Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Jef', geïmporteerd van het oude forum: Iemand ervaring met het inbouwen van een intercom? Waar wat plaatsen? Bv. waar plaats ik best de aansluitstekkers voor de headsets van resp. rijder en duo? enz.

3 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Han', geïmporteerd van het oude forum: Misschien wel nuttig om het motortype ff te noemen. Ik heb een Baehr Hobby in mijn R1100RT gemonteerd. Hij zit ingebouwd in "het kontje" vlak naast het achterlicht. De stroom heb ik afgetapt van het achterlicht. Hierdoor werkt hij alleen als het licht aanstaat. Dat zijn 2 vliegen in een klap. Je vergeet hem nooit uit te zetten en het is een extra reden om met licht aan te rijden (geen onbelangrijk veiligheidsaspekt!). De helm aansluitkabels bengelen links een stukje onder het zadel uit en zitten verder niet in de weg. De intercom zelf zit stevig met tirewraps vastgebonden alsmede de bekabeling. Allemaal niet veel werk dus en je kunt alles verwijderen zonder sporen achter te laten. Wel veel werk is het inbouwen in de helm. Ik moest mijn Concept helm half slopen om de boel netjes en degelijk te monteren. Het microfoontje heb ik ingebouwd in het klapgedeelte. Hierdoor zit het nooit in de weg. Gaat de klep omhoog dan kan je echter niet meer spreken. Dat is meteen een goede reden om niet met de klep omhoog te rijden. Ook onveilig (hoewel velen tot met de politie het doen). Mijn achterpassagier heeft een gewone helm op en de inbouw is ook bij deze helm een hele toer geweest. Enfin te ingewikkeld om hier helemaal uit te leggen. Ik wil wel verklappen dat je een buigzaam armpje met daaraan de microfoon kunt maken van dikpolig koper installatiedraad. Dat spul kan je bijna oneindig verbuigen eer het breekt. Het makkelijkste is kant en klare helmen te kopen met ingebouwde microfoon en loudspeakers. Kost wel wat natuurlijk. Waar ik niet tevreden over ben is de "bestekkering" en "bedrading" naar de helm toe. Dit komt neer op totaal ACHT 5-polige pluggen met 5-polig draad (ook nog GEEN spiraal draad) en is in praktijk gebleken behoorlijk kwetsbaar te zijn. De pluggen gaan los, de draden zitten in de weg. Als je bedenkt dat iedere plug 5 soldeer contacten bevat dan betekent dat 40 soldeercontacten die los kunnen trillen. Je kunt die kwetsbaarheid halveren door een vaste kabel aan de helm te maken. Maar dan zit er dus wel altijd die kabel aan. Als er iemand is die een (goede) draadloze verbinding naar de helm heeft weten te realiseren dan hou ik me aanbevolen voor meer informatie daarover. Het zou niet alleen degelijker kunnen zijn maar ook schelen in opstaptijd. Het gerotzooi met draden, het netjes schikken van helm en kledij alvorens weg te kunnen rijden kost toch al veel te veel tijd (naar mijn smaak) Succes ermee!

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jef', geïmporteerd van het oude forum: Alvast bedankt voor de tips. Wat mij inderdaad verbaast is dat (alhoewel zo'n Baehr systeem veel geld kost) we nog steeds moeten klooien met draadverbindingen naar de helmen. Je kan bv. voor een habbekrats een draadloze koptelefoon kopen om naar je stereo te luisteren en een draadloze telefoon koop je ook al voor twee keer niks. Begrijpe wie kan