Voor het nieuwe forum, klik   hier
Forum import
Reactie van bezoeker 'jesper ', geïmporteerd van het oude forum: Wie heeft er wat adressen om mijn cilinders te laten honen? Ikben woonachtig in de buurt van hilversum. Weet ook iemand hoe duur dat is? Bij de motoport is dat ongeveer 460 euri (incl. nieuwe zuigers, veren, klips, pen en honen) Bvd. Jesper.

32 reacties

  1. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Tja, op welke website lees je dit forum eigenlijk ??

  2. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jan Wielsma', geïmporteerd van het oude forum: Het schijnt dat er ergens in Hunsel een winkel zit. De Hobbyist ofzo.

  3. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Richard', geïmporteerd van het oude forum: Jesper, De zuigers kosten ongeveer 100 euri per stuk en boren en honen kost ongeveer 25 euri per cilinder. De zuigers bestel je gewoon bij de Hobbyist, wel de goeie type doorgeven. Waarschijnlijk verkopen zij ook wel de juiste pakkingen die je nodig hebt. Het boren en honen kan in elke machine werkplaats gebeuren. Dit had je ook zelf kunnen bedenken.

  4. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Tja, Jesper, Ik ben wel eens in Hunsel geweest en ook al eens in Hilversum. Dus ook zonder de atlas te raadplegen had ik al enig idee van de afstand Ik had ook niet gezegd dat je de prijs persoonlijk in Hunsel moest gaan vragen maar gewoon even op de website kijken. Om het forum te raadplegen rij je toch ook niet naar Hunsel ??? Het was een goedbedoeld antwoord op je vraag.

  5. Forum import
    Reactie van bezoeker 'josje', geïmporteerd van het oude forum: Wat is honen precies ? En wat is het effect daarvan op een oude boxer ?

  6. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Josje, Daar ben ik nog een keer, honen is het met slijpsteentjes op een zeer preciese manier de binnezijde van de cilinder slijpen, meestal wordt dit gedaan als er slijtage is aanwezig is. Het vervelende van slijtage is dat het niet homogeen over het totale loopvlak is. Hierdoor moeten de ziugerveren constant per heen en weer cyclus een verandering van de boring corrigeren. Hierdoor gaan de veren in de zuigerveergroeven veel meer bewegen. Hierdoor gaan deze uitslijten en krijg je een axiale speling van de veren. Dit gaat tenkoste van de motorolie, deze gaat gemakelijker langs de veren en de zuiger, door de pompwerking van de dansende veren. Dus ook koolvorming achter de veren, deze kunne dan vast gaan zitten enzovoorts. Dus als er wordt gehoond, dan wordt de diameter van de cilinder een weing meer, waardoor er iets grotere zuigers en veren in moeten. Dit heeft nauwelijks invloed op het motorvermogen tenopzichte van de standaarzuigers. Groetjes, Marco

  7. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum: Sorry hoor, maar alleen met honen hoeft er geen nieuwe grotere zuiger in. Honen wordt met of een berstel of met een hoonsteen gedaan en is niets meer dan de binnenzijde van de cilinder iets opruwen waardoor nieuwe zuigeveren opnieuw in kunnen lopen. Meestal worden echter de cilinders eerst naar een overmaat geboord waarna er wel overmaat zuigers moeten worden toegepast. Dit is bij de boxers 2x mogelijk !e en 2e overmaat. Met de nieuwere Nicosils kan dit volgens mij niet, alleen dus met de oudere cilinders.

  8. Forum import
    Reactie van bezoeker 'joost', geïmporteerd van het oude forum: Nico werkt bij rtl4, hobby freak :-( Maak er maar nica van ;-) Hier nog een stukje voor de engelstalige onder ons; Nicasil is an expensive technology used for coating the cylinders of only the best quality engines on the market. It is far superior to sleeved and hard-chromed cylinder walls. It is a coating made up of nickel and silicon carbide. The Nicasil coating is very hard and durable thus providing a very long wearing surface for the piston and rings. Also the silicon carbide particles that are dispersed throughout the nickel form a multitude of adhesion spots on which oil can collect. This is another reason that engines with Nicasil coated cylinders last longer because of having improved cylinder lubrication. Also because the Nicasil coating literally impregnates the cylinder walls with silicon the result is a super low coefficient of friction, thus reducing engine heat and wear. Engines with Nicasil coated cylinders run cooler and with less vibration. Lower friction also means easier and quicker engine starts. Also an additional benefit is that the piston and cylinder expand at the same rate, thus, creating a very seizure-resistant engine.?

  9. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum:
    Sorry hoor, maar alleen met honen hoeft er geen nieuwe grotere zuiger in. Honen wordt met of een berstel of met een hoonsteen gedaan en is niets meer dan de binnenzijde van de cilinder iets opruwen waardoor nieuwe zuigeveren opnieuw in kunnen lopen. Meestal worden echter de cilinders eerst naar een overmaat geboord waarna er wel overmaat zuigers moeten worden toegepast. Dit is bij de boxers 2x mogelijk !e en 2e overmaat. Met de nieuwere Nicosils kan dit volgens mij niet, alleen dus met de oudere cilinders.
    Tja het ruw maken om zijgerveren "in te laten lopen" is een verhaal wat inderdeen heel vroeger om duistere redenen de wereld in is geslopen, volgens mij door nog de oude smid. De oppervlakte ruwheid van een cilinder moet aan heel fuiste fabrieksspecificaties voldoen die absoluut geen ruimte laten vooropruwheden. Het grote probleem om op te ruwen is dat de ovaliteit en conischiteit van de cilinders beslist niet beter worden door het opruwen. Het allergrootste probleem is dat het zachtere aluminium van de zuigers beduidend veel harder afslijt door het opruwen dan de geharde en vaak zorgvuldig hard verchroomde zuigerveren. De allerbeste cilinderwand is enorm glad om slijtage en onnodige olie smering te voorkomen. Een stalen cilinder zal aan de werkzijde van de cilinder door de verbrandingskracht altijd vele malen harder slijten dan de leizijde. Ook is het onmogelijk om een ovale cilinder de zuigerveren ovaal in te laten slijten, behalve bij bepaalde en tweetakt motoren kunnen de zuigerveren altijd enigszins draaien. Wat wel eens werd gedaan is de stootrand met een speciale frais weg halen, om te voorkomen dat uiteindelijk bij uitzetting van de drijfstang de top veer tegen de stootrand stuk kan breken. Voor zover mij beked wordt dit niet veel meer gedaan. Wel is het mogelijk om de zuigers "op te rekken, nulleriseren heette dat vroeger, om ovaliteit te corrigeren, opdat de ziuger tevens enigszins ovaal wordt en minder gaat kantelen. Dit werdt met SnapOn tools gedaan. Met vriendelijke groet, Marco

  10. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Robbert', geïmporteerd van het oude forum: Jesper, volgens mij is Nijkerkerveen niet ver weg van jou. Daar zit Jan Gol. Daar kun je alles aan je BMW laten doen en hij hanteert de Hobbyist prijzen (zie ook www.jangol.nl). groet Robbert

  11. Forum import
    Reactie van bezoeker 'jesper', geïmporteerd van het oude forum: Robbert, Bedankt voor je antwoord. Ik heb ze gelijk een mailtje gestuurd. Groet. Jesper.

  12. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Waarom hoor (lees "lees") ik niemand over zuiger-cylinderspeling?. Als je gaat honen om bv alleen even stootranden te verwijderen ga je toch meten hoe de toestand is, en dan kan het zijn dat je dan naar een overmaat moet... kan ook wel de reden voor deze vraag zijn! Verder, de ene hoondoorn is de andere niet. Dwz dat er hoondoorns bestaan die de bestaande ellende volgen, er zijn er echter ook die iets weten toe te voegen. Met een profi hoonmachine wordt een cylinder nagenoeg 100% cylindrisch. PS: Was het niet zo dat een te gladde cylinder geen smeermiddel vasthield?

  13. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Beste Lei, Het mooiste voorbeeld van hele gladde cilinders kan je ontdekken in onder andere de geavanceerde K serie motoren, waar een speciale nikkel/silitiumcarbide laag is aangebracht op het aluminium (Scanimet). Dit extreem slijtvast en heeft een prachtige gladde oppervlakte. Hierdoor is het mogelijk met geringe zuigerspelingen te werken. De kwaliteit van de smeerolie zorgt er voor dat door de grote adhaesie er voldoende oliefilm blijft bestaan op de oppervlakte van de cilinder en na het "afschrapen" van de olie door de olieschraapveer, dat er geen metallisch contact kan ontstaan tussen de zuigerveren en de cilinderwand. De zuiger is een iets andere situatie, deze heeft een geringere diameter vanaf de onderkant van de onderste schraapveer tot aan de bovenzijde van de zuigerkop, dus het contact tussen zuiger en cilinder is alleen onder de ondrste zuigerveer, en dan slechts meestal het gedeelte van de werkzijde en de leizijde, dit zijn de gedeelten haaks t.o.v. de zuigerpen. Dor de oileveer ontstaat er een oilefilm tussen de cilinder en de zuiger, op de gedeelten zojuist beschreven, hier hoeft geen ruwe oppervlakte te zijn, de olie wordt er naartoe geschraapt. Zuigers kunnen op de slijtvlakken dus onder de zuigerveren en haaks op de zuigerpen worden "opgerekt" om de speling van de zuiger weer volgens de fabrieksspecificatie te brengen. Vroeger met de gietstalen zuigerveren, moest er wel een inloopproces zijn om te zorgen dat de veren insleten op de zuigerwand. Tegenwoordig zijn de veren voldoende zuiver of zelf voorzien van een chroom oppervlak. groetjes, Marco

  14. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Beste Marco, als je het stukje van die Joost hierboven even leest, staat er iets in over een "multitude of adhesion spots". Cylinders met Nicasil of andere geavanceerde coating hebben een iets ander principe dan de vroegere. Zuigers "oprekken" vind ik een uitgesproken lapmiddel, enkel voor je noodgeval. Joost kan het weten!

  15. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Ik was blij met de reactie van Lei. Gemaks halve gaan we uit van een gietijzeren cilindervoering. (Een nicosil laag is overigens opnieuw aan te brengen.) Het lijkt erop dat iedereen er aan voorbij gaat dat een cilinder aan verschillende eisen moet voldoen, - Oppervlakte ruwheid - Cilindriictiet - Speling t.o.v de zuiger. Bij het honen m.b.v een profesionele hoonmachine zal er een kruissteek op worden aangebracht, van de juiste oppervalkte ruwheid, welke voor de juiste smering zorgt. Ook zal er een perfecte cilindriciteit onstaan. U begrijpt allen, dit kan onmogelijk voor 25 Euro! Gerard

  16. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wiemer', geïmporteerd van het oude forum: He Marco, Hoe doe je dat, dat nulleriseren?? Ik heb nl nog een setje zuigers + cyl. liggen met een totale speling van 0.15 mm. DAs best veel, maar zo te lezen kan die wat kleiner?? (je weet nooit wanneer je weer blij bent met die zuigers..) Ik heb wel een flinke bankschroef, en ook wel een hydr. krik. Open-trekken in de richting haaks op de krukas? Wiemer.

  17. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Gerard', geïmporteerd van het oude forum: Ongelooflijk, die reacties op nulliseren. Dat lijkt haast op beunhaaspraktijken! Vergeet niet dat de slotspeling van de zuigerveren hierbij niet veranderd! Deze is wel getolereerd. Gerard

  18. Forum import
    Reactie van bezoeker 'wiemer', geïmporteerd van het oude forum: Jamaar.. Hoe DOE je dat nou? Het is toch al 1 april geweest? W.

  19. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Marco', geïmporteerd van het oude forum: Beste allemaal, Wat er wordt geschreven en gehoond, het is allemaal waar wat jullie schrijven en toch wordt het principe in een andere vorm nog steeds toegepast. De mantel van de zuiger werd haaks op de zuigerpen met een speciaal geprofileerd profiel gewalst, waardoor de diameter op deze plaatsen wordt vergroot. Vele zuigers van moderne motoren hebben ook een licht ovale cilindrische vorm. De machine droeg het alom geprzen merk SnapOn. Het zgn. lapmiddel zorgde er wel voor dat de zuigers niet meer kantelde, waardoor de afdichting van de zuigeveren sterk kon worden verbeterd. Het was zeker geen placebo. Door het met een plofiel walsen kreeg je tevens een betere smering van de zuigermantel ter plaatse van reeds eerder gesleten delen van de mantel. Sorry dat ik dit onderwerp heb aangeroerd en veel twijfels bij de deskundige heb opgeroepen. Vriendelijke groet, Marco

  20. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Stefanie', geïmporteerd van het oude forum: Ik heb een bmw r 25 1951 gekocht en het motor blok moet nagekeken worden. Kan het niet zelf en ik zoek een motor garage( voor oldtimers ) of een hobbyist die dat kan. Heeft iemand een idee.???

  21. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Dick B.', geïmporteerd van het oude forum: Hallo Stefanie, Kijk even op BMW-Mono-club.nl dan vind je het wel. bij de "links" staan diverse. Hangt een beetje af waar je woont maar er is vast wel iets in de buurt.

  22. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Stefanie', geïmporteerd van het oude forum: Dank je Dick b. Stefanie

  23. Forum import
    Reactie van bezoeker 'frank', geïmporteerd van het oude forum: ik werk bij power seal in nuenen wij reviseren motor cilinders van alle merken ook verkopen wij zuigers prox wiseco het bedrijf zit op eeneind 2 de tienden 30-32 kijk op de site www.power seal.nl

  24. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Nico', geïmporteerd van het oude forum:
    Robbert, Bedankt voor je antwoord. Ik heb ze gelijk een mailtje gestuurd. Groet. Jesper.
    niet mailen, maar bellen.

  25. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eestermans', geïmporteerd van het oude forum:
    Wie heeft er wat adressen om mijn cilinders te laten honen? Ikben woonachtig in de buurt van hilversum. Weet ook iemand hoe duur dat is? Bij de motoport is dat ongeveer 460 euri (incl. nieuwe zuigers, veren, klips, pen en honen) Bvd. Jesper.
    Jesper,als je cilinders alleen een beetje glad zijn en niet versleten,dan kan ik ze wel voor je opzuiveren met een speciale borstel en je zuigers kunnen we dan stralen en polijsten. dit alles is ongeveer twee uur werk. Gr hans eestermans

  26. Forum import
    Reactie van bezoeker 'eestermans', geïmporteerd van het oude forum:
    Ik heb een bmw r 25 1951 gekocht en het motor blok moet nagekeken worden. Kan het niet zelf en ik zoek een motor garage( voor oldtimers ) of een hobbyist die dat kan. Heeft iemand een idee.???
    Hoi Stefani wat moet er allemaal aan je motorblok gedaan worden denk je. draaid hij nog wel? Gr. Hans Eestermans.

  27. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jaap v Gelder', geïmporteerd van het oude forum: Marco, gebruik je drugs ? cilinderwand van mijn rs kreidler cilinder vroeger, zat vol kleine putjes, om de olie ''vast'' te houden. Dus je verhaal klopt niet helemaal...

  28. Forum import
    Reactie van bezoeker 'chris', geïmporteerd van het oude forum: het honen van een colinder is bedoelt om deze rond, recht, cilindrisch, en op maat te maken. Het voordeel van deze bewerking is dat de cilinderwand indien deze van gietijzer is voldoende glad is de zuiger te gegeleiden, maar ook tevens ruw genoeg om olie vast te houden, Het zogenaamde boren van cilinders kan meestal achterwege worden gelaten omdat met de huidige hoonnaalden de afwijkingen er gemakkelijk uit te honen zijn. Ook grotere maatverschillen kunnen gemakkelijk worden overbrugd, de verspaningscapaciteit is groot genoeg. Een cilinder enigzins opruwen met schuurlinnen of zo'n schuurborstel is m.i. geneuzel, als de cilinder versleten is zal dit geen effect hebben, de maatvoering van de cilinder is weg. Enige goede oplossing is honen + nieuwe zuiger. Ik denk dat de Ferroseal uit Nuenen ook niet slecht is voor een oude BMW, maar ervaring heb ik hier echter niet mee. De gewenste zuigerspeling is afhankelijk van het verschil in zuigermateriaalcilindermateriaal ( uitzettingsverschil met zuiger), en afmetingen zuiger, bedrijfstemperatuur smeringcondities etc. Chris

  29. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Willem', geïmporteerd van het oude forum: Jammer dat de reacties 1 tot 2 jaar na de vraagsteling en de direct daar opvolgende discussie komen.

  30. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Lei', geïmporteerd van het oude forum: Ik lees geen nieuws...

  31. Forum import
    Reactie van bezoeker 'Jansen', geïmporteerd van het oude forum: Meer informatie over specificaties smeerolie Esso Mobil te verkrijgen via de sites van lokale leveranciers als Sakko Commercial http://www.smeermiddel.com http://www.sakkocommercial.com