Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'ZEGERS Joseph', geïmporteerd van het oude forum: in de catalogus van de hobbyist wordt er een onderscheid wordt gemaakt in de krukas van een < 1976 R/6 en een >1976 R/6;R/7. Voor de vliegwielmoerbouten geldt hetzelfde onderscheid. Waar ligt het verschil en wil dit ook zeggen dat een pr

6 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Vanaf Sept '75, is dus modeljaar '76, zijn de vliegwielbouten een maatje groter gegroeid. Was M10x1, is nu M11x1.5. De krukas en het vliegwiel zijn daar dus ook op aangepast. De M10 bouten waren door Herr BMW te zwak bevonden. Groeten, Paul.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Joseph', geïmporteerd van het oude forum: Dag Paul, zo hebben we weer wat bijgeleerd. Bedankt voor de uitleg. Groeten Joseph

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:
    in de catalogus van de hobbyist wordt er een onderscheid wordt gemaakt in de krukas van een < 1976 R/6 en een >1976 R/6;R/7. Voor de vliegwielmoerbouten geldt hetzelfde onderscheid. Waar ligt het verschil en wil dit ook zeggen dat een prĂˆ 1976 R/6 krukas niet in een R100RS mag gemonteerd worden? Alvast bedankt voor de reacties.
    Joseph, indien je de krukas moet vervangen dan is het raadzaam om meteen over te stappen op de >76' uitvoering. Men is namelijk niet voor niets overgestapt naar de M11x1.5 bouten. De <76' uitvoering werkt met rekbouten en deze breken wel eens vaker . Dit probleem schijnt niet voor te komen met de nieuwere uitvoering. Math

     

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joseph ', geïmporteerd van het oude forum: Dag Math, de rekbouten van mijn R100RS motorblok zijn afgeknapt en de boringen aan de vliegwielzijde van de krukas zijn ovaal uitgeleten, in die mate dat vergroten van de boring en een aangepaste bus erin steken niet meer mogelijk is. Daarom had ik gedacht om de krukas van een schadeblok van een R75/6 erin te monteren. Maar al bij al lijkt het verstandiger om te investeren in een >76 krukas. Bedankt voor de info Jef

     

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Volgens het onderdelenboek van BMW zijn alle krukassen met de M11x1,5 gaten gelijk. Dus als jouw schadeblok-krukas die gaten heeft, kan je deze zo in de RS bouwen. Koop wel nieuwe bouten. Groeten, Paul.