Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Daniel', geïmporteerd van het oude forum: Onderstaande een overzicht van mijn experimenten hiermee. Die zijn niet positief te noemen. Hebben jullie dezelfde ervaringen of wie heeft er een oplossing hiervoor? ------------------------- Net nu er ook in M&T een artikel staat over motorcommunicatie, hierbij wat ik ondervonden heb bij het testen de afgelopen weken. En dit ligt niet in lijn met wat er in M&T staat, behalve de prijs dan misschien. Vooraleer ik eventueel ga discussieren over het al dan niet onvoldoende werken wil ik zeker zijn van 't een en 't ander en 'k kan julle verzekeren dat je heel veel geduld moet hebben om alles getest te krijgen en daar een zinvol iets te kunnen uit afleiden. Dagen werk en gepruts is daar ingekropen. Wat we hebben: *)BMW R1150RT (mijn speeltje) met Baehr Ultima XL en Capo II *)Honda CBF600SA (Partner's machien) met Verso XL en Capo II *)Losse PMR, een ComPro 446 van Bowtech. Prijs: Voor de Verso en de beide Capo II samen, maar zonder de headsets en spiraalkabels (omdat we die al hadden) hebben we 1.400

5 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jos', geïmporteerd van het oude forum: /quote "Conclusie? *) Waarom haal ik maar en dit op twee machienes met spiksplinternieuwe capo's een zendbereik van 200m, daar waar er gewag gemaakt wordt van 1,4 KM en volgens de website van Baehr tussen de 2 ‡ 3 Km !!??" /end quote Nou, ik heb ook een 1150RT met een CapoII en Verso XL, maar mijn zendbereik is op open terrein toch echt wel 1,5-2,5 km.... Ik weet dus niet wat je fout doet... ik weet wel dat de antenne van de capoII liefst zo hoog mogelijk moet staan.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaap v D', geïmporteerd van het oude forum: Je hebt veel merken pmr/zendontvangers, het ene merk kan beter functioneren dan het andere merk, een pmr zal altijd storing opnemen van het voertuig, een voertuig moet goed ontstoord zijn, verder moet de antenne zover mogelijk van de motor geplaatst worden, dus achterop is meestal de beste plaats, contact maken met het electrisch cirquit geeft storing, maar ook via de antenne- ontvangst kan de PMR storing oppikken, een externe 12 volt aansluiting om de pmr op aan te sluiten kan verschil uitmaken, maar dat hoeft niet nodig te zijn, iedere auto radio draait goed ontstoord in vele merken auto's, ook in BMW auto's. Hier ligt een taak voor de BMW fabriek in Munchen om zijn Motorfietsen ook goed te ontstoren!! Verder moeten de aansluitingen goed gecontroleerd worden daar wil ook wel eens iets aan haperen, hoe groter de antenne is, hoe meer zend/ontvang bereik het apparaat heeft, je zou theoreties een merk met een grotere antenne kunnen kopen 10 of 100 cm. lengte kan al veel verschil maken, ook per antenne merk kan de zend/ontvang sterkte verschil uitmaken, kortom de antenne is een heel belangrijk deel van de installatie!

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Daniel', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb ondertussen de intercom Ultima XL en de Capo II helemaal achteraan gemonteerd i.p.v. vooraan in het opbergvak. Meteen ook is de 12V via een relaisschakeling gerealiseerd. De antenne staat vooraan boven de rechter spiegel en de draad loopt boven de benzinetank, i.p.v. in de kuip. Het verschil is al groot, ik haal nu een reikwijdte van zo'n 700 m, maar toch nog steeds minder dan de Honda die zo'n 1200m haalt met een compro 446. Bedankt voor de reakties. Daniel

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaap', geïmporteerd van het oude forum: Ik weet niet of jouw BMW vanuit de fabriek ontstoord is, dat kan je controleren door er een goede autoradio op aan te sluiten, en dan moet ie goed spelen met draaiende motor, is dat zo dan is je motor toch ontstoord. Het kan ook liggen aan slechte PMR/Intercom apparaten heb vroeger ook wel eens een goedkope zend/ontvanger gehad, werkte best aardig, totdat ik met de auto ging rijden dan hoorde ik alleen het gieren van de motor door de luidspreker, daarna een betere zendontvanger gekocht en toen werkte het wel goed. Nog een belangrijk punt uit mijn ervaring is: je kan de antenne beter niet korsluiten met de aarde van je Motor waar die staat, hij heeft al aarde bij de zender/ontvanger en dat kan je beter zo laten, dus een magneetvoet aan de antenne met een rubber isolatie hoesje er onder is een goede optie, en anders een polyester hoekje waaraan de antenne bevestigt is geeft ook een goede isolatie! En als je Motor niet ontstoord is wat ik mij in 2004 niet voor kan stellen, heeft BMW vast wel een ontstorings kit in de handel die je kan monteren!