Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum: Wie kent dit probleem? Het is nieuw voor mij. Motor: R100 uit 1981, 148.000 km (nieuwe zuigers en kleppen bij 110.000 km). Schoon luchtfilter, Keihan RVS uitlaten van De Hobbyist (bj. 1987). Symptoom: als de motor goed warm is, en ik stop bij een stoplicht, blijft de motor op 1500-1700 toeren stationair lopen. De gaskleppen zijn echter gewoon helemaal dicht, en ook als ik ze nog eens extra aandruk zakt het toerental niet. Ik kan dan zelfs de koppeling op laten komen en dan rijdt de motor met zo'n 1500 toeren gewoon weg. Ook als ik bij warme motor het gas afsluit en op de motor afrem, dan stopt het afremmen bij zo'n 2000-1700 toeren, en rijdt de motor met dat toerental verder. Zo lang de motor nog niet op temperatuur is, vertoont hij dat verschijnsel in het geheel niet. Het stationair toerental is dan keurig 900-1100 toeren, en als je het gas afsluit valt de motor ook direct naar dat toerental terug. Als de motor zo warm is dat het verschijnsel wel optreedt, dan kan ik hem wel dwingen om toch met zijn normale stationaire toerental te draaien door in stilstand met aangeknepen rem de motor even iets af te wurgen door de koppeling te laten opkomen totdat het toerental onder de 1000 toeren is gezakt. Daarna trek ik de koppeling dan weer in en dan loopt de motor ineens wel netjes 1000-1100 toeren. stationair. Wat heb ik al geprobeerd? - kleppen stellen; - bougies bernieuwd (ontsteking is electronisch, dus daar valt niks aan af te stellen); - carburateurs van top tot teen uit elkaar gehaald en schoongemaakt en ALLE pakkingen en O-ringen vernieuwd (behalve de vacu

8 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. 2 mogelijke oorzaken; Je trekt ergens valse lucht, rubber tussen carb en kop is poreus, of het pijpje waarop dat rubber gemonteerd zit lekt langs de schroefdraad. Of de vervroeger blijft hangen door vuil, of lamme veertjes. In tegenstelling wat de meest denken, jij ook dus, heeft de R100 wel degelijk een mechanische vervroeger, precies zoals de oude modellen. Het ontstekingssignaal komt wel electronisch, door de Hall-gever in het potje voor op de nokkenas, wordt dan versterkt door het kastje wat onder de tank zit, en dan naar de bobines. Maar de vervroeging wordt nog steeds mechanisch geregeld door een centrifugaalvervroeger, deze zit ook in hetzelfde potje. Groeten, Paul.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Dag Dick, Met de erste stelling van Paul ben ik het volledig eens, er wordt valse lucht aangezogen. Het vreemde is dat het erg wordt met een warme motor, de enige verklaring die ik mij kan voorstellen is dat de motor in koude toestand "normaal" draait omdat het arme mengsel een geringere verbrandingsdruk heeft dan een juist afgesteld mengsel. Dus dat de koude motor eigenlijk te rijk staat afgesteld om de lekkage te compenseren, daardoor krijgt de warme motor eigenlijk de normale mengselverhouding toegevoerd. Lucht lekkage is eenvoudig te controleren door de afdicht plaatsen met olie in te spuiten, dan krijg je bij lekkage een ander geluid wat de motor maakt, gaat roken en anders lopen. Succes, Marco

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de tips Paul en Marco, Ik was er inderdaad niet zeker van of de vervroeging nu electronisch of mechanisch verzorgd werd (het is niet mijn eigen motor, dus ik ken hem nog niet zo goed). Valse lucht is in dit geval denk ik niet de meest voor de hand liggende oorzaak, want ik heb de aanzuigbuizen expres al goed vastgedraaid, en de rubbers tussen aanzuigbuis en carburateur zijn vernieuwd (was ik in mijn eerste bericht nog vergeten te vermelden). Ook verklaart valse lucht naar mijn idee niet goed hoe ik het toerental blijvend omlaag kan dwingen tot het werkelijke stationaire toerental door de motor even af te wurgen. Als het echt valse lucht zou zijn, zou het toerental weer moeten oplopen wanneer ik na het afwurgen de koppeling weer intrek, is het niet? Maar dat gebeurt dus niet. De motor blijft dan gewoon netjes stationair lopen met ca. 1000 rpm. Vooral dat laatste past naar mijn gevoel beter in het beeld van een vervroeger die een beetje blijft hangen. Ik ga daarom toch eerst eens naar de vervroeging kijken. Waarschijnlijk wordt dat echter wel pas na mijn vakantie. Ik zal zeker terugmelden of dit iets opgeleverd heeft, maar dat kan dus een paar weken duren. Groeten, en tot over een paar weken, Dick.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum: Dick, goedenavond, Mijn R100 van 1981 vertoonde bij 90 dkm dezelfde verschijnselen. Het is een elektronische onsteking met een mechanische vervroeger. Het problemen onstaan door de uitgerekte veertjes in de vervroeger i.c.m. taai vet. In eerste instantie heb ik 2 veertjes vervangen (bij hobbyist Ä 7,5/st.) Dit was teveel van het goede, want bij optrekken hield de motor eventjes in. Een veertje vervangen geeft het beste resultaat. Nooit meer een verhoogd toerental. NB: De dwarspen van de unit, die in de nokkenas valt zit meestal zeer vast, dus zeker niet op slaan. Sukses, Frans

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Frans Diekema', geïmporteerd van het oude forum:
    Dick, goedenavond, Mijn R100 van 1981 vertoonde bij 90 dkm dezelfde verschijnselen. Het is een elektronische onsteking met een mechanische vervroeger. Het problemen onstaan door de uitgerekte veertjes in de vervroeger i.c.m. taai vet. In eerste instantie heb ik 2 veertjes vervangen (bij hobbyist Ä 7,5/st.) Dit was teveel van het goede, want bij optrekken hield de motor eventjes in. Een veertje vervangen geeft het beste resultaat. Nooit meer een verhoogd toerental. NB: De dwarspen van de unit, die in de nokkenas valt zit meestal zeer vast, dus zeker niet op slaan. Sukses, Frans


  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum: Bedankt voor de aanvullende informatie Frans, als gezegd zal ik na mijn vakantie laten weten of/hoe het probleem opgelost is. Groeten, Dick

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum: De vakantie zit erop, en de veertjes van de Hobbyist waren binnen, dus aan het werk gegaan. Met behulp van telefonisch advies van Ludo (bedankt Ludo!) is het gelukt om de unit uit elkaar te halen. Het oude vet was erg hard geworden, en de scharnierasjes van de centrifugaalgewichtjes waren wat aangevreten, dus die heb ik een beetje glad gevijld. Daarna de draaiende delen gesmeerd met lithiumvet en de nieuwe veertjes gemonteerd (waren bijna de helft korter dan de uitgerekte oude). Met behulp van een stroboscoop (aangesloten op een acculader, ook een tip van dit forum, je mag hem n.l. niet op de accu van de motor zelf aansluiten i.v.m. storende signalen van de ontsteking) de ontsteking weer goed afgesteld en gisteren een ritje van 150 km gemaakt. Probleem is helemaal verholpen, dus Paul en Frans zaten helemaal goed. Ik heb in eerste instantie ook beide veertjes vervangen, en ik heb niet merkbaar last van inhouden van de motor bij het optrekken. Wel heb ik de indruk dat de motor bij het dichtdraaien van het gas meer knalt in de uitlaat (RVS Keihan dempers van De Hobbyist) dan voorheen. Maar ach, deze veertjes zullen in het gebruik ook wel weer slapper worden, dus misschien wordt dan het knallen ook wel weer minder. Iedereen erg bedankt voor het meedenken in elk geval, de motor is er een stuk van opgeknapt! Groeten, Dick.