aan de nokken, en erger nog. De hoofdtappen lopen in. Dan zit er niets anders op dan de nokkenstok te vervangen, tesamen met de stoters. Een big-end klop heft een geheel ander klankspectrum dan de kleppen. En axiaalspeling op de drijfstangen is normaal , en mÛet zelfs aanwezig zijn. Niet schrikken van een 0,2 mm of zo. Doet geen pijn. Voelbare radiale speling is absoluut uit den boze. Meet de speling met plasticage draad. De enige juiste methode. Succes. Maurice
    Maurice, Klotp het dat de kleppen tik tik zeggen en het bigend lager pok pok. (een serieuze vraag) Kortom dat het big end lager een zwaarder klop heeft? Groeten jesper.

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum:
    Thomas Ik begrijp niet goed waarom je de zwik direct uitelkaar gegooid hebt. -Was de "tik" toerental afhankelijk of belastings afhankelijk? Alleen in het laatste geval zou het de big-ens kunnen betreffen. In het andere geval geloof ik meer aan de kleppenwinkel. - Heb je de axiaalspeling van de tuimelaars bij koude machinen als eens gereduceerd tot max 0,04mm. Minimaal 0,00 bij koude motor! Doet wonderen. Wil je niet weten. Klepgeleiderspeling laat de klep scheef op de zitting zakken. bij de veelbesproken 65.000km grens willen de klepschotels dan wel eens afbreken. Zelf gehad....slik.... Geleider speling maakt zich hoorbaar. Ook de Nokkenas wil wel eens slijten aan de nokken, en erger nog. De hoofdtappen lopen in. Dan zit er niets anders op dan de nokkenstok te vervangen, tesamen met de stoters. Een big-end klop heft een geheel ander klankspectrum dan de kleppen. En axiaalspeling op de drijfstangen is normaal , en mÛet zelfs aanwezig zijn. Niet schrikken van een 0,2 mm of zo. Doet geen pijn. Voelbare radiale speling is absoluut uit den boze. Meet de speling met plasticage draad. De enige juiste methode. Succes. Maurice
    Maurice, Klotp het dat de kleppen tik tik zeggen en het bigend lager pok pok. (een serieuze vraag) Kortom dat het big end lager een zwaarder klop heeft? Groeten jesper.

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Peter', geïmporteerd van het oude forum: Het tikken van de kleppentrein is niet afhankelijk van toerental of belasting (veel of weinig gas), ofwel: als het blok meer toeren gaat maken dan wordt de tik wel sneler maar niet harder. Tikken in het bigend lager zijn afhankelijk van toerental en belasting en meestal vooral rond de 3 a 4 duizend toeren op z'n ergst. Gasgeven en gas loslaten doet de tik dan ook anders klinken. Bij mij was het zo rond de 3 a 4 duizend toeren licht accelererend echt 'KLONK KLONK KLONK', echter met de gashendel helemaal open bij 3 a 4 duizen toeren hoorde je veel minder. groet, Peter