Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'hans hoekman', geïmporteerd van het oude forum: ik ben in het bezit van een bmw r69 (volgens het kenteken uit 1956) Op het kenteken staat vermeld rijkspolitie afd. technische dienst hooikade 1 te delft. het motor/framenummer op het kenteken is 06526560 Wie kan mij helpen aan het beantwoorden van de volgende vragen; - wat zijn specifieke verschillen tussen een r69 en een r 69s - wie weet waar ik mogelijk historische gegevens van deze motorfiets bij de rijkspolitie kan krijgen, een soort onderhoudsboekje - waar zijn onderdelen van dit type bmw te koop - wat is de beste cardanoverbrenging voor zijspangebruik.

16 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: De R69s is nog iets opgepepter dan de R69 (42 pk tegen 35 pk). De specifieke verschillen zitten 'm in compressieverhouding, nokkenas, sproeierbezetting, cylindervoetbevestiging (toen die "s" verscheen bleken er cylinders los te laten?), de motorontluchter op de nokkenas (nu aangegoten nokken, voorheen vastgeklonken pennen die wel ooit loskwamen), vanwege de hogere toerentallen kreeg de "s" een trillingsdemper op de krukas en zo nog wat te verbeteren zaken. Het is in principe een opgeschroefde R69 (klinkt wel zeer interessant, wat je hebt). Als je 'm qua vermogen origineel houdt, voornamelijk de nokkenas, is lang niet alles nodig of wenselijk. Dit soort info staat zeer uitvoerlijk in -daar is Ìe weer- "1000 tricks f¸r schnelle BMWs" ISBN 3-613-01117-4. Onderdelen? Hobbyist! Of diverse zaken in Duitsland natuurlijk (Stemler in Remscheid bv.) Voor dit soort -zijspan- cardanoverbrenging zegt de fabriek 6:26. Voor meer specifieke zaken graag meer specifieke vragen, en bij de rijkspolitie kom ik niet zo vaak. groet Lei.

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Roel', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Hans, Uiterlijk/technisch verschil zit verder in de verstelling van de ontsteking. Gebeurt bij een R69 met een manette op het stuur en bij een S met een vervroeger automatisch. Roel

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Kees Roozemond', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Hans, Google:bmw r69s gaf een aardige site http://www.snafu.org/restore/ Veel plezier met je motor, mvg Kees

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Tendele heb je gelijk, Roel! Alleen de r69 had de vervroeging op beide manieren: handmatig en centrifugaal.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan de Lange', geïmporteerd van het oude forum:
    ik ben in het bezit van een bmw r69 (volgens het kenteken uit 1956) Op het kenteken staat vermeld rijkspolitie afd. technische dienst hooikade 1 te delft. het motor/framenummer op het kenteken is 06526560 Wie kan mij helpen aan het beantwoorden van de volgende vragen; - wat zijn specifieke verschillen tussen een r69 en een r 69s - wie weet waar ik mogelijk historische gegevens van deze motorfiets bij de rijkspolitie kan krijgen, een soort onderhoudsboekje - waar zijn onderdelen van dit type bmw te koop - wat is de beste cardanoverbrenging voor zijspangebruik.
    Hallo, toevallig ben ik ook in het bezit van een r 69 uit 1957 afkomstig van de Delftse politie. De verschillen tussen de r 69 en s uitvoering zitten in het aantal pk,s , de handbediende voorontsteking, de ontbrekende verstevigingen in het frame in vergelijk met de S en was uitgevoerd met een zweefzadel, tevens was het achterste hoofdlager op de krukas een tonnnenlager, ook de krukas was dunner. Wees zuinig op je fiets want hij loopt een stuk rustiger dan de R69 S en is een hoop geld waard. Ik rij al 16 jaar zonder problemen op deze fiets en doe hem never nooit meer van de hand. Hij stuurt beter dan de R68 en loopt mooier dan de R69S. Kortom, de ideale fiets uit de BMW stal voor 1960. Groetjes, Jan.

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frenk', geïmporteerd van het oude forum: hallo beste lezers, ik wou even laten weten dat ik nog een voledig geschorst kenteken heb van een bmw R 69 dat ik graag zou willen ruilen tegen dat van een R69S op markt plaats zoek ik tevens ook nog een frame van een R69S en op andere sites wie kan mij verder helpen gr frenk

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'tristan', geïmporteerd van het oude forum: frame nummers van de r69 fietsen zijn 6 cijfers lang en voor de r69 zijn de volgende nummers gemaakt. BMW R69 652001 t/m 654955

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'hent', geïmporteerd van het oude forum: Hoi, Volgens mij zit er ook verschil in de versnellingsbakken; modellen voor sport en overheid hadden een andere bak, te herkennen aan een ingeslagen letter S bij de olievulplug. Waarschijnlijk is dan ook de interne overbrenging van de bak iets anders dan gewone modellen.

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'cees', geïmporteerd van het oude forum: Klopt : Bij de S bak stond of staat een S ingeslagen naast de km/teller kabel aansluiting. Het verschil heb ik me nooit in verdiept . Je kocht zon ding , en toevallig trof ik bij alle 3 een S bak . Ook achter de R69 uit '59 stond een S bak , of dat orgineel was weet ik niet. En had een centufigaal vervroeger. Wel de fijnste gummie koe die ik ooit heb gehad. Ja in 1968 gekocht bij Joh. Hoekman te s'Gravenpolder . Gereviseerd en gemoffeld , voor Hfl. 2250,- Verkocht in 1972 voor 2000 gulle . Niet wetende dat hij nu het 7 voudige waard zou zijn. Aai Aai groetjes Cees.

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Anton', geïmporteerd van het oude forum:
    Hoi, Volgens mij zit er ook verschil in de versnellingsbakken; modellen voor sport en overheid hadden een andere bak, te herkennen aan een ingeslagen letter S bij de olievulplug. Waarschijnlijk is dan ook de interne overbrenging van de bak iets anders dan gewone modellen.
    De S staat voor de "Close-Ratio" bak, ofwel S=sport, die zonder toegevoegde letter is de STD bak, die is meer wide ratio en meer allround, beter geschikt voor zijspangebruik. Maar daar zou ik geen R69 (s) voor nemen.

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'coen', geïmporteerd van het oude forum: S staat voor Solo

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Anja', geïmporteerd van het oude forum: Is de s uitvoering niet voorzien van 20 kleppen, ipv de 4 bij de gewone ? Dacht dat die S net de 210 aantikt... Anja

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'blauwendraat', geïmporteerd van het oude forum:
    hallo beste lezers, ik wou even laten weten dat ik nog een voledig geschorst kenteken heb van een bmw R 69 dat ik graag zou willen ruilen tegen dat van een R69S op markt plaats zoek ik tevens ook nog een frame van een R69S en op andere sites wie kan mij verder helpen gr frenk
    Beste Frenk ik heb een r/50 op kenteken,die destijds door een dealer zeer professioneel is omgebouwd tot r 69 werkelijk tot het laatste ringetje. Je begrijpt ik zou graag een kenteken van een r 69 willen kopen misschien kan jij wat voor mij betekenen of verder helpen gr Cees Blauwendraat 0355420235

  14. PeterH
    Cees, die R 50/2 met R69 blok, is dat misschien kenteken UL-34-76? Ik heb daar namelijk ooit (1974) een R69 blok in gezet. Zag een tijdje terug op de site van de RDW dat die machine nog bestaat. Met vriendelijke groet, PeterH

  15. wil
    weet iemand dit blok nog te liggen 0f ( te hangen ) ? R69S nummer. 656307 uit 1962. grt Wil.