Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum: Mijn R80/7 van 1979 lekt wat olie voor uit het blok, dat verbandt dan op de balanspijp. Ziet er niet uit en stinkt natuurlijk ook. O-ring van het ontstekinghuis heb ik een paar keer vervangen, daar kan het redelijkerwijs niet meer aan liggen. Er lijkt olie ter hoogte van de dynamo te lekken. Krukaskeerring is dan natuurlijk verdacht. Weet iemand of de voorste krukaskeerring kan worden vervangen zonder het kettingkastdeksel uit te bouwen? en zo ja, hoe? Zo nee, kan dat ook zonder het blok geheel uit het frame te nemen?

13 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: De krukaskeerring gaat er wel vanaf de voorkant in maar de oude is bijna niet te verwijderen zonder beschadigingen met de kettingdeksel nog gemonteerd. Ook wordt aanbevolen de keerring te monteren met afgenomen deksel. Het blok hoeft niet los, wel ontsteking, dynamo en diodeplaat verwijderen voor het deksel te demonteren. Hoe staat het met je nokkenasketting en spanner, kun je dan gelijk mooi controleren

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum: Dick, Dank voor je reactie. Dit vermoedde ik al, wordt toch wat meer werk. Wellicht stel ik het uit tot de wintertijd, kan ik nu tenminste rijden.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Dit is echt een klusje van niks, dynamo eraf, oude keerring aan 1 kant naar binnen tikken, en eruit wippen. Nieuwe keerring er voorzichtig in tikken met een bus die groter is als het gat, zodat de keerring gelijk ligt met het deksel. Er zit in dit gat namelijk geen rand, waar normaal de keerring tegen rust, je kan hem dus door het deksel heen drukken. Groeten, Paul.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hoe tik je hem aan 1 kant naar binnen, de as zit er nog in en kantelen zal die echt niet in het gat, daar zit de metalen buitenring volgens mij veel te strak voor. Dan zou ik eerder twee schroefjes er van de voorkant indraaien en hem er zo uit proberen te trekken. Maar dan weet je nog niet hoe het met je nokkenasketting staat. Als de keerring lekt door veroudering zal de ketting ook al wel een tijdje draaien.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Hans', geïmporteerd van het oude forum: De hele kap waarop de onsteking en diodeplaat enzo op gemonteerd zit (nokkenasdeksel?) moet er toch nog af? Dan pas kun je de keerring de- en monteren, en je ketting bekijken. Kijk gelijk even naar de aansluiting van je toerentellerkabel (mits niet electronisch). succes Hans L.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. De krukas zit er nog wel in, maar daar dicht de keerring niet op af. De keerring dicht af op het anker, dat je net hebt gedemonteerd. Als je de keerring schuinweg wat naar binnen tikt, met een dunne drevel oid. komt de andere kant naar buiten, zo lukt het mij meestal. Jouw truc met 2 schroefjes is ook een prima oplossing, heb laatst op die manier de uitgaande keerring vervangen van het cardanhuis van een 1100. Kijken naar de ketting kan van de winter altijd nog, eerst de boel lekdicht de zomer door. (of je moet het hele jaar doorrijden, dan maakt het niet uit wanneer je het doet) Groeten, Paul.

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Ton Nijkamp', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi. De krukas zit er nog wel in, maar daar dicht de keerring niet op af. De keerring dicht af op het anker, dat je net hebt gedemonteerd. Als je de keerring schuinweg wat naar binnen tikt, met een dunne drevel oid. komt de andere kant naar buiten, zo lukt het mij meestal. Jouw truc met 2 schroefjes is ook een prima oplossing, heb laatst op die manier de uitgaande keerring vervangen van het cardanhuis van een 1100. Kijken naar de ketting kan van de winter altijd nog, eerst de boel lekdicht de zomer door. (of je moet het hele jaar doorrijden, dan maakt het niet uit wanneer je het doet) Groeten, Paul.
    Keerring is inmiddels vervangen en tot nu toe is alles keurig oliedicht. Hopen dat het zo blijft. Zo moeilijk was het inderdaad niet, aan 1 kant naar binnen tikken lukte echter niet, de hele ring begon naar binnen te schuiven. Een klein inbussleuteltje met de korte kant tussen krukaseinde en keerring en dan voorzichtig naar buiten trekken met een tang (zorgen dat het inbussleuteltje niet afbreekt!) was de remedie. Het afdichtingsvlak van de rotor was wat vuil. Goed schoongemaakt en daarna alles weer gemonteerd met een nieuwe keerring uiteraard. Operatie geslaagd zonder het kettingkastdeksel te demonteren, wel fijn want ik haal liefst zo min mogelijk los, het wordt er toch altijd een beetje minder van. Om de nokkenasketting maak ik me niet zo druk, tandwielen en ketting zijn 13000 km geleden vernieuwd, dus daar zal denk ik nog niet veel aan mankeren. Dick en Paul hartelijk dank voor het meedenken. Groeten, Ton.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marc', geïmporteerd van het oude forum: Hallo, Bij mij komt er olie onder uit het afdichtingsdeksel (1995-R100RT). Dus wilde ik de oliekeerring op de krukas vervangen, maar ik kreeg de rotor met geen mogelijkheid los. Draaide met de imbus gewoon het achterwiel rond. Weet iemand hoe de rotor (zonder beschadingen) losgemaakt kan worden? Alvast bedankt voor jullie reacties, groeten, Marc.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum: Hoi. Op je achterrem gaan staan en de bout losdraaien. De bout helemaal eruit draaien, stiftje maken van een 5mm imbussleutel en deze in de rotor steken. Nu draai je de bout weer terug en zal de rotor loskomen, evt met een klap op de boutkop. Groeten, Paul.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick vd G', geïmporteerd van het oude forum: Ik moet waarschijnlijk een vergelijkbare operatie uitvoeren (ook een 'natte dynamo') , maar ik heb het probleem dat k het anker met geen mogelijkheid los krijg. Weet een van jullie hier misschien nog wat slims op? Ik heb hier notabene een speciale 'drukbout' voor (een bout met een drukstift er aan vast), maar het anker zit zo vast, dat ik die bout krom gedraaid heb (ondanks flinke tikken op zijn kop). Wat moet ik nu doen? Groeten, Dick.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Het systeem van een tik op de drukbout is eigenlijk wat tegenstrijdig. De druk staat eigenlijk op de stift tussen krukas en rotor (anker). Als je er een klap op geeft druk je de stift juist in en haal je de spanning van het anker. Probeer eens de bout op spanning te draaien en dan met twee hamers tegelijk (tegenover elkaar) een tik op de zijkant van het anker te geven. Of een redelijk blok ijzer (grote hamer) aan een kant stil tegen het anker houden en dan een tik op de tegenoverliggende zijde geven. Doe dit dan zover mogelijk naar achteren op het anker want daar "draagt" het ijzer. Of het volgende : de verklaring is theorie maar bij mij werkte het wel. Een los stuk drukijzer en een losse bout. Dan komt de druk niet geheel recht en evenredig verdeeld op het anker maar iets schuin omdat de losse dukstift wat schuin in het anker ligt. De kracht op het anker grijpt wat schuin aan en de conische klemming zal wat eerder worden opgeheven. Ik hoop dat het helpt. Succes, we lezen het wel.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Dick vd G. Is het nog gelukt met die rotor ?? Als ik alle andere vragen lees , heeft dit dan betrekking op dezelfde motor of heb je een rijtje staan.