Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Vraag, wie heeft er ervaring met het ombouwen van oude boxers naar electronische ontsteking?? Ik heb zelf een R90 s en overweeg de stap. ik wil graag weten wat het voor een invloed heeft op bijv. Topsnelheid Verbruik Oppakken bij lagere toerentallen etc. Math

26 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Math, Goeiemorgen, is het probleem al verholpen? De volgende electronische ontsekingen zijn er te koop. Boyer Silent Hectic Dyna Piranha De boyer, Piranha en Dyna worden op de nokkenas geplaatst. Alleen Dyna en Piranha maken gebruik van de orginele vervroeger. Boyer heeft een plaatje met twee magneten ipv de vervoeger. Silent Hectic wordt op de krukas geplaatst, deze ontsteking is zeer goed maar is duur. (800 Euro) Deze kan ook voor dubbele bougies gebruikt worden en deze heeft ook verschillende curves die ingesteld kunnen worden. Er is dus genoeg te koop. Sterkte met de R90S, Richard

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'martin ', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb zelf een Boyer ontsteking op mijn /5. Qua vermogen. topsnelheid en verbruik heb ik nooit merkbaar verschil geconstateerd. Voordeel van de electronische ontsteking is vooral day het steeds afstellen van de puntjes komt te vervallen.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:
    Math, Goeiemorgen, is het probleem al verholpen? De volgende electronische ontsekingen zijn er te koop. Boyer Silent Hectic Dyna Piranha De boyer, Piranha en Dyna worden op de nokkenas geplaatst. Alleen Dyna en Piranha maken gebruik van de orginele vervroeger. Boyer heeft een plaatje met twee magneten ipv de vervoeger. Silent Hectic wordt op de krukas geplaatst, deze ontsteking is zeer goed maar is duur. (800 Euro) Deze kan ook voor dubbele bougies gebruikt worden en deze heeft ook verschillende curves die ingesteld kunnen worden. Er is dus genoeg te koop. Sterkte met de R90S, Richard
    Hoi Richard, helaas het probleem met oppakken en topsnelheid is nog steeds niet verholpen, Vandaar deze vraag. het is misschien een manier om de problemen het hoofd te bieden. Maar als alleen het steeds stellen van de contactpunten komt te vervallen dan zal ik zeker niet overstappen. Groetjes, math

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert ', geïmporteerd van het oude forum: Dag Math, ik heb op mijn R90S sinds een paar maand een elektronische ontsteking van de Frima Breindl-Grope zitten. Deze bevalt mij erg goed. Wordt gemonteerd op de krukas (voor op de dynamo, waarbij alles weer gemakkelijk in de originlele staat is terug te brengen). Motor start erg goed (maar dat deed hij ook al met punten), trekt goed door en het verloop is nul (0). Deze set heb ik voor 160,- Euroi besteld in Dld (zie www.omega-oldtimer.de). Echt een aanrader in vergelijk metde andere produkten. Groet Robbert R90S '76 Oja je kunt 10 vervroegings krommen instellen.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:
    Dag Math, Robert, bedankt voor je reactie. Ik heb nog een aantal vragen. Deze hangt samen met de door mij eerder omschreven problemen met mijn 90s. - Hoeveel verbruikt jouw fiets? - Hoelang moet je op de choke blijven rijden? - Mijn fiets pakt slecht op bij lagere toerentallen < 2500 Doet die van jou dat ook? -hoe groot is je hoofdsproeier? -Wat is je topsnelheid? Bedankt alvast voor de moeite. Indien anderen dit lezen dan ben ik ook nieuwsgierig naar wat hun ervaring is met de 90s. groetjes, Math ik heb op mijn R90S sinds een paar maand een elektronische ontsteking van de Frima Breindl-Grope zitten. Deze bevalt mij erg goed. Wordt gemonteerd op de krukas (voor op de dynamo, waarbij alles weer gemakkelijk in de originlele staat is terug te brengen). Motor start erg goed (maar dat deed hij ook al met punten), trekt goed door en het verloop is nul (0). Deze set heb ik voor 160,- Euroi besteld in Dld (zie www.omega-oldtimer.de). Echt een aanrader in vergelijk metde andere produkten. Groet Robbert R90S '76 Oja je kunt 10 vervroegings krommen instellen.


  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert ', geïmporteerd van het oude forum: Dag Math, het blok heeft sinds revisie 1800km erop zitten. Ik heb hem nog niet tot aan de streep gehad, maar heb in de Ardennen kortstondig al de 190 gehaald (vlak). Verbruik ligt zo rond de 1:17. Ik hou het niet zo goed bij moet ik zeggen. De carburateurs heb ik laten ultrasoon reinigen en ik heb alle originele sproeier maten gemonteerd(vervangen). Er zitten wel Hoske dempers op (toen ik bij 160 achter mijn eigen fiets aan reed moest ik wel constateren dat die dingen redelijk hard tegen je 'praten'). Starten gaat met choke vol erop direct goed, en ik kan hem er erg snel helemaal afzetten. Volgens mij woomde jij niet in de buurt van Den Haag, maar je kan altijd (via mail ) contact met me opnemen, misschien kan ik je helpen met het oplossen van jou probleem. groet Robbert groet Robbert

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:
    Dag Math, het blok heeft sinds revisie 1800km erop zitten. Ik heb hem nog niet tot aan de streep gehad, maar heb in de Ardennen kortstondig al de 190 gehaald (vlak). Verbruik ligt zo rond de 1:17. Ik hou het niet zo goed bij moet ik zeggen. De carburateurs heb ik laten ultrasoon reinigen en ik heb alle originele sproeier maten gemonteerd(vervangen). Er zitten wel Hoske dempers op (toen ik bij 160 achter mijn eigen fiets aan reed moest ik wel constateren dat die dingen redelijk hard tegen je 'praten'). Starten gaat met choke vol erop direct goed, en ik kan hem er erg snel helemaal afzetten. Volgens mij woomde jij niet in de buurt van Den Haag, maar je kan altijd (via mail ) contact met me opnemen, misschien kan ik je helpen met het oplossen van jou probleem. groet Robbert groet Robbert
    Mijn top ligt rond de 180 (plat op de tank) volgens diverse mensen is dit te laag. Ik zou minimaal 190 moeten halen en dan ook nog rechtop. Maar goed, die top interessert me niet zoveel. De enige reden dat ik die vermeld is omdat ik denk dat hij samenhangt met het probleem " slecht oppakken" Afgelopen week werd ik eruit gereden door een 80/7. Dat is wel effe slikken.Ik heb RVS dempers gemonteerd van het merk Jamo. Deze zouden volgens een plaatselijke dealer geen vermogens verlies geven. Daarbij heb ik die pas sinds een maand erop zitten en het probleem speelt al dik 3/4 jaar. Ik woon inderdaad niet in de buurt van Den Haag, maar helemaal in het zuiden (Limburg nabij Sittard) Het fenomeen dat zich voordoet is dat als ik < 2500 rpm rij en het gas opendraai dan lijkt het erop dat de motor verzuipt. Er zijn dan ook kleine plofjes in de uitlaat hoorbaar. Alleen als de motor echt warm is gebeurt dit niet. Toch pakt hij dan ook niet lekker op. Indien de motor koud is en ik heb de choke erop dan pakt hij wel goed op. Rara politiepet Nou wie heeft er nog suggesties? Ik rij nu naar de Hobbyist om wat pakkingen te halen zodat ik kan controleren of de timing nokkenas/krukas goed staat. Niet omdat er een reden zou zijn om hier aan te twijfelen maar langzaam raken de ideen op. Wie heeft er nog suggeties? Math

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Math, Ga met de motor naar een Dynotestbank, dan weet je het maximale vermogen, en ze meetten de uitlaatgassen op elke gasopening. Hieruit kan je conclusies trekken, en ze kunnen hem aanpassen zoals de naalden, stationair sproeiers en mengbuizen. De beste (vind ik) is Ruud Frederiks in Goes. Hij heeft alles op voorraad van Dell'orto. Sterkte, Richard

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Richard, heb je raad maar meteen opgevolgd. a.s. Vrijdag gaat hij erop. Ik vind het jammer dat ik het probleem zelf niet heb kunnen vinden maar ok. Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Math

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:
    Richard, heb je raad maar meteen opgevolgd. a.s. Vrijdag gaat hij erop. Ik vind het jammer dat ik het probleem zelf niet heb kunnen vinden maar ok. Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen. Math
    Zojuist de oude dame naar de testbank gebracht. Ben benieuwd. Volgende week meer. Math

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb haar vandaag opgehaald. Ze trekt nu weer als vanouds. Eigenlijk is alleen de mengselschroef versteld, maar het resultaat is verbluffend. Eerlijk gezegd begrijp ik er niets van. Ik had beide carburateurs afgesteld middels het oude concept, en tevens had ik gecontroleerd met colortune. Blijkt dus toch niet zo eenvoudig te zijn. Ik ben benieuwd of het verbruik weer terug is op het oude niveau, 1:20 i.p.v. 1:15 Groetjes Math

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Math, Liep jouw 90S 1:20?! Dat heb ik nog nooit gehaald, ondanks dat het ding loopt als een zonnetje. Overigens had de vorige eigenaar er al aansluitingen voor vacuummeters opgemaakt om het afstellen te vereenvoudigen. Trillen doet hij bijna niet, en hij pakt goed op, hoewel (90S eigen?) er beneden de 3000t/min niet veel gebeurt. Wel een probleempje met de choke gehad, het rubber tuultje van de kabel was weg en na een nachtje op de camping in de regen buiten geslapen te hebben zat de choke vast... (deeltjes al besteld :)) Een week of wat geleden nog door BelgiÎ en Frankrijk gekoerst, maar beter als 1:15~1:17 (zonder bepakking en toen de choke nog goed werkte) kreeg ik er niet uit. Topsnelheid is overigens, zonder kuipje plat op de tank, ne met de nodige(?) zwabbers, ~190km/u. Groeten & veel rijplezier met je 90S, Jeroen (R90S ~ 1974)

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Hey Jeroen, ja echt zij liep 1:20 en dat deed zij constant. En ik mag wel zeggen dat ik een pittige rijstijl heb. Maar ik heb inmiddels ook begrepen dat dit wel erg zuinig is. Maar afijn, ik moet nog afwachten wat het verbruik nu is. Ik ben wel blij dat je aangeeft dat jouw 90s ook niet harder loopt dan 190. Ik zal als ik het verbruik weet dit melden via dit forum. Groetjes, Math (R90s 1974)
    Hoi Math, Liep jouw 90S 1:20?! Dat heb ik nog nooit gehaald, ondanks dat het ding loopt als een zonnetje. Overigens had de vorige eigenaar er al aansluitingen voor vacuummeters opgemaakt om het afstellen te vereenvoudigen. Trillen doet hij bijna niet, en hij pakt goed op, hoewel (90S eigen?) er beneden de 3000t/min niet veel gebeurt. Wel een probleempje met de choke gehad, het rubber tuultje van de kabel was weg en na een nachtje op de camping in de regen buiten geslapen te hebben zat de choke vast... (deeltjes al besteld :)) Een week of wat geleden nog door BelgiÎ en Frankrijk gekoerst, maar beter als 1:15~1:17 (zonder bepakking en toen de choke nog goed werkte) kreeg ik er niet uit. Topsnelheid is overigens, zonder kuipje plat op de tank, ne met de nodige(?) zwabbers, ~190km/u. Groeten & veel rijplezier met je 90S, Jeroen (R90S ~ 1974)


  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jeroen', geïmporteerd van het oude forum: Hoi Math, het is wel zonder kuipje he... en met een dik pak aan, met kuipje+ leren pak moet hij de 200 wel halen vermoed ik?! (kuipje is erg lelijk dus heb ik er voor gekozen, tot de motor evt. gespoten wordt (geld... nog 'even' sparen?!), dat er maar af te laten) Groeten, Jeroen

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Jeroen, ik heb het kuipje erop en eigenlijk is de hele motor toe aan een spuitbeurt. Desondanks heb ik het kuipje erop en tevens heb ik een paar handkappen erop. Deze schijnen orgineel te zijn? Ik weet niet of hij met of zonder kuipje harder dient te lopen. math

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Math, Hoeveel pk heeft de R90S aan het achterwiel? En hoeveel NM heeft ie? Nu je hem op de testbank heb gehad. Richard

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum: Ricahrd, zij heeft nu 58.4hp (erboven staat krukas corr.DIN). Ze zou 66.6 moeten hebben. De topsnelheid is zoals gezegd nog steeds ~185 en het verbruik is ook nog steeds 1:15 . Ze trekt echter nu prima en pakt vanaf 2200 rpm goed op. Ik ben ervan overtuigd dat er nog steeds iets niet goed is. Dit denk ik omdat de sproeiernaald nog steeds in het onderste groefje zit en deze heeft vroeger altijd in de middelste groef gezeten. Dus ik vermoed dat ik een afwijking middels deze veranderde instellingen aan het compenseren ben.. Math Math
    Math, Hoeveel pk heeft de R90S aan het achterwiel? En hoeveel NM heeft ie? Nu je hem op de testbank heb gehad. Richard


  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Math, Het vermogen is aan het achterwiel gemeten, het getal wat jij opgeeft is het vermogen aan de krukas. Dus 67 pk wordt opgegeven en jij hebt 58,4 PK. Dit is zeer goed en je hebt weinig verlies. Op de testbank is de motor altijd zeer heet, deze omstandigheden kan je bijna niet halen op de weg, dus het oppakken van de carburateurs kan je iets veranderen door de gasnaald te verplaatsen. Meestal moet de carbs. iets rijker. Met de motor is niets mis, en nokkenas staat op het juiste tijdstip en ook de ontsteking. Dus lekker rijden, Richard

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Hallo collega R 90s rijders, ik ben in het bezit van een R 90s 1976 1e eigenaar wie kan mij vertellen of ik verantwoordt loodvrij kan tanken met mijn R 90S (nog maar net in gereden +/- 75000 km) daar ik de laatste jaren +/- 500 km heb gereden heb ik t/m heden alleen met lood vervanger getankt. b.v.d. en groetjes Jan

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'math', geïmporteerd van het oude forum: Jan, ik rijd nu reeds 2 jaar loodvrij. mijn koppen zijn niet aangepast voor loodvrij. Ik check regelmatig de kleppen en tot nu toe blijft de verwachtte slijtage uit. de klepspeling blijft redelijk stabiel. In dit forum is reeds diverse malen gesproken over dit onderwerp en dit is makkelijk te achterhalen met de juiste zoekopdracht. Ik kijk er als volgt tegen aan. Indien ik merk dat de zittingen snel beginnen te slijten dan kan ik altijd nog laten ombouwen. Maar ja, eenieder heeft zijn eigen denkwijze hierover. Speur het forum maar eens af want er stonden goede technische adviezen over dit onderwerp. Math

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Helemaal mee eens. Toen de loodvrije periode net in ging is BMW Duitsland ooit met het advies gekomen dat, "Als je motor ooit voor langere tijd op loodhoudende benzine heeft gereden dan heb je nog voldoende loodaanslag op de kleppen en zetels voor nog een ton." En ze hadden ruimschoots gelijk gekregen. Tank gewoon zo hoog mogelijk octaan en kontroleer de klepspeling zo nu en dan. Kleprevisie kan altijd nog bij 120.000km zoals voorgeschreven door BMW. En dan ga je voor het harde spul. Je hebt nog 45.000 km te gaan. Groeten, Jan BMW R100RT 275.000km

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan', geïmporteerd van het oude forum: Math en jan Wielsma, bedankt voor jullie informatie ik was echter niet op de hoogte van dit forum vandaar dat ik nog niet op de hoogte was. Als ik het goed begrijp mag het "als ik Ron 98 tank" geen problemen geven, geen andere afstelling oa. klepspeling carburateurs en ontsteking. Dus theoretisch kan ik nog 90 jaar verder voor revisie van de klepzitingen en kleppen. Bedankt en vriendelijke groeten Jan.

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Math', geïmporteerd van het oude forum:
    Dag Math, ik heb op mijn R90S sinds een paar maand een elektronische ontsteking van de Frima Breindl-Grope zitten. Deze bevalt mij erg goed. Wordt gemonteerd op de krukas (voor op de dynamo, waarbij alles weer gemakkelijk in de originlele staat is terug te brengen). Motor start erg goed (maar dat deed hij ook al met punten), trekt goed door en het verloop is nul (0). Deze set heb ik voor 160,- Euroi besteld in Dld (zie www.omega-oldtimer.de). Echt een aanrader in vergelijk metde andere produkten. Groet Robbert R90S '76 Oja je kunt 10 vervroegings krommen instellen.
    Robert, ik heb een vraag. Ik heb dezelfde ontsteing gemonteerd sinds 1 maand. Het probleem is dat de motor bij 6100rpm begint te "stotteren". Ik heb de volgende onderdelen al vervangen: Bougies Bobines Bougiekabels + kapjes Dit alles heeft niets opgeleverd. Vervolgens heb ik reeds 3 andere sets el. ontsteking erop gezet. Ze gaven allemaal hetzelfde beeld. De hoge frequentie waarmee de motor "stottert" wijst echter op het uitvallen van de ontsteking. Omdat deze el.onstekingen in serie worden geproduceerd zou het, als is de kans klein, een serie fout kunnen zijn Indien ik nu een keer een set op mijn motor kon monteren die op de orginele fiets geen problemen geeft dan kan ik een heleboel zaken uitsluiten. Ik ben namelijk bang dat het toch in de el. ontsteking zit omdat de motor gereviseerd ie en dit geld ook voor de carburateurs. Zou jij deze test eens met mij willen uitvoeren want ik ben hardstikke blij met de ontsteking maar alleen het euvel rond de 6100 rpm zit me dwars. In principe is het een kwartier sleutelwerk en dan weet ik het. Groeten, Math

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'robbert', geïmporteerd van het oude forum: Dag Math, Geen probleem. Stuur maar een mailtje naar robbertverbrugh@yahoo.com, kunne we iets afspreken. Robbert

  25. Patrick
    Ik heb juist de ontsteking van Piranha eraf laten halen en vervangen voor het originele spul. Weinig verschil te merken.