Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Andre Heuzen', geïmporteerd van het oude forum: Vndaag deed mijn snelheidsmeter en dagteller het ineens niet meer, nu heb ik ontdekt dat er op de cardan een zoals ik heb gevonden magnetische gever voor de snelheidsmeter zit. Moet of kan ik hier iets mee om de snelheidsmeter weer te laten werken. Heb de schroef eruit gedraaid, maar het kapje is niet los te krijgen haast, een paar tikken erop gegeven, weer ingedraaid, rijden en ja hoor hij doed het weer. mijn vraag is moet ik iets gaan vervangen omdat hij het waarschijnlijk eerdaags weer niet doed, of is wat ik gedaan heb voldoende. Dank voor de reacties alvast. Gr. Andre

6 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Koos', geïmporteerd van het oude forum: Altijd handig om te weten om wat voor type BMW het gaat....

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Andre, De verwachting is dat je het hebt over de teller van een K 75/100. Dan zijn er drie mogenlijke oorzaken: 1- De sensor op het candan is defect of de kabel, deze loopt over arm van de achteras naar rechts tegen het frame net onder de tank, met een stekker, twee draden geel en bruin. Meet de sensor en de draden, soms schuurt er een draad tegen het achterwiel. 2- Een slechte verbinding van de stekker, schoonmaken. 3- De teller is defect. Deze is meestal reparabel, enkele malen is mij dat gelukt. De werking is als volgt: Gekoppeld aan de acheras, in het cardan draait een soort tandweil met grove vierkante tanden mee. De impulssensor, die boven op het cardan zit, ontvangt bij elke tand een impuls, die wordt via een elektrisch signaal via de bedrading doorgegeven naar de teller. De tellerklok bewerkt deze impulsen voor de snelheidsmeter en voor de afstandsmeter. Er komt redelijk veel elektronica voor kijken en daar gaat weleens iets stuk en dit kan worden gerepareerd, tenminste dit heb ik diverse malen gedaan. Groetjes en laat je bevindingen via het forum horen, Marco

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Robin Meeldijk', geïmporteerd van het oude forum: Hey Andre Bij mijn k100rs had ik het zelfde probleem Als eerste heb ik alle verbindingen schoongemaakt Ten tweede de aansluiting achter de teller los gemaakt en schoongemaakt bij mij was het probleem dat er een diode in de kilometer teller kapot was. Iemand met heel veel verstand van motoren,electronica en weet ik wat allemaal heeft toen de diode opgezocht en vervangen. Als je in de buurt van rotterdam woont wil ik wel mijn teller losmaken en op jouw motor zetten om te kijken of het aan je teller leg. in ieder geval suc6 robin

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Koomans', geïmporteerd van het oude forum: Omdat de sensor magnetisch is, kan er ook wat metaal "slijpsel" aan blijven plakken. Als dit het geval is komt er een minder "steil" signaal uit de sensor, waar de teller elektronica dan niet meer op reageerd. Even schoonmaken wil vaak helpen.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Auke', geïmporteerd van het oude forum: ik had hetzelfde probleem, maar het was niet electronisch de gever werk goed, dit heb ik getest door de motor op contact te zetten en de gever vlak bij de kop van een accuboor met sleutel spanner te houden. de uitsparingen in de accuboor kop geven hetzelfde resultaat als de sensor samenstelling in het achterwiel namelijk het verdwijnenen en verschijnen van metaal de snelheids meter zal nu uit de hoek komen. als dit zo is dan betekent het dat de ring welke om de achteras zit geklemd om snelheid te registreren los is geraakt. ik heb deze ring opnieuw vastgezet door het cardan te openen en de stalen ring weer op het aluminium te schuiven met loctite. en een aantal centerpons slagen in het aluminium waar de stalen ring omheen klemt. hopelijk heb je hier iets aan groeten Auke k100 85