Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Kees', geïmporteerd van het oude forum: Enige tijd geleden heeft mijn R60/2 "gehapt". Volgens de deskundige waren de cylinder te krap gehoond. Nieuwe zuigers ingestoken, cylinders uiteghoond. Nu ca. 700 km verder is het weer gebeurd. Het is een R60/2 met Steib zeispan met 26/6 overbrengingsverhouding. Voordat de 26/6 cardan er op zat nooit geen last gehad, maar hij maakt nu dan ook meer toeren. Het is beide keren op de snelweg gebeurt (snelheid 95 km/u). Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn? (Is de 26/6 niet goed?, kan het een olie probleem zijn, toch weer te krap gehoond?) Voordat ik er weer een paar honderd euro tegen aan gooi probeer ik toch maar eens uit te zoeken wat het kan zijn. Bij voorbaat dank, Kees.

13 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'sjaak', geïmporteerd van het oude forum: hallo als ik je verhaal lees heeft het maar met een ding te maken : te vlug te hard rijden en dan ook nog met een zijspan er aan ?????? wat denk je van 1500 km rustig aan en dan eens op de snel weg en dan na 2000 km je span er eens aan hangen volgens mij heeft het niets te maken met allerlei "moeilijke'' zaken maar ben benieuwd naar andere reactie's m.v.g sjaak denk dat 95 km per uur met span bijna volgas is ???

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'sjaak', geïmporteerd van het oude forum: hallo als ik je verhaal lees heeft het maar met een ding te maken : te vlug te hard rijden en dan ook nog met een zijspan er aan ?????? wat denk je van 1500 km rustig aan en dan eens op de snel weg en dan na 2000 km je span er eens aan hangen volgens mij heeft het niets te maken met allerlei "moeilijke'' zaken maar ben benieuwd naar andere reactie's m.v.g sjaak denk dat 95 km per uur met span bijna volgas is ???

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'sjaak', geïmporteerd van het oude forum: hallo als ik je verhaal lees heeft het maar met een ding te maken : te vlug te hard rijden en dan ook nog met een zijspan er aan ?????? wat denk je van 1500 km rustig aan en dan eens op de snel weg en dan na 2000 km je span er eens aan hangen volgens mij heeft het niets te maken met allerlei "moeilijke'' zaken maar ben benieuwd naar andere reactie's m.v.g sjaak denk dat 95 km per uur met span bijna volgas is ???

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Hoeveel kM's had je met gehoonde cylinders (en nieuwe zuigers?) gedraaid toen hij de 1e keer vastliep? De cardanverhouding 26/6 is ok, en wat sjaak zegt ben ik het meteen mee eens; 700 op de klok met nieuwe zuigers, en dan met span 95 rijden is vragen om ellende. Dan nog, hoe lang is het geleden dat je blok uit elkaar is geweest? (toestand oliepomp, div. kanalen e.d.) En: alles juist gemonteerd? (geen vloeibare pakking oid. in smeergaten bij bijv. cyl.voet) More info please! Lei

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum: Oververhit door A) te arme afstelling misschien? B)Onstekingstijdstip goed? C) Kleppen goed gesteld? Heb je de zuigerveren in de juiste positie cq volgorde gemonteerd? Toch lijkt ook volgens mij het verhaal op teveel toeren tijdens de inrijperiode. 26/6 cardan moet prima trekken met zijspan, hoewel met 95 inrijden wel hard is (of wijkt je teller zoveel af na het monteren van een ander cardan?) R60 schijnt toch iets gevoeliger te zijn voor vastlopen dan R50 en R69(S), hoe dit komt weet ik niet. Na reparatie weer opnieuw inrijden, niet te veel toeren maken (max. 70-80 km/u en niet doortrekken tot de kleppen gaan zweven bij wijze van spreken) O ja en bij het inrijden maximaal om de 500 km olie verversen. Het kan daarbij ook geen kwaad om de carterpan en de oliezeef even te verwijderen en die van binnen schoon te maken. Je zult verbaasd zijn hoeveel troep je op die manier weghaalt. Gebruik gewone minerale olie 20W50 (Castrol GP) Heb je de boel toch uit elkaar liggen kijk dan gelijk even of er teveel speling op de drijfstangen zit, kan ook een oorzaak zijn. succes Rob.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco C. Stubenitsky', geïmporteerd van het oude forum: Beste Kees, Het na een revisie indraaien van een motor in het algemeen is een serieuze aangelegenheid en betekent dat er zeker de eerste 1500 Km rustig moet worden gereden. Dit wil zeggen niet teveel toeren en niet teveel gas. Half vermogen maximaal en niet teveel toeren, 4000 t/min is maximaal vind ik persoonlijk. Tegen mijn klanten vertede ik altijd dat als je een hartoperatie hebt gehad kan je ook niet direct vanuit het ziekenhuis een maraton gaan lopen. Rustig gaan beginnen Dit is voor de levensduur en de kwaliteit van de motor erg belangrijk. Speciaal de zuigers in een gietijzeren cilinder vragen beheersing. Na het hohnen is de oppervlakte van de cilinderwand niet vlak en glad, veel microscopische groeven, deze hebben een slechtere warmtegeleiding dan een hoog gepolijste wand na goed inrijden, dit geldt ook voor de zuigerwand. Twee gladde oppervlakken hebben betere wamteoverdracht dan ruwe oppervlakken. Olie is een slechte warmtegeleider, een dunne oliefilm heeft een betere warmteoverdracht dan een dikke oliefilm. Het doel is met het inrijden niet alleen Ônslijten" maar zeker ook het polijsten van allen bewegende delen, met name de cilinders en de zuigers. Eigenlijk is de essentie een niet te hoge thermische belasting voor zuiger en cilinder. Nu ga je met een zijspan inrijden, dan heb je al direct een veel groter vermogen nodig om de lucht- en rolweerstand te compenseren. Het vastlopen van een zuiger komt omdat de speling tussen cilinderwand en zuiger dermate gering is geworden door de thermische uitzetting van de zuiger, dat de smeerolie niet meer voor een oliefilm tussen de twee oppervlakken kan zorgdragen. De enige oplossing is om te zorgen dat de zuiger niet te warm kan worden, dus minder verbrandingswarmte en/of extra koeling voor de zuiger. Een rijker mengsel bij meer geopende gasklep helpt ook voor een lagere verbrandingstemperatuur. De aluminium zuiger die een hoge temperatuur bereikt heeft ook een veel grotere uitzettingscoÎfficiÎnt dan de gekoelde gietijzeren cilinder en de warme zuiger kan deze hoge temperatuur ook overdragen op de zuigerveren, die extra gaan uitzetten waardoor de slotspeling te gering kan gaan worden waardoor deze ook gaan vreten en vastlopen en breken. Destijds had ik zelfs om zuiger problemen te voorkomen de zuigerspeling van de motor van mijn raceauto werkelijk 0,3 mm gemaakt. Rammelde bij een koude motor maar ik had veel minder wrijving en dus een veel betere smering van de zuigers. Dit kan natuurlijk niet bij een gebruiksmotor. De druk van de oliepomp had ik ook verhoogd, waardoor de zuigers meer spatolie kregen vanuit de krukas - drijfstanglagers. Groetjes, Marco Ik weet niet of het tot de mogelijkheden behoort maar volgens mij is het noodzakelijk om een extra inwendige koeling te hebben om de zuigers te koelen. Dus een oliekoeler is erg belangrijk en speciaal bij een lucht gekoelde motor. Alle zwaarder belaste motoren in het algemeen zijn voorzien van oliekoelers, dit geeft tevens een stabilere temperatuur van de gehele motor

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Het totaal aantal probleemloos gedraaide zijspan kM's met 60/2's zonder oliekoeler oid wil je niet weten, en is nog niet uitgeteld! Goed in elkaar zetten en inrijden is het devies. Lei.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
    Het totaal aantal probleemloos gedraaide zijspan kM's met 60/2's zonder oliekoeler oid wil je niet weten, en is nog niet uitgeteld! Goed in elkaar zetten en inrijden is het devies. Lei.
    Beste Lei, Ik ben het helemaal met jou stelling eens, echter als je niet aan de twee gestelde voorwaarden wil of kan voldoen, dan blijft er slechts de oplossing over om inwendig te gaan koelen, ik denk dat dit logisch iPersoonlijk ben ik geen voorstander om met een motor met zijspan met een snelheid van 95 Km/uur deze na een revisie te gaan inrijden. Bedankt voor je reactie, Groetjes, Marco

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Beste Marco, Ik ben het helemaal niet met jouw stelling eens, als je niet aan de twee gestelde voorwaarden wil of kan voldoen, zal je nooit een inwendige koeling goed ten uitvoer brengen. Als je al op het idee komt! Bedankt voor je reactie, Lei.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Lei, Het is mogenlijk om het motorblok intern te koelen. Dit kan dmv een ring tussen carter en carterdeksel. Hierdoor heb je meer olie, en de temperatuur blijft iets lager. Met mijn R100 uit ¥82 scheelde het 10 graden, het carter was 0,9 liter groter. En het grote voordeel is dat het bijna niet opvalt dan bv een oliekoeler en het is makkelijk te monteren.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Zeg er dan ook bij dat je tussen de "keienvanger" (60/2)en de aansluiting hiervan in het carter ook een tussenstuk moet zetten, zodat de olie van onderuit wordt opgepikt!

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Lei, Dat spreekt voor zich.